کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

هر چه پرداختی به سپرده‌گذار کمتر باشد به نفع بانک است


کد خبر : ۱۱۸۶۷یکشنبه، ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۶:۵۷۱۵۹۹ بازدید

کارشناس اقتصادی گفت: هر چه پرداختی به سپرده‌گذار کمتر باشد به نفع بانک است اما این باید توسط بانک مرکزی کنترل شود و بررسی ...

کارشناس اقتصادی گفت: هر چه پرداختی به سپرده‌گذار کمتر باشد به نفع بانک است اما این باید توسط بانک مرکزی کنترل شود و بررسی شود ادعایی که وجود دارد ضمانت اجرایی دارد یا خیر؟

 

غلامحسین فاتحی کارشناس اقتصادی در خصوص عدم پرداخت مابه التفاوت سود علی الحساب و قطعی به سپرده گذاران توسط بانک ها گفت: بانک‌ها در بانکداری اسلامی هیچگونه سود از قبل تعیین شده‌ای ندارند به همین دلیل یک سود علی‌الحساب که حداقل سود است را تعیین کرده اند.

وی افزود: بر اساس عملکرد در سال مالی اگر سود کمتر از میزان اعلامی بود، می‌توانند از طریق منابعی که در اختیار دارند جبران کنند اما اگر بیش از نرخ تعیین شده باشد باید مابه‌التفاوت آن را به سپرده‌گذاران پرداخت کنند.

فاتحی در ادامه تصریح کرد: اما به دلیل ضعف در نظارت بر مازاد عملکرد بانک ها، تجهیز منابع بانک‌ها در سال آتی می‌کاهد این عامل شده تا بانک‌ها زیر باز پرداخت این مبلغ نروند.

کارشناس اقتصادی تصریح کرد: اما باید به این نکته توجه کرد که همه‌ی بانک‌ها اینگونه نیستند و برخی بر اساس مقررات بانکداری سود واقعی را پرداخت می‌کنند.

متأسفانه مفهوم بانکداری ربوی با این اقدام بانک‌ها مخدوش می‌شود.

وی افزود: از نظر من بانک‌ها این سود را متعلق به خود می‌دانند بانک‌ها از تفاوت بین منابعی که در اختیار مرد می‌گذارند و بهره‌ای که می‌گیرند و منابعی که جذب می‌کنند و بابت آن بهره پرداخت می‌کنند انتفاع به دست می‌آورند.

اما هر چه پرداختی به سپرده‌گذار کمتر باشد به نفع بانک است اما این باید توسط بانک مرکزی کنترل شود و بررسی شود ادعایی که وجود دارد ضمانت اجرایی دارد یا خیر؟



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها