کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

نقاط قوت و ضعف خودرو شاهین اتومات


کد خبر : ۱۱۷۹۵۲یکشنبه، ۲۹ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۰:۲۵۳۳۶۹۲ بازدید

اوایل آبان‌ماه امسال (1402) اولین سری خودرو شاهین اتوماتیک تحویل مشتریان سایپا شد و طی 100 روز گذشته برخی مشتریان مسافت‌های ...
نقاط قوت و ضعف خودرو شاهین اتوماتنقاط قوت و ضعف خودرو شاهین اتومات

یک خریدار شاهین اتوماتیک گفت: در دورهای بالا صدای توربو کمی به داخل اتاق نفوذ دارد، هرچند یکی از نزدیکان که نسخه دنده‌ دستی شاهین با مدل۱۴۰۰ را دارد، می‌گوید نفوذ صدای موتور به داخل کابین و دیگر صداهای اضافه اتاق، نه‌ تنها در شاهین اتومات بلکه در شاهین‌های دستی که از اوایل سال ۱۴۰۱ به بعد تحویل مشتریان شده، کاهش محسوس داشته است.

اوایل آبان‌ماه امسال(۱۴۰۲) اولین سری خودرو شاهین اتوماتیک تحویل مشتریان سایپا شد و طی ۱۰۰ روز گذشته برخی مشتریان مسافت‌های قابل‌ توجهی را با این خودرو پیمایش داشته‌اند. از این رو، نگاهی به نظر خریداران شاهین اتومات در خصوص این خودرو خالی از لطف نیست.

تجربه رانندگی با شاهین اتومات

یکی از خریداران شاهین اتومات درباره این خودرو گفت: من در هماهنگی موتور و گیربکس این خودرو و شتاب اولیه و ثانویه آن مطالب مختلفی خوانده و شنیده بودم، این در حالی بود که عمده این مطالب مبتنی بر حدس و گمان بود، چراکه هنوز این خودرو به بازار نیامده و صرفا در برخی نمایشگاه‌های خودرو به نمایش درآمده بود.

وی افزود: من قبل از تصمیم‌گیری نهایی برای انتخاب این خودرو، چند خودرو دیگر داخلی اتوماتیک هم به قصد خرید از نزدیک دیدم و تست کردم. اما احساس نکردم برتری خاصی نسبت‌به شاهین اتومات دارند. اتفاقا موتور ۱۰۹ اسبی شاهین، در حالی ۱۷۸ نیوتون‌متر گشتاور ایجاد می‌کند که دیگر خودروهای داخلی با اسب‌بخار و ابعاد تقریبا مشابه، حداکثر گشتاورشان به حدود ۱۴۲ تا ۱۵۸ نیوتون‌متر می‌رسد.

این مالک خودرو شاهین اتوماتیک درخصوص تجربه سواری خود با این خودرو اظهار کرد: شاهین اتومات در حرکت اولیه بسیار چابک است و راحت و سبک حرکت می‌کند. شیفتر آن طراحی بسیار خوبی دارد و خوشدست است. البته در دورهای بالا صدای توربو کمی به داخل اتاق نفوذ دارد، هرچند یکی از نزدیکان که نسخه دنده‌دستی شاهین با مدل۱۴۰۰ را دارد، می‌گوید نفوذ صدای موتور به داخل کابین و دیگر صداهای اضافه اتاق، نه‌تنها در شاهین اتومات بلکه در شاهین‌های دستی که از اوایل سال ۱۴۰۱ به بعد تحویل مشتریان شده، کاهش محسوس داشته است.

وی ادامه داد: عملکرد گیربکس اتومات شاهین، نرم و هماهنگ است و خودرو علاوه‌بر سیستم تعلیق و هندلینگ مناسب، به لطف سامانه کنترل پایداری و فرمان برقی در سرعت بالا و پیچ‌ها کاملا در کنترل راننده است. کیفیت ترمزها نیز با توجه به اضافه‌شدن سیستم‌های کمکی قابل قبول است. همچنین دید به جناحین با توجه به آینه‌های مناسب خوب است.

طراحی بدنه و فضای داخلی کابین شاهین اتوماتیک

این خریدار شاهین اتومات در خصوص طراحی بدنه این خودرو نیز بیان کرد: بیشتر خودروهای تولید داخل، از لحاظ طراحی ظاهری نسبت به ماشین‌های روز دنیا چندین سال عقب‌تر هستند و معمولا جذابیت دلچسبی را از خود نشان نمی‌دهند، اما استثنائا طراحی ظاهری شاهین به‌ویژه نمای روبه‌روی این خودرو تا حد زیادی قابل‌قبول و زیبا از آب درآمده است.

وی در خصوص فضای داخلی کابین آن گفت: کابین شاهین باتوجه به تریم دو رنگ داشبورد و تودری‌ها جذاب‌تر شده و عایق‌بندی آن نسبت‌به مدل‌های قبلی به‌ویژه مدل‌های۱۴۰۰ دنده‌ای بهبود محسوسی داشته است.

به گفته این مالک شاهین اتوماتیک، مانیتور مالتی‌مدیای این خودرو دارای کیفیت پخش و تاچ (قابلیت لمسی) مناسبی است، اما در زمینه اینترفیس و ارتقای نرم‌افزاری جای کار دارد و می‌تواند بسیار بهتر شود.

وی افزود: صندلی‌های این خودرو از نظر کیفیت و فرم، ساختار مناسبی دارند و به‌اصطلاح، راننده و سرنشینان را دربرمی‌گیرد، اما همچنان صندلی‌ها تنظیم دستی دارند و کاش حداقل امکان تنظیم برقی صندلی برای راننده وجود داشت.

این مالک خودرو شاهین اتومات در خصوص دیگر امکانات آن تصریح کرد: کروز کنترل و اسپید لیمیتر(محدودکننده سرعت) خودرو از کیفیت مناسبی برخوردارند. کلید های کنترلی روی فرمان هم نسبت به رقبای داخلی دارای کیفیت قابل‌قبولی هستند، اما آن‌ها نیز جای کار دارند و می‌توانند بیش‌از این User-Friendly (کاربرپسند) ‌ باشند.

وی در مجموع خودرو شاهین اتوماتیک را در مقایسه با برخی خودروهای داخلی، جذاب‌تر، به‌روزتر و جوان‌پسندتر دانست و اضافه کرد: جزئیات طراحی از بیرون و درون خودروها نشان‌دهنده وقت و انرژی و سرمایه‌ای است که صرف طراحی و ساخت یک خودرو شده است.

براساس این گزارش، شاهین اتومات از گیربکس CVT بهره می‌برد که تیپ‌ترونیک هم دارد و قابلیت تعویض ۷ دنده مصنوعی را هم در اختیار راننده قرار می‌دهد. سایپا در نسخه اتوماتیک شاهین، قاب جلوپنجره و دستگیره‌ها را کرومی کرده و یک نوار کرومی هم به لبه صندوق عقب افزوده که تا زیر چراغ‌ها کشیده شده است. همچنین در انتهای سقف آنتن کوسه‌ای را می‌بینید که در شاهین دستی وجود ندارد.

در نمای داخلی خودرو نیز علاوه‌بر تریم دو رنگ جدید، متوجه قطعات هیدروگرافی کابین شامل زیرآرنجی، ابرویی داشبورد و پنل دسته دنده می‌شوید. ضمن این‌که کفپوش سه‌بعدی نیز به‌صورت استاندارد در اختیار خریداران شاهین اتومات قرار می‌گیرد.

خاطرنشان می شود که این خودرو همچنین به کروز کنترل و اسپید لیمیتر(محدودکننده سرعت) مجهز است که کلیدهای مرتبط به آن، روی غربیلک فرمان، دیده می‌شود. آخرین تغییر در کابین شاهین اتومات، مربوط به نمایشگر جدید خودرو است؛ در حالی‌که شاهین دستی از مانیتور ۷ اینچی بهره می‌برد، شاهین اتوماتیک دارای مانیتور ۱۰ اینچی است./ پرشین خودرو



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها