صنعت هواپیمایی کشور همانند بسیاری از صنایع با مشکلاتی دست و پنجه نرم میکند و اعمال سیاست قیمتگذاری دستوری در صنعت هواپیمایی نیز باعث آثار زیانبار بسیاری شده که ضرر آن هم به مردم و هم به صنعت میرسد بر اساس گزارش آماری حمل و نقل هوایی کشور و با بررسی تعداد مسافران جابجا شده از سوی شرکتهای هواپیمایی ایرانی در پروازهای داخلی طی سالهای ۱۳۹۶ الی ۱۴۰۰ میتوان مشاهده کرد که تعداد مسافران پروازهای داخلی از حدود ۲۳ میلیون نفر در سال ۱۳۹۶ به حدود ۱۵ میلیون نفر در سال ۱۴۰۰ رسیده و کاهشی ۳۳.۹ درصدی را تجربه کرده است.
به احتمال بسیار زیاد، اکثر افراد در هنگام تهیه بلیط هواپیما با این مشکل روبرو شدهاند که میبایست در یک بازه زمانی طولانی، منتظر پیدا کردن و خرید بلیط باشند؛ همان مدت زمان جهت خرید بلیط هواپیما که میتوانست به یک روز قبل از مسافرت ختم شود، به یک بازه یک هفته الی ده روزه تبدیل شده است.
از سوی دیگر، در برخی از مواقع خبرهایی مربوط به نقص فنی پروازها منتشر میشود و تأخیر در زمان پرواز نیز تقریبا به نوعی عادت در بین مسافران هوایی تبدیل شده است؛ اما چه دلیلی پشت نقص فنی ناوگان هوایی، تأخیر در پروازها، و نایاب شدن بلیط هواپیما وجود دارد؟
استفاده از هواپیما، یکی از راههای مسافرت سریع است. بسیاری از مردم در سر تا سر دنیا، مقاصد طولانی را با هواپیما طی کرده و به خصوص بسیاری از افراد به دلایل کاری و زمان محدودی که دارند، از هواپیما جهت سفرهای خود استفاده میکنند؛ با این حال باید توجه داشت که هزینههای این صنعت، بسیار بیشتر از وسایل حمل و نقل دیگر است.
صنعت هواپیمایی کشور همانند بسیاری از صنایع با مشکلاتی دست و پنجه نرم میکند. شاید بتوان یکی از مهمترین این مشکلات را نبود یک بازار آزاد برای این صنعت دانست. در واقع نرخ خدمات شرکتهای هواپیمایی در ایران، بر اساس عرضه و تقاضا در بازار آزاد تعیین نمیشود. شاید بتوان یکی از مهمترین این مشکلات را نبود یک بازار آزاد برای این صنعت دانست و در واقع، نرخ خدمات شرکتهای هواپیمایی در ایران، بر اساس عرضه و تقاضا در بازار آزاد تعیین نمیشود.
قیمت گذاری دستوری
نرخ بلیط هواپیما در کشور توسط دولت تعیین میشود و شرکتهای هواپیمایی نمیتوانند قیمت آن را بر حسب افزایش مخارج و هزینهها افزایش دهد. در واقع اعمال سیاست قیمتگذاری دستوری در صنعت هواپیمایی نیز باعث آثار زیانبار بسیاری شده که ضرر آن هم به مردم، و هم به صنعت میرسد.
حداقل نرخ بلیطهای هواپیما باید با توجه به هزینههای صنعت هواپیمایی همچون هزینه حقوق و دستمزد پرسنل، هزینه تعمیر و نگهداری قطعات هواپیما، هزینه بیمه و سایر هزینهها تعیین شود. درست مانند هر کسب و کار دیگری، شرکتهای هواپیمایی نیز باید هزینههای خود را ارزیابی کرده و قیمت پیشنهادی خود را بر آن اساس اعلام کنند تا تقاضا برای بلیط در مورد درست بودن این قیمت تصمیم بگیرد. در واقع هیچ کسب و کاری حاضر نیست تا قیمت کالای خود را طوری تنظیم کند که موجب زیان شود.
همچنین باید توجه داشت بسیاری از هزینههای مربوط به شرکتهای هواپیمایی که تا کنون ذکر شد، مانند تعمیر و نگهداری قطعات هواپیما که بسیار به واردات وابسته است، تابع نرخ تورم و نرخ ارز هستند؛ بنابراین نمیتوان در یک بازه زمانی مشخص که نرخ تورم و نرخ بالا رفته انتظار داشت تا قیمت بلیط هواپیما ثابت بماند؛چراکه در آن بازه شرکتها متحمل زیان خواهند شد.
همزمان با افزایش تورم و گرانی در کشور، سطح عمومی قیمت کالاها و خدمات در حال افزایش است؛ اما در این شرایط قیمت بلیط هواپیما به صورت دولتی و دستوری در سطح پایینی نگه داشته شده است؛ بنابراین میزان هزینههای شرکتهای هواپیمایی بسیار بیشتر از درآمد مورد انتظار آنها خواهد بود. در این شرایط، شرکتهای هواپیمایی به ناچار هزینههای خود را کاهش میدهند که این کاهش هزینهها شامل کاهش تعداد پروازها و کاهش واردات قطعات جهت تعمیرات هواپیماها و کاهش حقوق و دستمزد پرداختی به پرسنل خواهد بود.
مشکل در خرید هواپیما
به گزارش اقتصاد آنلاین، بنابراین، با کاهش هزینههای نگهداری و تعمیرات، آنها قادر به پرواز نخواهند بود و در این صورت عرضه پروازها با کاهش روبرو شده و این کاهش عرضه باعث میشود تا نیاز به طرف تقاضا در مواقع ضروری پاسخ داده نشود. به نوعی قیمتگذاری دستوری باعث میگردد تا کشور با کمبود پرواز مواجه شود. کشوری مانند امارات بعد از ۵ سال استفاده از هواپیما، آن را از دور خارج میکند اما در ایران ۵ برابر این میزان از هواپیما استفاده خواهد شد. همین مساله نشان از پیر بودن صنعت هواپیمایی کشور است که در پی وجود تحریمها و اعمال قیمتگذاری دستوری در فروش بلیط به وجود آمده است.
از سوی دیگر، با وجود تحریمهایی که علیه کشور وجود دارد، ایران در خرید هواپیما با مشکلاتی روبرو خواهد بود. این مساله تعداد محدود هواپیماها در کشور را سبب خواهد شد که خود منجر به کاهش بیش از پیش عرضه خدمات پروازی در مقابل تقاضای بالای مسافران میباشد. از سوی دیگر، تعداد قابل توجهی از هواپیماهای موجود در کشور نیز مستعمل بوده و سازمان هواپیمایی نمیتواند از آنها برای پاسخ به نیاز مردم استفاده کند.
براساس گزارش آماری حمل و نقل هوایی کشور و با بررسی تعداد پروازهای انجام شده در طی سالهای ۱۳۹۶ الی ۱۴۰۰ میتوان مشاهده کرد که تعداد پروازهای انجام شده توسط شرکتهای هواپیمایی ایرانی از ۲۰۸۳۰۶ هزار در سال ۱۳۹۶ به ۱۷۰۱۲۵ هزار در سال ۱۴۰۰ رسیده و کاهشی ۱۸.۳ درصدی را تجربه کرده است.
نمودار زیر تعداد پروازهای انجام شده توسط شرکتهای هواپیمایی ایرانی در پروازهای داخلی طی سالهای ۱۳۹۶ الی ۱۴۰۰ را براساس گزارش آماری حمل و نقل هوایی کشور نشان میدهد.