کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

معافيت‌های گمركی برای تاكسی‌های لوكس


کد خبر : ۱۱۷۹۳چهارشنبه، ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۹:۵۱۶۸۲۹ بازدید

بحث كلان و كلي در حوزه حمل‌ونقل درون‌شهري مطرح است كه آن‌هم واگذاري تصديگري در شهر تهران توسط دولت است. بحث ديگري كه وجود ...
معافيت‌های گمركی برای تاكسی‌های لوكسمعافيت‌های گمركی برای تاكسی‌های لوكس

بحث كلان و كلي در حوزه حمل‌ونقل درون‌شهري مطرح است كه آن‌هم واگذاري تصديگري در شهر تهران توسط دولت است. بحث ديگري كه وجود دارد توانمندي شركت‌ها و اتحاديه‌هاي تعاوني و بحث سوم ايجاد تعامل بين اين توانمندي‌ها و انجام واگذاري‌هاي تصديگري است. در همين راستا جلسات هم‌انديشي در سطح استان‌هاي كشور در دستور كار عليرضا ناطقي، مديركل دفتر تعاوني‌هاي خدماتي قرار گرفت. حمل و نقل تاكسيراني از سال 86 تاكنون نوسازي نشده است و به‌نظر مي‌رسد ورود خودروهاي لوكس مي‌تواند اين بخش را متحول كند.

عليرضا ناطقي با حضور در شركت تعاوني تاكسيراني تهران هم توانمندي‌هاي تاكسيراني را از نزديك بررسي كرده و با مشكلات آنها آشنا شد. او اظهار اميدواري كرد: برنامه‌ريزي در جهت مسير و فرآيند واگذاري به شركت‌هاي تعاوني هموار و تسريع شود. اتفاقات و گفت و شنودهاي اين نشست را از نظر خوانندگان بخش تعاون روزنامه «تعادل» مي‌گذرانيم.

 

 اختيارات را از دست‌مان گرفتند

سيدمهرداد كاظمي، رييس هيات‌مديره شركت تعاوني تاكسيراني تهران، در اين نشست مي‌گويد: شركت تعاوني تاكسيراني تهران در سال1342 با 14هزار و 500 عضو سهامدار تاسيس شد. در آن زمان تمام خدمات حمل‌ونقلي توسط اين شركت انجام مي‌شد. در سال1359 كه سازمان تاكسيراني توسط شهرداري تاسيس شد خيلي از اختيارات از شركت تعاوني سلب و به شهرداري سپرده شد. عمده فعاليت‌هاي شركت در بخش فرودگاهي بود. دقيقا از سال1342 فرودگاه بين‌المللي مهرآباد و از ابتداي كار فرودگاه بين‌المللي امام‌خميني(ره) را تحت‌پوشش خدمات خود قرار داد. زماني كه قرار شد در فرودگاه امام‌خميني(ره) پرواز صورت گيرد، با 300دستگاه تاكسي در آنجا حضور فعال داشتيم. تاكسي 133 نيز از سال42 فعاليت خودش را شروع كرد كه در حال حاضر با 1200دستگاه اين فعاليت ادامه پيدا كرده است. نمايندگي‌هاي ايران خودرو هيچ‌گونه خدماتي به تاكسي‌ها نمي‌دهند، به‌همين دليل سه تعميرگاه نمايندگي مجاز ايران‌خودرو را در سه نقطه جنوب، شرق و غرب تهران را براي خدمات‌رساني به تاكسي‌ها برپا كرديم كه به 80هزار تاكسي سرويس گارانتي و خدمات تعميرگاهي ارايه مي‌دهد. هيچ سوبسيدي هم از اين بابت به شركت داده نمي‌شود. نه خودروساز و نه دولت. در بخش امداد تاكسي هم در سه شيفت (با 10دستگاه سمند و 4جرثقيل) در سطح تهران شبانه‌روز امدادرساني مي‌شود.

وي با بيان اينكه تا 6ماه پيش خدمات درمانگاهي داشتيم اما به‌دليل نوسازي آن توسط مديرعامل شركت تا مدتي اين خدمات متوقف شده است، مي‌افزايد: در بخش خدمات رفاهي هم تالاري در منطقه پيروزي داريم كه نوسازي شده و شهردار منطقه هم از آن تجليل كردند. باتوجه به تجمع راننده تاكسي براي زندگي در آن منطقه يك مجتمع سوپر و بازار روز تاسيس كرديم. خدمات‌رساني تنها و بزرگ‌ترين خدمت‌رسان به قشر تاكسيراني هستيم ولي متاسفانه تمام اختيارات از دست ما گرفته شده است. به‌عنوان مثال ساختماني كه ما در آن مستقر هستيم پايان كار ندارد و براي گرفتن آن كارشكني مي‌شود. اما اقدام كرديم كه اين مشكل حل شود و از شهرداري مي‌خواهيم خدمات اعضاي شركت را خودمان به‌عهده بگيريم. حتي بارها سهامدارهاي ما با جمع كردن طومار از شهرداري خواستند كه از اين شركت خدمات بگيرند. متاسفانه باتوجه به سياست‌هاي موجود اين امر محقق نشد.

سيدمهرداد كاظمي بااشاره به خدماتي كه به اعضا ارايه مي‌كنند، تاكيد مي‌كند: رسالت خدماتي را ما انجام مي‌دهيم. زماني كه دولت براي لاستيك و لوازم يدكي سوبسيد اختصاص داده بود ما مستقيم به راننده مي‌داديم. شركت تعاوني تاكسيراني تهران سالانه 20ميليارد به شركت امداد تاكسي (كه خودش هم شركت تعاوني است) پرداخت مي‌كند تا خدمات‌رساني به تاكسي‌ها انجام شود.

 

 نگراني از كاهش قدرت رقابت

به گفته سيدمهرداد كاظمي خودروهايي كه به عنوان تاكسي از در كارخانه بيرون مي‌آيد بايد به تعميرگاه برود. ايران خودرو هر ماشين زده‌يي كه دارد به عنوان تاكسي به راننده‌ها مي‌دهد.

فاطمه بلوك‌آذري، مديرعامل شركت تعاوني تاكسيراني تهران نيز در اين نشست و اقدامات جديد اين شركت مي‌گويد: يكي از اقداماتي كه شركت تعاوني پيگير آن بود، نوسازي ناوگان بود. با توجه به اينكه خودروهايي كه در فرودگاه و سطح شهر استفاده مي‌شود، خودرو سمند است و از سال 1386 هيچ نوسازي صورت نگرفته و با توجه به حضور بخش خصوصي در تاكسيراني و استفاده خودروهاي لوكس، راننده‌ها نگران شدند كه قدرت رقابت خود را از دست بدهند. طي يك‌سال اخير هيات‌ مديره و برخي راننده‌هاي فرودگاه اقدامات خود را شروع كردند و مكاتبات و جلساتي را با مجلس، نهاد رياست‌جمهوري و اعضاي شوراي شهر داشتيم كه سوبسيدي را در اختيار راننده قراردهند و با معافيت‌هاي گمركي بتوانيم خودروهاي لوكس را وارد كنيم. راننده‌هاي ما با درآمد فعلي قدرت پرداخت قيمت اين خودروها را ندارند. در اين رايزني‌ها به دنبال آن بوديم كه راننده‌ها بتوانند از تسهيلات كم بهره استفاده كنند و با استفاده از تخفيفات گمركي خودروها را با قيمت پايين‌تري وارد حمل و نقل شهري كنيم. در اين رابطه قول‌هاي مساعد داده شده و اما اجرايي شدن آن زمان‌بر است.

وي با اشاره به خدمات بيمه‌يي مي‌افزايد: درحال حاضر 29هزار راننده تحت پوشش ما هستند كه ماهانه بيمه آنها رد مي‌شود. شركت‌هاي ديگر هزينه كارمزدي كه براي راننده مي‌گيرند مبالغ بالاتري است. با توجه به اينكه شركت تعاوني تاكسيراني كارگزار فعال بيمه‌يي است، توانايي اين را داريم كه افراد بيشتري تحت پوشش خود قرار دهيم. 80 هزار تاكسي درسطح تهران وجود دارد. ما طبق تعرفه‌يي كه اتحاديه سراسري تعاوني تاكسيراني اعلام مي‌كند، اقدام به بيمه راننده‌ها مي‌كنيم و كارمزد كمتري را از آنها كسر مي‌كنيم. از آنجا كه راننده تمايل دارد، چند مرحله هم با شركت تاكسيراني مكاتبه كرديم و جوابي نديديم. راننده‌هاي شركت‌هاي خصوصي براي انتقال بيمه خود ممنوعيت دارند. درحال تنظيم طرح براي ارايه به مجلس هستيم كه با توجه به شرايط موجود به راننده‌هاي تاكسي سختي كار تعلق بگيرد.

بلوك‌آذري در ادامه مي‌افزايد: با توجه به اينكه 14هزار و 500 عضو اين شركت تعاوني هستند بنابراين بايد صدور كارنامه و نقل و انتقال آنها هم توسط شركت انجام شود. درآمد شركت از بابت اين امورات و نقل و انتقال‌ها كم شده و خدمات اعضاي ما از طريق شركت‌ها و مناطق ديگر انجام مي‌شود.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها