کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

آمریکا در باتلاق یمن


کد خبر : ۱۱۶۶۸۵شنبه، ۲۳ دی ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۶:۲۸۷۴۳۷ بازدید

آمریکا و 5 کشور از متحدانش روز پنج‌شنبه حملاتی علیه بیش از ده‌ها هدف در یمن انجام دادند که تحت کنترل انصار‌الله است. آمریکا و ...
آمریکا در باتلاق یمنآمریکا در باتلاق یمن

آمریکا و 5 کشور از متحدانش روز پنج‌شنبه حملاتی علیه بیش از ده‌ها هدف در یمن انجام دادند که تحت کنترل انصار‌الله است. آمریکا و متحدانش مدعی‏اند که قصد نداشته ‏اند جنگ گسترش پیدا کند و دولت بایدن به ‏دنبال اجتناب از گسترش جنگ بوده است.

به ادعای روزنامه نیویورک‌تایمز، حملات هوایی و دریایی به رهبری آمریکا در پاسخ به بیش از ده‌ها حمله پهپادی و موشکی یمنی‌ها علیه کشتی‌های تجاری در دریای سرخ از نوامبر انجام شد و پس از هشدارهایی که در هفته گذشته از سوی دولت بایدن و چندین متحد بین‌المللی به حوثی‌ها درباره عواقب جدی در صورت عدم توقف حملات داده شد، این سری از حملات صورت گرفت.

 چه نقاطی هدف گرفته شد؟

 لوید جی.آستین سوم، وزیر دفاع آمریکا در بیانیه‌ای گفت که این حملات به رادارها، سایت‌های پرتاب موشک و پهپادها و مناطق ذخیره تسلیحات یمنی‌ها اصابت کرده است. مقامات پنتاگون اواخر روز پنج‌شنبه گفتند که هنوز در حال ارزیابی موفقیت‌آمیز بودن حملات هستند و تاکید کردند که آنها به‌دنبال جلوگیری از تلفات غیرنظامیان بوده‌اند. به گفته مقامات اسرائیلی، حمله روز پنج‌شنبه، ایالات متحده را به شکل عمیقی به درگیری‌ای کشاند که پس از حمله حماس به اسرائیل در 7اکتبر و کشته شدن 1200نفر شعله‌ور شد. برخی از متحدان آمریکا در خاورمیانه، از جمله کشورهای حاشیه خلیج فارس، قطر و عمان، این نگرانی را مطرح کرده بودند که حملات علیه حوثی‌ها می‌تواند از کنترل خارج شود و منطقه را وارد جنگ گسترده‌تر با دیگر گروه‌های مقاومت، مانند حزب‌الله لبنان و گروه‌های مقاومت در عراق کند. با این حال روز پنج‌شنبه، ایالات متحده تصمیم گرفت که اقدام به حمله کند.

بریتانیا در حمله به اهداف ارتش یمن به ایالات متحده پیوست و جت‌های جنگنده از پایگاه‌های منطقه و از ناو هواپیمابر دوایت دی.آیزنهاور اهدافی را با بمب‌های هدایت‌شونده دقیق مورد اصابت قرار دادند. ریشی سوناک، نخست‌وزیر بریتانیا در بیانیه‌ای گفت: «بریتانیا همیشه از آزادی دریانوردی و جریان آزاد تجارت دفاع خواهد کرد.» به گفته مقامات آمریکایی، هلند، استرالیا، کانادا و بحرین نیز در جریان این عملیات، پشتیبانی لجستیکی، اطلاعاتی و دیگر موارد را ارائه کردند. مقامات گفتند که یک زیردریایی آمریکا موشک‌های کروز تاماهاوک را شلیک کرده است. رئیس‌جمهوری ایالات متحده واکنش جامعه بین‌المللی را «متحد و قاطعانه» خواند. در این میان بحرین تنها کشور عربی بود که در این عملیات نظامی شرکت کرد و تا بعدازظهر پنج‌شنبه شک و شبهاتی وجود داشت که آیا این پادشاهی کوچک مایل است به‌طور آشکارا نقش خود را اعلام کند یا خیر؟

در نهایت این کار را انجام داد. وزارت خارجه یمن در واکنش به این حملات با بیانیه‌ای اعلام کرد که «آمریکا و بریتانیا باید آماده باشند تا بهای سنگینی بپردازند و با عواقب جدی تجاوزات خود مواجه شوند.» مشخص نیست که آیا حملات متحدان، یمنی‌ها را از ادامه حملات خود بازمی‌دارد؛ زیرا برخی از بزرگ‌ترین شرکت‌های کشتیرانی جهان را مجبور به تغییر مسیر کشتی‌ها از دریای سرخ کرده است و باعث ایجاد تاخیر و هزینه‌های اضافی در سراسر جهان از طریق افزایش قیمت‌های نفت و سایر کالاهای وارداتی می‌شود. حوثی‌ها که توانایی‌های نظامی‌شان با بیش از هشت‌سال جنگ علیه ائتلاف تحت رهبری عربستان افزایش یافته است، از چشم‌انداز جنگ با ایالات متحده با خوشحالی استقبال کرده‌اند. 

روز چهارشنبه، پیش از حمله، عبدالملک الحوثی، رهبر حوثی‌ها تهدید کرد که حمله آمریکایی‌ها با پاسخ شدید مواجه خواهد شد. وی در یک سخنرانی تلویزیونی گفت: «ما مردم یمن جزو کسانی نیستیم که از آمریکا می‌ترسند. ما از رویارویی مستقیم با آمریکایی‌ها ابا نداریم و از این بابت آسوده هستیم.» مقامات دولت بایدن به دنبال جدا کردن حملات حوثی‌ها از درگیری در غزه بودند؛ اما یمنی‌ها گفته بودند این حملات را در حمایت از حماس و مردم فلسطین در غزه انجام می‌دهند و اجازه نمی‌دهند که محصولات به دست اسرائیل برسد.

به گفته تحلیلگران، ارتش یمن با حملات تحت رهبری ایالات متحده به آنها در تلافی هدف قرار دادن کشتی‌های مرتبط با اسرائیل در دریای سرخ، از تداوم عملیات خود در دریای سرخ منصرف نخواهد شد و در واقع آنها را بیشتر شجاع می‌کند.

به گزارش الجزیره، پنج‌شنبه شب، آمریکا و بریتانیا چندین سایت را در یمن بمباران کردند که به ادعای واشنگتن، تاسیسات حوثی‌ها بود. این حمله یک روز پس از سرنگونی موشک‌های شلیک‌شده توسط گروه یمنی در دریای سرخ صورت گرفت. این اولین‌بار است که آمریکا و متحدانش به خاک یمن حمله می‌کنند. کارشناسان می‌گویند، اما حوثی‌ها می‌توانند در پی حمله آمریکا از یک وجهه منطقه‌ای و داخلی منتفع شوند؛ زیرا تنها ابرقدرت جهان با گروهی مقابله می‌کند که به‌رغم کنترل بخش‌های وسیعی از کشور، در سطح بین‌المللی به‌عنوان دولت یمن به رسمیت شناخته نمی‌شود. در 10ژانویه، ایالات متحده و بریتانیا 21پهپاد و موشک را در بزرگ‌ترین عملیات حوثی‌ها در ترافیک دریای سرخ دفع کردند و شورای امنیت سازمان ملل متحد هم با همراهی قدرتمندترین کشورهای جهان، در قطعنامه‌ای که حوثی‌ها را محکوم می‌کرد، بر حملات به کشتی‌های دریای سرخ تمرکز کرد؛ اما همچنین بر نفوذ فزاینده آنها به‌عنوان نیرویی که باید با آنها حساب‌شده رفتار کرد، تاکید داشت. عبدالغانی العریانی، محقق ارشد مرکز مطالعات استراتژیک صنعا به الجزیره گفت: «حوثی‌ها در واقع از همان روزی که آن رویارویی را آغاز کردند، پیروز شدند.»/ دنیای اقتصاد



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها