کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

مقررات واردات و صادرات کالا و خودرو در مناطق آزاد


کد خبر : ۱۱۸۶۸یکشنبه، ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۶:۱۵۴۲۵۱ بازدید

اشخاص حقیقی یا حقوقی که قصد اقامت بیش از یک سال در مناطق آزاد را دارند و اقامت آنان به تأیید سازمان منطقه آزاد مربوطه رسیده ...

اشخاص حقیقی یا حقوقی که قصد اقامت بیش از یک سال در مناطق آزاد را دارند و اقامت آنان به تأیید سازمان منطقه آزاد مربوطه رسیده باشد، می‏‌توانند برای یک بار لوازم خانه و محل کار خود را در حد متعارف و با معافیت از عوارض بندری و فرودگاهی به منطقه وارد کنند.

مسافرانی که از کشورهای دیگر یا سایر مناطق، از طریق فرودگاه یا بنادر مجاز مستقیما وارد منطقه آزاد می‏‌شوند، اعم از ایرانی یا خارجی مجازند کالاها را در حدی که جنبه تجاری نداشته باشد (به استثنای کالاهای ممنوعه شرعی و قانونی) به منطقه وارد و با معافیت از عوارض بندری و فرودگاهی ترخیص کنند. مسافرانی که مستقیما از طریق منطقه آزاد از کشور خارج می‏‌شوند، مجازند کلیه کالاها (به استثنای کالاهای ممنوعه شرعی یا قانونی) را مشروط به اینکه جنبه تجاری نداشته باشد، بدون نیاز به اخذ مجوز با خود خارج کنند. البته خروج اشیای عتیقه، کتاب‏‌های خطی و قدیمی، آثار فرهنگی اصیل و انواع سکه مجاز نیست.

اما کالای همراه مسافرانی که قصد دارند از منطقه خارج شوند و به سایر نقاط کشور سفر کنند مشمول مقررات عمومی صادرات و واردات کشور خواهد بود.


نحوه واردات خودروهای تولید شده در مناطق آزاد

طبق مقررات مناطق آزاد،‌ تولیدکنندگان خودرو در این مناطق و مناطق ویژه اقتصادی مجازند متناسب با میزان ارزش افزوده و مواد و قطعات داخلی بکار رفته در خودروهای تولید شده (به تشخیص کمیته تعیین ارزش افزوده)، پس از انجام تشریفات گمرکی، پرداخت سود، حقوق و عوارض قانونی مربوط به آن بخش، از قطعات وارداتی که در تولید خودرو استفاده شده است، بخشی از خودروهای تولیدی مذکور را به سایر نقاط کشور وارد کنند.

همچنین خودروهای وارد شده از مناطق آزاد و مناطق ویژه اقتصادی تا میزان ارزش افزوده و مواد و قطعات داخلی بکار رفته در آنها، همانند خودروهای تولید داخل کشور با کاردکس صادره از سوی شرکت مزبور شماره‌‏گذاری می‌شود و مالیات تعیین شده در تبصره 35 قانون بودجه سال 1379 متناسب با قیمت تعیین شده از سوی کمیته خودروی وزارت صنعت، معدن و تجارت اخذ خواهد شد.

خودروهای مازاد برارزش افزوده و مواد و قطعات داخلی بکار رفته در آنها، وارداتی تلقی می‌شود و علاوه بر نیاز به مجوز ورود، مشمول تمام تشریفات قانونی مربوط به واردات خودروهای خارجی از جمله مابه‏‌التفاوت خواهد بود.

گمرک جمهوری اسلامی نیز مکلف است رونوشت مجوز ترخیص خودروهای وارده مربوط به ارزش افزوده را به سازمان حمایت مصرف‏‌کنندگان و تولیدکنندگان ارسال کند.

همچنین شرکت‏‌های تولیدکننده خودرو موظفند آمار تولید خودروهای تولیدی وارد شده به کشور و صادر شده را به صورت ماهیانه به سازمان حمایت اعلام کنند.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها