کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

رکورد واردات بنزین در اردیبهشت شکسته شد


کد خبر : ۱۱۷۰۵یکشنبه، ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۴:۵۷۱۴۴۱ بازدید

آمار تولید، مصرف و واردات بنزین نشان می‌دهد در اردیبهشت ماه سال جاری رکورد واردات بنزین از زمان اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها و سهمیه‌بندی ...

آمار تولید، مصرف و واردات بنزین نشان می‌دهد در اردیبهشت ماه سال جاری رکورد واردات بنزین از زمان اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها و سهمیه‌بندی سوخت شکسته شده است.

بر اساس این گزارش، رشد مصرف بنزین در سال 93 نسبت به سال 92 حدود 1.8 درصد بوده است. این در حالی است که در مقایسه تولید بنزین در سال 93 نسبت به سال 92 حدود 4 درصد کاهش را نشان می‌دهد.در عین حال علی‌رغم آنکه مصرف بنزین در سال 94 نسبت به مدت مشابه سال گذشته   تغییر چندانی نکرده است، تولید بنزین در اردیبشهت ماه سال 94 نسبت به مدت مشابه سال گذشته 13 درصد کاهش را نشان می‌دهد.واردات بنزین از ابتدای سال 94 به طور متوسط روزانه 7.8 میلیون لیتر در روز بوده است که این رقم در اردیبهشت ماه به 10 میلیون لیتر در روز رسیده است. این رقم در واقع رکورد واردات بنزین از ابتدای اجرای شدن قانون هدفمندی یارانه‌ها محسوب می‌شود.

جدول زیر میزان متوسط واردات روزانه بنزین در فروردین و اردیبهشت ماه سال‌های 91 تا 94 را نشان می‌دهد
 

اردیبهشت و فروردین 91  1    میلیون لیتر در روز
اردیبهشت و فروردین 92  0.5 میلیون لیتر در روز
اردیبهشت و فروردین 93  6.8 میلیون لیتر در روز
اردیبهشت و فروردین 94  7.8 میلیون لیتر در روز


در سال 93 در کشور به طور متوسط روزانه 65 میلیون لیتر بنزین تولید شده است که این رقم در سال 94 به 59 میلیون لیتر در روز کاهش یافته است. یکی از دلایل این امر طولانی شدن تعمیرات اساسی پالایشگاه امام خمینی شازند(اراک) بوده است که با حوادث متعددی نیز همراه بوده است. به همین دلیل در حال حاضر در کشور بنزین یورو 4 تولید نمی‌شود.درباره نظارت بر کیفیت بر بنزین وارداتی نیز ابهامات جدی وجود دارد، کما اینکه سازمان استاندارد اعلام کرده است تا اواخر اردیبهشت آماده نظارت بر بنزین وارداتی نیست و تا کنون نیز هیچ نتیجه دقیق و مستقلی از آزمایش بنزین وارداتی منتشر نکرده است.

بر این اساس واردات بنزین توسط همان شرکت‌های واسطه‌ای قبلی انجام می‌شود و با توجه به اینکه در بازار منطقه بنزین یورو 4 وجود ندارد درباره کیفیت بنزین وارداتی ابهامات جدی وجود دارد.واردات بنزین گاهی به صورت تهاتر با نفت کوره ایران انجام می‌شود و بر اساس گزارش کمیسیون‌های تخصصی مجلس علیرغم نداشتن شاخصه‌های یورو 4 بنزین وارداتی با قیمتی بالاتر از قیمت بنزین یورو 4 فوب خلیج‌فارس وارد کشور شده است.

بر مبنای این گزارش، تولید نفت‌گاز در سال 93 نسبت به سال 92 نیز 3 درصد کاهش را نشان می‌دهد و مجموع تولید نفت‌گاز و نفت سفید در در سال 92 نسبت به سال 93 قریب به 23 درصد کاهش یافته است.

از سوی دیگر به دلیل حذف دریافت اکتان‌افزا از پتروشیمی‌ها تولید بنزین سوپر نیز با مشکل جدی مواجه شده و در مقاطع زمانی مختلف کمبود محسوسی در توزیع بنزین سوپر در کشور قابل مشاهده است.

معصومه ابتکار رئیس سازمان حفاظت از محیط‌زیست در واکنش به ابلاغ جدی کمیسیون‌های تخصصی مجلس از جمله کمیسیون اصل 90 به سازمان حفاظت از محیط‌زیست درباره پرهیز از حاشیه پردازی درباره اکتان‌افزا (ریفرمیت) پتروشیمی‌ها، گفته است«آنها می‌توانند نظر خودشان را بدهند ولی ما داریم پیش می‌رویم و به نظر ما بنزین‌های پتروشیمی آلوده است.»

سازمان حفاظت از محیط‌زیست تا کنون هیچ مدرک مستند و قابل اتکایی درباره آلودگی بنزین پتروشیمی به کمیسیون‌های تخصصی مجلس و رسانه‌ها ارائه نکرده است و تنها به اظهار نظر مشروط تعدادی از مدیران دولتی در این باره اکتفا کرده است. هیچ یک از نهادهای نظارتی کشور ادعای سازمان محیط‌زیست را تایید نکرده‌اند و در مقابل اسناد متعددی در رد ادعای ابتکار و همچنین سکوت وی در دوره قبلی مسئولیت خود در برابر توزیع بنزین پیرولیز پتروشیمی‌ها در دولت اصلاحات در تهران منتشر شده است.

بر اساس این گزارش ریفرمیت پتروشیمی‌ها در واحد ریفرمینگ پتروپالایشگاه‌های بندر امام‌خمینی و برزویه(نوری) تولید می‌شدند که کیفیت ریفرمیت پتروشیمی برزویه با ریفرمیت پیشرفته‌ترین پالایشگاه کشور یعنی پالایشگاه امام‌خمینی شازند برابری می‌کند.

سهام مدیریتی این پتروشیمی‌ها در قالب هلدینگ پتروشیمی خلیج‌فارس پیش از واگذاری بلوکی آن در سال گذشته در اختیار وزارت نفت و شرکت ملی پتروشیمی بوده و مدیر عامل آن نیز از سوی معاون وزیر نفت منصوب شده است. در حال حاضر نیز سهام مدیریتی این هلدینگ در اختیار صندوق‌های بازنشستگی دولتی مانند صندوق بازنشستگی نفت و تامین اجتماعی و همچنین سهام عدالت قرار دارد.مدیرعامل پتروشیمی نوری به عنوان بزرگترین پتروشیمی تولیدکننده ریفرمیت(ماده اولیه بنزین) پتروشیمی در دولت جدید به سمت مدیر برنامه‌ریزی شرکت ملی پتروشیمی ارتقا یافت.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها