کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

بازگشت رونق به بازار سرمایه


کد خبر : ۱۱۹۴۷۵سه شنبه، ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ - ۰۸:۴۷:۱۳۳۳۱۵ بازدید

پس از دو روز ریزشی، دوباره آسمان بورس تهران آفتابی شد و شاخص کل به روند صعودی خود بازگشت. درحالی که در روز‌های 25 و 26 فروردین ...
بازگشت رونق به بازار سرمایهبازگشت رونق به بازار سرمایه

پس از دو روز ریزشی، دوباره آسمان بورس تهران آفتابی شد و شاخص کل به روند صعودی خود بازگشت. درحالی که در روز‌های 25 و 26 فروردین ماه بواسطه اخبار سیاسی و نظامی، بازار با نگرانی با ریزش مواجه شده بود، پس از عملیات موشکی ایران علیه اسرائیل درنخستین ساعات روز یکشنبه، آرامش به تالار شیشه‌ای بازگشت، به طوری که دیروز اغلب نمادهای بورسی صف خرید شدند. گفتنی است با هیجان سهامداران در روز 25 فروردین شاخص کل بورس با افت شدید نزدیک به 54 هزارواحدی روبه‌رو شد و این روند در روز 26 فروردین ماه با ریزش 11 هزار واحدی تکرار شد.

با این حال از نخستین ساعات معاملات در بازار سهام ایران در روز گذشته، شرایط تغییر کرد و سهامدارانی که در روزهای گذشته اقدام به فروش سهام خود می‌کردند به صف خرید پیوستند.

در 14 روز کاری بورس تهران (تا 27 فروردین) شاخص کل هشت روز مثبت و 6 روز منفی را تجربه کرده است. با وجود جو هیجانی که از 13 فروردین ماه با حمله تروریستی رژیم صهیونیستی به کنسولگری ایران در سوریه در بازار سرمایه ایران ایجاد شد، همچنان در این دوره مورد بررسی بازدهی بورس تهران مثبت مانده است. درآخرین روز کاری سال گذشته شاخص کل بورس با دو میلیون و 195 هزار و 92 واحد بسته شد، این درحالی است که روز گذشته شاخص به ارتفاع دو میلیون و 206 هزار و 907 واحد رسید که بدین ترتیب شاخص کل با رشد 11 هزار و 815 واحدی بیش از نیم‌درصد بازدهی مثبت داشته است. به اعتقاد کارشناسان بازار سرمایه، با آرام شدن فضای سیاسی در منطقه، بورس مسیر رشد به خود خواهد گرفت. طی هفته‌های اخیر بورس از نظر بازدهی عقب‌تر از بازارهای رقیب است و ظرفیت بالایی برای رشد دارد، برهمین اساس به زعم کارشناسان، با نگاه میان‌مدت و بلندمدت، بورس یکی از جذاب‌ترین بازارها خواهد بود.

رشد ۱۰ هزار و ۱۴۰ واحدی شاخص بورس

بعد از ریزش روزهای اخیر بورس، روز گذشته شاخص رشد کرد. شاخص کل بورس تهران در پایان معاملات روز دوشنبه با ۱۰ هزار و ۱۴۰ واحد افزایش در ارتفاع ۲ میلیون و ۲۰۶ هزار و ۹۰۷ واحدی قرار گرفت.

شاخص هم‌وزن دیروز با ۲ هزار و ۴۵۸ واحد افزایش به ۷۲۶ هزار واحد و شاخص قیمت با یک‌هزار و ۳۷۸ واحد افزایش به ۴۰۷ هزار و ۱۴۲ واحد رسید. معامله‌گران در روز گذشته در بورس تهران نزدیک به ۶ میلیارد و ۲۰۶ میلیون سهم و اوراق مالی را به ارزش ۲۹ هزار میلیارد ریال با انجام ۵۵۴ هزار معامله دادوستد کردند.

نمادهای فملی، فولاد، فارس، وبملت، وامید، نوری و شستا بیشترین اثر مثبت را بر شاخص بورس گذاشتند. شاخص فرابورس ایران نیز در معاملات دیروز با ۶۳ واحد رشد، به ۲۴ هزار و ۷۰۸ واحد رسید.

معامله‌گران در بورس در فرابورس ایران ۸۹ هزار معامله انجام دادند که حاصل آن دادوستد مالکیت نزدیک به سه میلیارد و ۹۳۵ میلیون سهم و اوراق بود. نمادهای هرمز، شگویا، زاگرس، وسپهر و خاور بیشترین اثر مثبت را بر شاخص فرابورس داشتند.

تعداد معاملات بازار بورس ۳۱۶ هزار و ۵۴۴ فقره به ارزش ۴۵۱۱ میلیارد تومان بود. این در حالی است که ارزش ۲۷۵ هزار معامله روز گذشته به ۵۷۳۷ میلیارد تومان رسید.
 

افزایش ورود حقیقی‌ها

درهمین خصوص، کارشناس بازار سرمایه گفت: در جریان معاملات دیروز بازار سهام ۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیون برگه سهم به ارزش معاملاتی حدود ۲ هزار و ۷۱۵ میلیارد تومان ثبت شد و در نهایت بازار در روز دوشنبه شاهد ورود نقدینگی افراد حقیقی به میزان ۲۸۱ میلیارد تومان بود. همچنین ۸۰ درصد بازار در محدوده مثبت دست به دست شدند.

محمد غفوری، در گفت‌وگو با به باشگاه خبرنگاران اظهار کرد: در جریان معاملات ۲۷ فروردین ماه شاخص کل بورس با افزایش بیش از ۱۰ هزار واحد در ارتفاع ۲ میلیون و ۲۰۶ هزار واحدی ایستاد؛ شاخص کل هم‌وزن نیز با افزایش بیش از ۲ هزار واحدی در سطح ۷۲۶ هزار واحدی ایستاد تا روند مثبتی را در بازار سهام شاهد باشیم.

در این روز صندوق‌های سهامی شاهد بیشترین میزان ورود نقدینگی حقیقی‌ها بودند و بیشترین میزان خروج نقدینگی را صندوق‌های با درآمد ثابت به خود اختصاص دادند. با توجه به ریسک‌های سیستماتیک بزرگ روز گذشته قبل از شروع به کار بازار سازمان بورس تصمیم بر تغییر دامنه نوسان گرفت و اعلام شد سه روز دامنه نوسان مثبت و منفی یک درصد است؛ اقدامی مناسب که نتیجه آن ‌مطلوب بود و حالا بازار متعادل به کار خود ادامه می‌دهد.
 

سهامداران، هیجانی خرید و فروش نکنند

یک کارشناس بازار سرمایه از سهامداران خواست از خرید و فروش‌های هیجانی خودداری کنند. علیرضا رستمی در گفت‌و‌گو با ایسنا، با اشاره به نوسانات بازار سرمایه در چند روز اخیر، عمده این نوسانات را هیجانی و ناشی از ریسک‌های سیاسی تحولات منطقه دانست و گفت: این هیجانات بزودی فروکش می‌کند. دیروز نیز وضعیت بازار نسبت به دو روز قبل بهتر بود که بیانگر کاهش هیجانات است.

این تحلیلگر بازار سرمایه از کاهش فشار فروش سهام طی دیروز نسبت به روزهای گذشته نیز یاد کرد و ادامه داد: محدود کردن دامنه نوسانات نیز بر بهبود وضعیت بازار و کاهش فشار فروش بی‌تأثیر نبوده است، به گونه‌ای که بسیاری از سهامی که در روزهای گذشته صف فروش داشتند، دوشنبه با صف خرید مواجه شد. رستمی از سهامداران خواست در چنین شرایطی از خرید و فروش‌های هیجانی خودداری کنند و حتماً نگاه آنها به بازار سرمایه با دید بلندمدت باشد. وی درباره چشم‌انداز بلندمدت بازار سرمایه نیز عنوان کرد: اکنون اکثر سهام در کف قیمت قرار دارند و بازار سرمایه نسبت به بسیاری از بازارهای دیگر جا مانده و شاخص نباید در چنین سطحی باشد. این تحلیلگر بازار سرمایه با بیان اینکه شاخص بورس تا پایان امسال باید حداقل به حدود ۲.۸ میلیون واحد و در بلندمدت به بیش از این میزان برسد، اظهار کرد: چنانچه ریسک ناخواسته‌ای به بازار سرمایه تحمیل نشود، چشم‌انداز بورس در بلندمدت مثبت به نظر می‌رسد، خصوصاً اینکه اکنون عمده سهام در کف قیمت خود قرار دارند و برای سرمایه‌گذاری با نگاه بلندمدت مناسب هستند.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها