کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

خودروسازان چرا فقط به دنبال گرانی هستند؟


کد خبر : ۱۱۹۰۹دوشنبه، ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۰:۴۵۵۰۷۳ بازدید

نگاهی به خودرو‌های توليدی دنيا با كلاس‌هاي همتراز خودروهاي توليدي در ايران خودرو و سايپا نشان از ميزان كارايي و ‌بهره‌وری آنها دارد و كار به ...
خودروسازان چرا فقط به دنبال گرانی هستند؟خودروسازان چرا فقط به دنبال گرانی هستند؟

نگاهي به خودرو‌هاي توليدي دنيا با كلاس‌هاي همتراز خودروهاي توليدي در ايران خودرو و سايپا نشان از ميزان كارايي و ‌بهره‌وري آنها دارد و كار به جايي رسيده كه حتي با تعرفه‌هاي بالاي 120 درصد قابل رقابت با خودرو‌هاي چيني نيستند؛ خودروهايي كه در قياس با توليدات داخل داراي آپشن‌هاي كامل‌تري هستند و لابد مونتاژ خودروها بهتر از داخل است !

اما اين روزها در همين رقابت ناعادلانه و با اختلاف 120 درصدي قيمت، توليدكنندگان داخلي راضي نشده و دائم بر طبل گراني مي‌زنند و لابد در آن سو باز خواستار افزايش تعرفه‌اند تا مردم چاره‌اي براي انتخاب توليدات داخلي نداشته باشند. اين در حالي است كه خودروهاي غربي با ارزان شدن مواد پتروشيمي، ‌ورق‌هاي فولادي و... ارزان ترشده و با آپشن‌هاي جديد و امكانات بيشتري به بازارها عرضه مي‌شوند. 

نگارنده البته صد درصد اصرار دارد به حمايت از توليدات داخلي بپردازدو منظور حمايت از واردات نيست اما بايد جايي از توليد داخل حمايت كرد كه لااقل يك دليل براي دفاع  از كالاي داخلي وجود داشته باشد!

كاش مسئولان خودروساز كشور ما به جاي راحت‌ترين راه براي كسب درآمد يعني افزايش قيمت‌ها و لابي و ادعاي استدلال‌هاي كارشناسي براي گراني يكبار هم شده به مردم توضيح مي‌دادند كه چرا بايد اين خودروها را با چنين كيفيتي و با چنين قيمتي بخرند؟ چرا با گذشت هر سال بايد طعم گراني را بچشند، آن هم در شرايطي كه هر از چند گاهي نمايندگان مجلس يا كارشناسان برآورد قيمت تمام شده اين خودرو‌ها را در صورت ساخت در يك كارخانه با بهروري بالا در حد نصف آن برآورد مي‌كنند. 

به نظر مي‌رسد افكار عمومي اكنون بيش از همه نياز به اين دارد كه براي خريد محصولات خودروهاي داخلي و افزايش قيمت‌ها براي چندمين بار اقناع شود و مايل هستند بدانند با خريد و حمايت از اين شركت‌هاي خودرو‌سازي محصول بهتري را دريافت مي‌كنند يا محصولات موجود را با خدمات پس از فروش بهتري دريافت خواهند كرد. متأسفانه همه مي‌دانيم كه اين چنين نيست در حالي كه نيروهاي مازاد در بخش‌هاي مديران مياني و بالاتر، هزينه‌هاي زيادي را به قيمت تمام شده تحميل كرده و بخش بدنه كارگري آن در سطوح پايين (‌خط توليد و خدمات پس از فروش) با كمبود نيرو هم مواجهند. 

چرا تاكنون در يك گزارش شفاف تعداد نيروهاي صف و ستاد – كارگران و متخصصان – مديران مياني ومعاونان و ميزان حقوقي كه هر بخش به خود اختصاص مي‌دهد چاپ نشده و در بررسي مقايسه‌اي با شركت‌هاي همتراز براي مردم و علاقه‌مندان روشنگري نشده است؟!

ما اگر انتظار داريم كه از خودروي داخلي حمايت شود و مردم گراني خودرو‌ها را بپذيرند، بايد نشان دهيم اين افزايش نه از سر توان چانه زني و متكلم وحده بودن در بازار خودرو كه به دليل ارائه خدمات بيشتر يا محصول باكيفيت‌تر است، وگرنه روزي فرا خواهد رسيد كه همين حمايت چند ده ساله چنان اين صنعت را به زمين خواهد زد كه ديگر نخواهد توانست از جاي برخيزد و حتي با دوپينگ‌هاي ارزاني ارز و واردات هم زنده نخواهد ماند. هرچند هم اكنون هم بدهي چند هزار ميليارد توماني به قطعه‌سازان و سيستم بانكي و دخالت در اموري كه شايد اصلاً لزومي به ورود در آن نيست (‌از جمله ورود به خريد باشگاه ها، ‌ورود به خريد بانك‌ها و...) آنقدر اين صنعت را سنگين كرده كه ايجاد تحرك در آن سخت است و بايد از زماني ترسيد كه مردم با اين محصولات قهر كنند!
 
  با اين توضيحات راهكار چيست؟ 

همان طور كه در بالا آمد بايد مديران عامل اين شركت‌هاي خودرو‌سازي مردم را در خريد اجباري توليدات داخلي اقناع كنند، براي اين منظور مي‌توانند به جاي شروع از نقطه گراني نخست راه‌هاي كوچك كردن و كاهش هزينه‌ها و نيروهاي مازاد سفارشي آقازاده‌ها و مسئولان را كه در بدنه شبه كارشناسي و ادارات مشغولند كنار گذاشته ونشان دهند هدف آنها اصلاح و بازسازي اين صنعت است نه گراني و گرفتن پول از مردم!

در مرحله بعد حتماً خودرو سازان داخلي بايد تلاش كنند يك برنامه‌ريزي مدون داشته باشند و هزينه افزايش قيمت‌ها صرف مواردي چون افزايش كيفيت يك محصول در آينده كوتاه مدت يا كاهش هزينه در يك بخش از صنعت خواهد شد، وگرنه شكل‌گيري اين احساس كه خودرو سازان زور مي‌گويندو هروقت و هر طور كه دلشان مي‌خواهد خودروي خود را به مردم مي‌فروشند، راهي دوام‌دار نبوده و شركت‌هاي متصل به شركت‌هاي درجه چندم چيني مقبول‌تر مي‌شوند. 

انتخاب راه با خود شماست. گران كنيد يا خدمت!

مهران ابراهیمیان 
 



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها