کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

دلار دو رکورد جدید ثبت‌کرد


کد خبر : ۱۱۹۶۶چهارشنبه، ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۷:۵۷:۱۹۳۳۶۱ بازدید

در ظهر گرم روز سه‌شنبه متقاضی چندانی برای دلار وجود نداشت تا سردی تقاضای بازار منجر به چهارمین افت متوالی شود. روز گذشته بهای ...

در ظهر گرم روز سه‌شنبه متقاضی چندانی برای دلار وجود نداشت تا سردی تقاضای بازار منجر به چهارمین افت متوالی شود. روز گذشته بهای دلار با 5 تومان کاهش به 3310 تومان رسید تا رکورد روزهای نزولی در سال 94 و کمترین قیمت از تاریخ 20 فروردین به ثبت برسد. پایین آمدن قیمت شاخص بازار ارز و افت بهای طلای جهانی تا ساعت 3 بعدازظهر، فضای کم رونق بازار سکه را نیز تحت‌تاثیر قرار داد تا این کالای گرانبها با 8 هزار تومان ریزش به نرخ 945 هزار تومان برسد.


چهارمین کاهش 5 تومانی

در چهارمین روز هفته شاخص بازار ارز چهارمین کاهش متوالی 5تومانی خود را به ثبت رساند. روز سه‌شنبه بهای دلار با 5 تومان افت به 3310 تومان رسید تا این ارز از چهارشنبه گذشته 20 تومان از ارزش خود را دست داده باشد و روند نزولی آن منجر به ثبت رکورد جدیدی شود آخرین باری که بهای دلار بیش از 3 روز پیاپی کاهش یافته بود، به بازه زمانی 19 تا 24 اسفند سال 93 بازمی‌گردد. همچنین قیمت روز سه‌شنبه کمترین نرخ فروش دلار از 20 فروردین سال جاری بود. فعالان بازار ارز کاهش این روزهای دلار را به افت تقاضا مربوط می‌دانند. به گفته آنها در روزهای انتهایی ماه معمولا کمبود ریال در بازار بیشتر احساس می‌شود. آنها نیاز برخی شرکت‌های تجاری به وجه رایج کشور را علت این امر دانسته‌اند. به گفته آنها نیاز به ریال برای پرداخت حقوق کارکنان منجر به این می‌شود که بخشی از تقاضای بازار کاهش یابد.

در کنار این عامل، «فضای انتظاری بازار در روزهای ادامه مذاکرات»، «روند نزولی دلار در اردیبهشت‌ماه» و «کاهش حجم معاملات آتی» از دیگر عواملی است که به کاهش تقاضا کمک کرده است. در ساعاتی از روز گذشته، نرخ پیش‌خریدهای ارزی با نرخ فروش دلار در میدان روبه‌روی پاساژ افشار یکسان شد. این درحالی است که در حالت عادی نرخ معاملات آتی بالاتر از نرخ فروش نقدی است. در واقع عدم تفاوت قیمتی این دو نرخ، امید شمار دیگری از دلالان به افزایش قیمت را کاهش داد و بخش دیگری از معامله‌گران تمایل خود به خرید دلار را از دست دادند.

روز گذشته تا ساعت یک بعدازظهر، حجم تقاضا به اندازه‌ای کم بود که بازیگران بازارساز رسمی تنها یک بار در بسته‌های صدتایی اقدام به فروش ارز کردند. نرخ اعلامی بازیگران بازارساز نیز در ابتدا خریداری نداشت و تنها زمانی‌که قیمت 5 تومان از نرخ اولیه عقب‌ نشست، بسته‌ صدتایی فوق به فروش رفت. نرخ اعلامی بازارساز در ابتدا 3305 تومان بود، اما عدم تقاضا منجر به این شد که این نرخ تا 3300 تومان پایین بیاید. برخلاف روند حرکتی دلار در بازار آزاد، روز سه‌شنبه نرخ رسمی دلار برای دومین روز متوالی افزایش یافت. در بیست‌و نهمین روز اردیبهشت‌ماه نرخ رسمی دلار با 4 تومان رشد به 2857 تومان و 2 ریال رسید.


بازگشت سکه به کانال 940

سکه که پنج‌شنبه گذشته تحت تاثیر رشد اونس با 13 هزار تومان افزایش به کانال 950 هزار تومان وارد شده بود، سه‌شنبه با کاهش طلای جهانی و دلار مواجه و از کانال 950 هزار تومانی خارج شد. در چهارمین روز هفته بهای سکه با 8 هزار تومان نزول به 945 هزار تومان رسید. پایین آمدن قیمت اونس تا 1220 دلار تا ساعت 3 بعدازظهر و چهارمین افت پیاپی دلار از مهم‌ترین عوامل کاهشی بودند، هر چند که افت تقاضا نیز در ریزش 8 هزار تومانی موثر بود. سکه بهار آزادی در حال حاضر 11 هزار تومان حباب منفی دارد. / دنیای اقتصاد

 


اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها