کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

به توافق زودهنگام اميدواريم


کد خبر : ۱۱۷۹۱چهارشنبه، ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۵:۲۲۲۹۹۸ بازدید

از ساعت 13 ديروز سه‌شنبه دور ديگري از مذاكرات ديپلمات‌هاي ايراني با همتايان خود در گروه 1+5 در وين اتريش آغاز شد؛ مذاكراتي كه اين‌بار ...

از ساعت 13 ديروز سه‌شنبه دور ديگري از مذاكرات ديپلمات‌هاي ايراني با همتايان خود در گروه 1+5 در وين اتريش آغاز شد؛ مذاكراتي كه اين‌بار تا روز جمعه طول خواهد كشيد. اين دور از گفت‌وگوها، سومين دور مذاكرات براي كار روي نگارش پيش‌نويس توافق نهايي است، امري كه بنا به اظهارنظر برخي ديپلمات‌هاي كشورمان با يك سرعت مناسب پيش مي‌رود، به‌نحوي كه حتي مي‌توان انتظار داشت زودتر از موعد مقرر (10تير) نيز طرفين به توافق نهايي دست يابند، اما در عين حال صداهاي مختلف و عمدتا منتقد و مخالف چه در واشنگتن و چه در تهران همچنان شنيده مي‌شود.


  آغاز دور سوم مذاكره بر سر نگارش متن

عضو ارشد تيم مذاكره‌كننده هسته‌يي كشورمان درباره اين دور از مذاكرات در وين گفت: اين سومين دوري است كه ما كار روي نگارش پيش‌نويس تفاهم يا توافق نهايي را ادامه مي‌دهيم.

سيدعباس عراقچي پس از ورود به فرودگاه وين افزود: اين مذاكرات پيش‌تر در وين و نيويورك برگزار شده بود. وي در گفت‌وگو با خبرگزاري صداوسيما بااشاره به اينكه ما در نيويورك موفق شديم به نخستين پيش‌نويس متن برسيم و الان كار روي اين پيش‌نويس ادامه پيدا خواهد كرد، افزود: اين پيش‌نويس براساس مفاهيم و راه‌حل‌هايي است كه در لوزان به‌دست آمده و ما بايد به اين راه‌حل‌ها و مفاهيمي كه در لوزان به‌دست آمده وفادار باشيم و تنها در همان چارچوب مذاكره خواهيم كرد و سعي مي‌كنيم به يك متن مكتوب برسيم.

مذاكره‌كننده ارشد تيم هسته‌يي كشورمان در پاسخ به اين سوال كه چند درصد از كار انجام شده است، گفت: خيلي نمي‌توان درصدي اعلام كرد، به هرحال ما اكنون متني داريم كه بخش نسبتا قابل‌توجهي از آن درباره حتي همه عباراتش توافق شده، ولي يك بخش از آن هنوز مورد اختلاف‌نظر است. وي ادامه داد: در برخي پارگراف‌ها يك عبارت مورداختلاف است و در برخي پارگراف‌ها يك جمله و بعضي جاها كل عبارت مورداختلاف است، ولي يك بخش قابل‌توجهي الان به اتمام رسيده است.

عضو ارشد تيم مذاكره‌كننده هسته‌يي كشورمان در ادامه گفت: اميدواريم زودتر از دهم تير ماه بتوانيم جمع‌بندي نهايي داشته باشيم. وي افزود: عوامل مختلفي در داخل اتاق مذاكرات و خارج از آن هست كه مي‌تواند مانع شود، ما با همه اين عوامل همزمان در حال مقابله هستيم و مذاكرات را پيگيري مي‌كنيم. بسيار اميدوار هستيم حتي قبل از موعد مقرر هم به توافق برسيم. وي در پاسخ به اين سوال كه آيا تدوين پيش‌نويس با حضور همه طرفين يا بخشي از مذاكره‌كنندگان انجام مي‌شود، گفت: از طرف مقابل خانم هلگا اشميت، معاون مسوول سياست خارجي اتحاديه اروپا به نمايندگي از ديگر كشورها مذاكره مي‌كنند و در تماس دايم با بقيه هستند.

وي افزود: كارشناسان بقيه كشورها هم در جلسات حضور دارند و آنها هم در مشورت مرتب با بقيه كشورها هستند. روز جمعه معاونان وزراي خارجه بقيه كشورها هم به اين مذاكرات ملحق خواهند شد و پس از آن يك جلسه جمعي خواهيم داشت. عراقچي گفت: روز پنج‌شنبه ملاقات دو جانبه‌يي با امريكايي‌ها خواهيم داشت و يك قرار ملاقات هم با هيات چيني در همان روز خواهيم داشت. معاون وزير خارجه ايران بااشاره به اينكه با هيات روسيه حتما ديدار خواهيم داشت، گفت: با كشورهاي اروپايي هم به‌صورت يك‌جا يا جداگانه ديدار مي‌كنيم. وي افزود: اين فرصت خوبي است كه با حضور معاونان وزراي خارجه و مديران سياسي كشورهاي 1+5 به‌صورت دوجانبه و چندجانبه گفت‌وگوها را پيش ببريم و بتوانيم اين اختلافاتي كه درخصوص متن و داخل پرانتز قرار دارد را هرچه كمتر كنيم و زودتر به يك متن واحد برسيم.


  با تسامح و تساهل مخالفيم

روح‌الله حسينيان نماينده تهران در مجلس كه ازجمله افراد منتقد و مخالف مذاكرات طي يك سال گذشته بوده در همين باره گفت: مردم و مسوولان با مذاكره مخالف نيستند، حتي با عقب‌نشيني تاكتيكي، انعطاف‌پذيري موقت براي بازسازي قدرت و كسب آمادگي هم مخالف نيستند؛ ما با تسامح و تساهل و كوتاه آمدن از اصول به‌عنوان برنامه استراتژيك مخالف هستيم. وي افزود: تاريخ ايران بر سر دو راهي عزت و ذلت قرار گرفته است؛ نمايندگان مردم ايران در اين مقطع حساس نمي‌توانند بي‌تفاوت بمانند. عضو كميسيون اصل نود افزود: ما مخالف اين هستيم كه از يك اصل كوتاه بياييم و اين كوتاهي را فتح بابي براي تعامل با زورگويان جلوه دهيم، با فريبكاري مخالفيم و نگرانيم جام زهر را با رنگ و طعمي ديگر در كام ملت بريزند، با كوتاه آمدن در مقابل زورگويان عالم به شكست چندباره بشريت كمك كرده‌ايم.


  اقدام تازه مخالفان مذاكرات

اما روز گذشته در راهروهاي پارلمان خبرهاي ديگري نيز به سرعت پيچيد و به خبرگزاري‌ها رسيد و آن هم اعلام تكذيب امضاي چند نماينده مجلس پاي طرح سه فوريتي بود كه امضاهاي آن توسط كريمي‌قدوسي در حال جمع‌آوري بود. در همين رابطه محسن بيگلري نماينده سقز و بانه امضايش پاي طرح سه‌فوريتي توقف مذاكرات هسته‌يي را «جعلي» خواند.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها