کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

سكوت خبرگزاري‌هاي داخلي درباره سفر هيات تجاری کره شمالی به ايران


کد خبر : ۱۲۰۰۰۲چهارشنبه، ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۰۸:۲۸:۴۱۲۲۸۲۲ بازدید

با وجود اينكه خبرگزاري رسمي دولت كره شمالي چهارشنبه گذشته از سفر وزير تجارت بين‌المللي اين كشور به ايران خبر داد اما تاكنون ...
سكوت خبرگزاري‌هاي داخلي درباره سفر هيات تجاری کره شمالی به ايرانسكوت خبرگزاري‌هاي داخلي درباره سفر هيات تجاری کره شمالی به ايران

با وجود اينكه خبرگزاري رسمي دولت كره شمالي چهارشنبه گذشته از سفر وزير تجارت بين‌المللي اين كشور به ايران خبر داد اما تاكنون هيچ مقام مسوول ايراني هيچ توضيحي درباره اين سفر نداده است.

به گزارش ایران جیب از عصر ايران، خبرگزاري رسمي دولت كره شمالي روز چهارشنبه گذشته (۵ ارديبهشت) خبر داد هيات اقتصادي به رياست يك وزير اين كشور (وزير تجارت بين‌المللي) پيونگ‌يانگ را به مقصد تهران ترك كرد. اين اتفاق نادري بود كه در عرصه اطلاع‌رساني كره‌شمالي رخ مي‌داد. خبرگزاري دولت كره شمالي، اولين رسانه‌اي بود كه خبر سفر وزير را اعلام كرد. بعد از آن هم خبرگزاري رويترز آن را در قالب گزارش خبري، منتشر كرد. در گام بعدي هم خبرگزاري‌ها و رسانه‌هاي جهان و ايران آن را بازنشر كردند. اين خبر با ارزشي بود. كره شمالي كشور منزوي است و با همسايگان و كشورهاي جهان، رفت و آمد سطح بالا و گسترده‌اي ندارد.

روابط نزديك تجاري و اقتصادي كره شمالي به چين و روسيه محدود مي‌شود. در جهان هم دوستان كره شمالي علاوه بر روسيه و چين محدود مي‌شود به بلاروس، كوبا و ايران و احتمالا چند كشور ديگر.

سفر مقامات كره شمالي به ايران هم اتفاقي كم‌رخداد است. بعد از انقلاب ۵۷ تاكنون، هيچ كدام از رهبران كره شمالي به ايران سفر نكرده‌اند. تنها يك بار نخست‌وزير كره شمالي به ايران آمد (سال ۹۱ نشست سران كشورهاي عضوعدم تعهد).

آخرين باري كه يك وزير كره شمالي به ايران آمد مربوط به ۵ سال قبل  يعني سال ۹۷ است. وزير خارجه كره شمالي در سفر به تهران با روحاني رييس‌جمهوري و ظريف وزير خارجه وقت ديدار و گفت‌وگو داشت. در سه دهه اخير هيچ وزير خارجه‌اي از ايران، به كره شمالي سفر نكرده است. از روز انتشار اولين خبر درباره سفر وزير كره شمالي به ايران بيش از ۵ روز مي‌گذرد اما هيچ خبرگزاري در ايران هيچ خبر ديگري درباره اين سفر و اين وزير كره شمالي منتشر نكرده است. اينكه سرنوشت اين هيات و اين وزير كره شمالي چه شد؟ به ايران آمد يا نيامد؟ اگر آمد با چه كسي در ايران ديدار داشت؟ هدف از سفر چه بود؟ درباره چه موضوعاتي با مقامات ايران گفت‌وگو كرد؟ اگر نيامد يعني سفرش لغو شد؟ اگر بله چرا سفر لغو شد؟

به ويژه كه وزير تجارت بين‌الملل كره شمالي است، قرار است دو كشور تحت تحريم چه چيزي باهم مبادله و خريد و فروش كنند؟ ما قرار است چه چيزي بخريم و چه چيزي مي‌توانيم بفروشيم؟ كلا داستان جذاب و مهمي است. هيچ خبرگزاري در ايران از هيچ مقام ايراني درباره سرنوشت اين هيات سوال نكرد. هيچ خبرگزاري در ايران نتوانست از منابع آگاه خود سوال كند و خبري اختصاصي در اين باره منتشر كند كه اين هيات كره شمالي چه شد؟
هيچ مقام مسوولي هم در ايران، در اين مدت، احساس مسووليت نكرد تا به افكار عمومي توضيح دهد آيا اين وزير آمده يا نيامده؟ اگر آمده…
اين است وضعيت اطلاع‌رساني در ايران. خبرگزاري كره شمالي به عنوان بسته‌ترين كشور جهان، خبر سفر وزيرشان به ايران را منتشر مي‌كند اما در ايران خودمان، خبري از سرنوشت اين سفر و اين وزير نيست. انگار نه انگار. خلاصه اينكه هيچ ارزشي براي مخاطب ايراني قائل نشدند.

نكته ديگر اينكه، سكوت در برابر اتفاقات با ارزش خبري، آن اتفاق را از بين نمي‌برد بلكه به ابهامات و گمانه‌زني‌هاي اطراف آن رنگ واقعيت مي‌دهد.
سكوت در ايران و كره شمالي بعد از انتشار خبر اول سفر وزير كره شمالي به تهران، به ايران آسيب مي‌زند. بزرگ‌ترين آسيب اين است كه گمانه‌زني‌ها و احتمالات رسانه‌ها را درباره روابط دو كشور تاييد مي‌كند.

خبر را اولين بار خبرگزاري كره شمالي اعلام و بعد از آن، رويترز اين خبر را در قالب گزارش خبري منتشر كرد. خبر رويترز به صورت گسترده در همه رسانه‌هاي جهان و ايران بازنشر شد. خبر رويترز احتمالات و گمانه‌زني‌هايي را درباره روابط و همكاري‌هاي نظامي مطرح مي‌كند كه به لحاظ چارچوب افكارعمومي، سكوت در برابر آنها، يعني تاييد غيرمستقيم و ضمني.

اين رفتارها نه تنها به اعتبار رسانه‌ها و مسوولان ايراني آسيب مي‌زند بلكه ابهام‌ها را تقويت و راه را براي توليد و تقويت شايعه‌ها و گمانه‌زني‌ها باز مي‌كند.

بعد از متن

بعد از انتشار متن مشخص شد وزير تجارت بين‌المللي كره شمالي ديروز در نمايشگاه صادراتي اكسپو تهران حاضر بوده و از جمله از غرفه سايپا هم بازديد داشته است. اين خبر را هم روابط عمومي سايپا اعلام كرده است.



اخبار مرتبط

سایت شب

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها

بستن
سایت شب