کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

تایید گفت‌وگوهای غیرمستقیم میان ایران و آمریکا


کد خبر : ۱۱۸۸۶۸شنبه، ۲۶ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۸:۲۹:۰۵۷۶۷۴ بازدید

رسانه آمریکایی فایننشال تایمز در تازه ترین گزارش خود از مذاکرات محرمانه ایران و آمریکا در مسقط خبرداد و مدعی شد که آمریکا از ایران ...
تایید گفت‌وگوهای غیرمستقیم میان ایران و آمریکاتایید گفت‌وگوهای غیرمستقیم میان ایران و آمریکا

رسانه آمریکایی  فایننشال تایمز در تازه ترین گزارش خود از  مذاکرات محرمانه ایران و آمریکا در مسقط خبرداد و مدعی شد که آمریکا از ایران خواسته که از نفوذ خود برای متوقف کردن حملات حوثی های یمن در دریای سرخ استفاده کند. مذاکراتی که اگرچه  یک منبع آگاه در گفت و گو با ایرنا آن را تایید کرد اما جزئیات مطرح شده توسط فایننشال تایمز را تکذیب و تاکید کرد که گفت‌وگوهای غیرمستقیم با آمریکا صرفاً محدود در چارچوب مذاکرات رفع تحریم است.

در همین راستا و به گزارش رسانه ها، فایننشال تایمز نوشته است: «به گفته مقامات آمریکایی و ایرانی، واشنگتن مذاکرات محرمانه‌ای با تهران انجام داده است تا این کشور را متقاعد کند که از نفوذ خود بر جنبش حوثی‌های یمن برای پایان دادن به حملات به کشتی‌ها در دریای سرخ استفاده کند. به گفته این مقامات، این مذاکرات غیرمستقیم، که طی آن واشنگتن همچنین نگرانی‌هایی را در مورد برنامه هسته‌ای ایران مطرح کرد، در ماه ژانویه در عمان انجام شد و اولین مذاکرات بین این دو در 10 ماه گذشته بود.

هیئت آمریکایی توسط برت مک گورک، مشاور امور خاورمیانه کاخ سفید و آبرام پیلی، نماینده این کشور در امور ایران، رهبری می شد.» در ادامه این مطلب آمده است: «علی باقری کنی، معاون وزیر امور خارجه ایران که مذاکره کننده ارشد هسته ای تهران نیز هست، نماینده جمهوری اسلامی ایران بود. مقامات عمانی گفتند که بین نمایندگان ایران و آمریکا رفت و آمد کردند تا آن‌ها مستقیم صحبت نکنند.»

در بخش دیگر این گزارش این رسانه آمریکایی به نقل از منبع آگاه خود مدعی شد که «مقامات آمریکایی کانال غیرمستقیم با ایران را "روشی برای مطرح کردن طیف وسیعی از تهدیدات ناشی از ایران" می دانند.  این گفت‌وگو شامل انتقال «آن‌چه طرف مقابل باید انجام دهد تا از یک درگیری گسترده تر جلوگیری کند» می شود.»


هدف از مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا چه بود؟

خبری که در رسانه های داخلی و خارجی بازتاب پیدا کرد و البته با واکنش یک مقام آگاه در داخل کشورمان همراه شد. به گزارش ایرنا یک مقام آگاه  درباره ادعای روزنامه آمریکایی مبنی بر گفت‌وگوی غیرمستقیم دو هیئت ایرانی و آمریکایی پیرامون موضوعاتی همچون تحولات دریای سرخ، ضمن تکذیب این موضوع به خبرنگار سیاست خارجی ایرنا گفت: استفاده از ابزار عملیات روانی و قلب واقعیت برای فریب افکار عمومی، بخشی از راهبرد آمریکا برای جبران ناکامی‌ خود در صحنه دیپلماسی است در حالی که تبادل پیام‌ها و گفت‌وگوهای غیرمستقیم صرفاً محدود در چارچوب مذاکرات رفع تحریم است و پیامی درباره تحولات دریای سرخ مبادله نشده است.

این منبع آگاه درباره خبر روزنامه آمریکایی درباره گفت‌وگوی غیرمستقیم دو هیئت ایرانی و آمریکایی در مسقط افزود: رفع تحریم‌های ظالمانه همواره در دستور کار اولویت دار طرف ایرانی بوده و همان‌گونه که بارها بیان شده است، تبادل پیام با طرف‌های مقابل با هدف انتقال شفاف مواضع جمهوری اسلامی ایران در این زمینه ادامه داشته است. وی ادامه داد: ایران با اتکا به داشته‌های متنوع و برخورداری از منطق قوی، همواره گفت‌وگو را بر گزینه‌های دیگر ترجیح می‌دهد و تلاش دارد از همه ابزارها و فرصت‌ها برای منفعل کردن طرف‌های مقابل در میدان و خنثی‌سازی تأثیرگذاری آن‌ها بر افکار عمومی بین‌المللی بهره ببرد. 



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها