کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

نرخ تورم افغانستان منفی 10 درصد شد


کد خبر : ۱۱۸۸۷۰شنبه، ۲۶ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۱:۵۹۸۸۰۶ بازدید

تورم افغانستان به کمتر از منفی 10 درصد رسید. این موضوع به اعتقاد کارشناسان بانک جهانی گرچه می‌تواند باعث کاهش قیمت مواد غذایی و ...
نرخ تورم افغانستان منفی 10 درصد شدنرخ تورم افغانستان منفی 10 درصد شد

تورم افغانستان به کمتر از منفی 10 درصد رسید. این موضوع به اعتقاد کارشناسان بانک جهانی گرچه می‌تواند باعث کاهش قیمت مواد غذایی و دیگر اقلام در این کشور شود؛ اما می‌تواند به اقتصاد کلان ضربه بزند.

به گزارش طلوع‌نیوز افغانستان، بانک جهانی در گزارش اخیر خود اعلام کرد که تورم سالانه افغانستان در ژانویه ۲۰۲۴ میلادی در مقایسه با سال گذشته به منفی ۱۰.۲ درصد رسیده است.

در گزارش بانک جهانی آمده است که به علت کاهش بهای مواد خوراکی و غیرخوراکی، نرخ تورم نیز کاهش یافته است. براساس این گزارش، کاهش تورم افغانستان به دلیل کاهش شدید بهای مواد خوراکی به منفی ۱۵.۱ درصد و غیرخوراکی به منفی ۴.۸ درصد بوده است. با‌این‌حال متولیان وزارت اقتصاد افغانستان می‌گویند که این وزارتخانه برای رشد اقتصادی و کاهش نرخ تورم برنامه‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت را در نظر گرفته است. عبدالرحمن حبیب، سخنگوی وزارت اقتصاد افغانستان، گفت: «تغییرات اقلیمی و خشک‌سالی‌های پی‌درپی کشاورزی را متأثر کرده است و مقابله با تغییرات اقلیمی و تحول معیشت از طریق ایجاد فرصت‌های کاری در بخش‌های گوناگون در اولویت کاری ما قرار دارد».

در بخش دیگر گزارش بانک جهانی تصریح شده است که صادرات افغانستان در مقایسه با ژانویه سال گذشته میلادی پنج درصد کاهش را نشان می‌دهد که ارزش آن به ۱۴۰.۵ میلیون دلار می‌رسد؛ درحالی‌که این رقم در ژانویه سال گذشته به ۱۴۸.۱ میلیون دلار می‌رسید.

به‌همین‌ترتیب واردات در این ماه ۳۷ درصد افزایش را نشان می‌دهد که ارزش آن ۸۳۰ میلیون دلار گفته شده است؛ درحالی‌که در سال گذشته میلادی در همین ماه به ۶۰۰ میلیون دلار می‌رسید.

میرویس هوتک، رئیس هیئت عامل اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری افغانستان، گفت: «در سال جاری یکی از علل کاهش صادرات انسداد مقطعی بنادر افغانستان مثل تورخم و سپین بولدک بوده است و کاهش صادرات اقلام معدنی هم یکی دیگر از علل کاهش صادرات افغانستان است». بانک جهانی با اشاره به ارزش افغانی در برابر دلار نیز گفته ‌است که ارزش افغانی به دلیل کمک‌های جهانی در 18 ماه گذشته ثابت بوده ‌است؛ اما در ماه ژانویه سال جاری، ارزش افغانی در برابر بسیاری از ارزهای خارجی به‌ویژه روپیه هند و پاکستان، یوان چین، یورو و دلار نیز کاهش داشته است.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها