دنیای سدانهای اسپرت فوق سریع در چند سال گذشته، وارد مرحله نسبتا عجیبی شده است. فشارهای خارجی مستمری که از سوی شرکتهایی مانند EPA و کمیسیون یورو ۷ وارد میشود، خودروسازان را مجبور میکند تا با سیاستهای سختگیرانه زیستمحیطی سازگار شوند. بسیاری از آنها از فناوری هیبریدی استفاده میکنند یا موتور احتراق داخلی را به کلی کنار میگذارند.
ارقام قدرت در بازار خودروهای پرفورمنس همچنان در حال افزایش هستند و بازوی قدرتمند AMG مرسدسبنز هنوز هم موشکهای چهار در V۸ بسیار قدرتمندی را تولید میکند. با این حال، برای متخصص تیونینگ مرسدس بنز، یعنی برابوس، یک خودروی سریع میتواند سریعتر هم ساخته شود. سدان فوق لوکس Rocket ۱۰۰۰، اولین حمله این شرکت به باشگاه قدرت چهار رقمی است!
برابوس برای شروع، از مرسدس AMG GT۶۳ SE Performance استفاده کرده که بدون هیچ تغییری، باز هم بسیار قدرتمند و سریع است. این خودرو دارای پیشرانه ۴ لیتری V۸ تویین توربوشارژ بوده و ۸۴۳ اسب بخار قدرت و ۱۴۶۹ نیوتون متر گشتاور تولید میکند. قدرت این خودروی پلاگین هیبریدی از طریق یک گیربکس اتوماتیک ۹ سرعته سکوئنشال AMG Speedshift به هر چهار چرخ منتقل میشود و امکان ارسال نیرو به چرخهای عقب فقط از طریق حالت دریفت AMG وجود دارد.
اما حالا، این اعداد و ارقام بیشتر از قبل شده است! موتور ۴.۰ لیتری V۸ با یک میل لنگ مخصوص ساخته شده و حجم آن به ۴.۵ لیتر ارتقا یافته است. کنترل همه چیز برعهده یک ECU PowerXtra B۴۰E-۱۰۰۰ است که توسط برابوس تنظیم شده و قدرت پیشرانه را از ۶۳۹ اسب بخار به ۷۹۶ اسب بخار افزایش میدهد. ۲۰۴ اسب بخار از باتری لیتیوم یونی ۶.۱ کیلووات ساعتی و موتور الکتریکی باقی میماند که با در نظر گرفتن آن، به مجموع خروجی ۱۰۰۰ اسب بخار قدرت و ۱۸۱۹ نیوتون متر گشتاور میرسیم. با این حال، برابوس برای جلوگیری از آسیب رساندن به خودرو، گشتاور را به صورت الکترونیکی به ۱۶۲۰ نیوتون متر محدود میکند.
با وجود این مشخصات و تواناییها، برابوس راکت ۱۰۰۰ قادر است در ۲.۶ ثانیه، از حالت سکون به سرعت صد کیلومتر بر ساعت برسد.
براساس پروژههای مختلفی که تا به حال از برابوس دیدیم، طبیعتا باید انتظار استفاده از ادوات فیبرکربنی را در سراسر این خودرو داشته باشیم. در نمای جلویی، اغلب فضای موجود مانند سپر و جلوپنجره از جنس فیبرکربن هستند. راکت ۱۰۰۰ دارای ورودیهای هوای دوگانه فیبرکربنی در دو طرف جلوپنجره است. دو تا از خطوط عمودی جلوپنجره اکنون با نور LED قرمز روشن میشوند.
این طراحی تهاجمی همچنان به گلگیرهای بزرگ و گشاد جلو و عقب منتهی میشود و راکت ۱۰۰۰ اکنون ۲.۶۳ اینچ پهنتر از AMG GT۶۳ استاندارد است. نمای عقب خودرو با دیفیوزر و بال فیبرکربنی، وحشی بودن برابوس را بیشتر نشان میدهد. به گفته برابوس، همه ارتقاها نیروی رو به پایین را افزایش میدهند.
مرسدس بنز AMG GT۶۳ SE Performance در حال حاضر برخی از پیشرفتهترین فناوریهای سیستم تعلیق این برند را، با سیستم تعلیق بادی سه محفظه تطبیقی، دمپرهای قابل تنظیم و فرمان پذیری چرخهای عقب ارائه میکند که حتی با وزن محدود ۲۳۸۰ کیلوگرمی، توانایی پیچیدن زیادی را فراهم میکند. به این ترتیب، برابوس تا حد زیادی سیستم تعلیق را به حال خود رها کرده و یک ماژول piggyback الکترونیکی را ارائه میدهد که میتواند ارتفاع سواری را حدود ۰.۸ اینچ کاهش دهد.
فضای داخلی مرسدس با اینکه در حالت عادی یک زیبای تمام عیار است، اما این موضوع مانع برابوس نشد. برابوس کابین ارتقا یافته را بهعنوان یک "شاهکار کامل" توصیف میکند. در همین حال، بقیه قسمتهای داخلی عمدتاً از فیبر کربن ساخته شده و برابوس با کنسول وسط کربنی، پرههای فرمان و پدلهای تعویض دنده، به داشبورد کربنی موجود مرسدس بنز افزوده است.
همه این کارها هزینه دارد، اما قیمت اولیه آن ۵۳۸ هزار یورو یا ۵۸۴ هزار دلار است. برابوس در حال ساخت تنها ۲۵ عدد از این راکتهای ۱۰۰۰ اسب بخاری است و در حالی که قیمت آن در محدوده یک هایپرکار است، مهارت و توجه به جزئیات آن، غیرقابل انکار است./ خبرآنلاین