کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

رخنه کلاهبرداران در مراکز خرید و فروش خودرو


کد خبر : ۱۱۸۳۳پنجشنبه، ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۳:۴۰۷۱۷۰ بازدید

مدير عامل شرکت ساماندهی صنايع و مشاغل شهر تهران نسبت به حضور کلاهبرداران در مراکز خرید و فروش خودرو هشدار و در این مورد توضیحاتی داد.

 روزهای اخیر در حالی که به گفته برخی نمایشگاه داران خودرو خرید و فروش به ندرت صورت می گیرد، همچنان بازار خودرو همانند همیشه شلوغ و پرهیاهو به چشم می‌خورد. برخی برای خرید خودرو و برخی برای فروش خودروهای خود به این بازار پا نهاده‌اند. 

مکانی که به طور کامل برای معامله خودرو اختصاص یافته، که با توجه به استقبال بالای عموم از این مراکز، در سال‌های اخیر تعداد آنها افزوده شده است و برای ارائه امکانات به مردم در حال تلاش هستند.مکان‌هایی که در آن، افراد مسوول تلاش می‌کنند تا کلاهبرداری صورت نگیرد و مشتریان از معامله خودروهای خود راضی باشند.با این حال گویا کلاهبردان در اینجا هم جا خوش کرده‌اند و همیشه در کمین نشسته‌اند تا کارشان را انجام دهند. آنها در این مراکز هم بیکار ننشسته‌اند. افرادی که وقتی مشتری را می‌بینند، تنها به فکر سودجویی خود هستند. به مشتری می‌گویند:« معامله کارشناسی نمی‌خواهد، ما خود کارشناس هستیم».

رضا قدیمی، مدير عامل شرکت ساماندهی صنايع و مشاغل شهر تهران هم در گفت‌وگویی در این خصوص اظهار نظر کرده است. همچنین در سه‌چهار سال گذشته، این شرکت فقط سه مرکز داشت، مرکز شهید رجایی، مرکز آیت‌الله سعیدی و حکیمیه. مرکز حکیمیه به این دلیل که در بافت مرکزی بود و برای مردم مزاحمت ایجاد می‌کرد، تعطیل شد. اما در ازای آن مراکز دیگری (چیتگر با مساحت 20 هکتار، خاوران با مساحت هشت هکتار و مرکز شهید دوران با مساحت حدودی چهار هکتار) ایجاد شد. 


عمده خدماتی که به مردم داده می‌شود چیست؟

مدیر عامل شرکت سازماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران در این مورد به اقتصادنیوز گفت: با افتتاح این مراکز، خواهان کسب رضایت مردم هستیم تا در معامله‌های خود ضرر نکنند.او گفت: نوع خدماتی که به در این مراکز به مردم ارائه می‌شود دو بحث است. اول آنکه وقتی خودرویی به این مراکز وارد می‌شود، به طور نامحسوس مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. یعنی با استعلام پلاک آن، متوجه می‌شوند که خودروی وارد شده سرقتی، شکایتی، دارای مساله و ایراد نباشد و بسیاری موارد دیگر.

قدیمی معتقد است: با انجام این فیلتر اولیه، مشتریان به هیچ‌وجه در این مراکز خودروی سرقتی خریداری نمی‌کنند، زیرا اگر خودرویی مساله‌ای داشته باشد، خرید و فروش آن صورت نمی‌گیرد.

او ادامه داد: بحث دوم ارائه خدمات برای کارشناسی است. در این مراکز با وجود سایت‌ها، کارشناسی اولیه(فنی، موتوری) برای خودروها صورت می‌گیرد. کارشناس‌ها همه آموزش‌دیده و رتبه‌بندی‌شده‌اند و از همه مهمتر کارشناسان بی‌طرف‌اند. آنها با انجام معاینات و بررسی‌های لازم و اولیه، خودرو را ارزیابی کرده و برای هر خودرو چک‌لیستی را پر می‌کنند، تا مشتریان متوجه شوند که این خودرو چه ایراداتی دارد یا ندارد. اگر خودرویی چپ‌شده باشد، خوردگی، رنگ‌کاری و... داشته باشد در این مرحله مشخص می‌‌شود. 
اما به گفته او، این کارشناسی‌های اولیه برای خرید و فروش کافی نیستند. در این مراکز اگر خودرو به مرحله خرید و فروش رسید، به انجام این کارها بسنده نمی‌شود، بلکه کارشناسی‌های مجدد صورت می‌گیرد. زیرا وقتی ماشین به مرحله خرید و فروش رسید، مسوولیت آن به عهده این مراکز است. اگر آن وسیله عیبی داشته باشد و خریدار نداند، بعداً می تواند از این مراکز شکایت کند و از آنها خسارت بخواهد. 


خودرو کالایی سرمایه‌ای است؟

او در ادامه گفت‌وگو در خصوص خدماتی که در این مراکز ارائه می‌شود، بیان کرد: علاوه بر افرادی که در درون این مراکز خدمات‌دهی می‌کنند، افرادی نیز هستند که در بیرون این مشغول به کارند تا از حضور دلالان جلوگیری کنند و اجازه ندهند خودرویی در بیرون از این مراکز خرید و فروش شود.

او در این خصوص اظهار کرد: ماشین یک کالای سرمایه‌ای است. سرمایه‌ای نه به معنای حسابداری. در زندگی، بعضی خریدها به صورت روزانه است یا حتی به این دلیل که زود به زود انجام می‌شود در خرید آنها مهارت دارید ولی در خصوص خودرو به این صورت است که افراد در هر سال خودرو خریداری نمی‌کنند و به همین دلیل اکثراً تخصصی در خرید و فروش آن ندارند. لذا اگر در بیرون از این مراکز خودرویی را خریداری کنند باید به دلالی که خودرو را می‌فروشد اطمینان کند و این اتفاقات بسیار زیاد اتفاق می‌افتد. 


حضور دلالان در بازار خودرو همواره پا برجاست

قدیمی گفت: در این میان باندهایی وجود داشته که ماشین چپ‌شده را در اینجا وارد می‌کنند ولی برای کارشناسی نمی‌‌آورند و می‌گویند «کارشناسی را ولش کن، ما خودمان کارشناس داریم». قطعه به یقین بدانید اینها کلاهبردار هستند. 

او ادامه داد: ولی با این حال گناه مردم را نمی‌شود شست، اما کسی که می‌گوید من خودم کارشناس هستم، شک نکنید ریگی به کفشش است. حتماً ماشینش ایراد دارد و چون در اینجا بورسی تشکیل شده است که همه مردم در اینجا حضور پیدا می‌کنند و همه در خرید آن تخصص ندارند، این افراد مردم را در اینجا دوره می‌کنند.

او عنوان کرد: مسوولان مربوطه از صبح تا شب می‌گویند که مردم خودروی مورد نیاز خود را بدون برگه کارشناسی خریداری نکنند، این فروشندگان کلاهبردار هستند و نمی‌توانیم همه را که دستگیر کنیم.

قدیمی گفت: قاضی ویژه راهنمایی رانندگی، آقای کارگر در سال گذشته، هر هفته جمعه‌ها، اینجا حضور داشتند. زیرا باندهایی را در اینجا کشف کرده بودند و برایش جالب بود که ببیند. او فکر می‌کرد ایراد از این مراکز است و اینکه با این مراکز کلنه‌ای برای این باندها درست شده است که در آن رخنه کرده‌اند. اما با تشکیل یک پرونده و ماموریت ویژه، متوجه شدند که کار، کار درستی است. وقتی به فرد یا گروهی شک می‌کنند، فوراً از طریق کلانتری‌های موجود در این اطراف پرونده‌ای تشکیل می‌دهند و به دادسرا می‌فرستند. و در آنجا هم شدیدترین عمل با آنها صورت می‌گیرد زیرا از صداقت و سادگی مردم سواستفاده می‌کنند. 

او بیان کرد: نظر ما این است که همه مردم در خرید و فروش خودروهای خود این توصیه ها را جدی بگیرند و کارشناسی مجدد انجام دهند.

قدیمی افزود: سازمان‌های دولتی وقتی می‌خواهند یک قیمت پایه بگیرند، برای انجام این کار، به طور مثال کارشناس از صد دستگاه ماشین بازدید می‌کند و قیمت آنها را صورت جلسه می‌کند و آن قیمت مدرکی برای مزایده به حساب می‌آید. البته این قیمت، یک قیمت پایه است و قیمتی نیست که حتماً ملزم باشند طبق آن بخرند و بفروشند. در کل خرید و فروش به صورت توافقی صورت می‌گیرد. 

او اظهار کرد: مثلاً ممکن است خودرویی را که 25 میلیون تومان ارزش دارد، فروشنده آن 40 میلیون تومان برای قیمت‌گذاری کند. ولی وقتی کارشناس یک قیمت پایه نسبت به آن کالا می‌دهد، بعد از آن با توجه به توافق و چانه‌زنی، آن خودرو سه تومان بالاتر، سه تومان پایین‌تر یا به همان قیمت فروخته می‌شود.

قدیمی در پایان گفت: در این مراکز خرید و فروش یک بانک اطلاعات موجود است که همه خرید و فروش‌های پنج مرکز در آن ثبت شده است و به عنوان مثال می‌توان در آن سیستم مجازی، برای آخرین قیمتی که پژو مدل 1385 مبادله شده است، جست‌وجو کرد.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها