کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

سود تسهیلات تولیدی‌های نیمه‌ تعطیل 19 درصد شد


کد خبر : ۱۱۶۵۱جمعه، ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۷:۳۵۱۲۱۳ بازدید

بر اساس آمار ارائه شده از سوی نهادهای مربوط بیش از 14 هزار واحد صنعتی طی 23 سال اخیر تعطیل شده‌اند که 6000 واحد نیز مستقر در ...

در حالی که هفته گذشته نرخ سود تسهیلات بانکی چهار درصد کاهش یافت و به 24 درصد رسید با توجه به تاکید رییس مجلس شورای اسلامی بر پیگیری حمایت از واحدهای تولیدی کوچک و متوسط نیمه تعطیل و تعطیل، قرار است به میزان پنج درصد از سود تسهیلات به صورت یارانه به این واحدها پرداخت شود.

بر اساس آمار ارائه شده از سوی نهادهای مربوط بیش از 14 هزار واحد صنعتی طی 23 سال اخیر تعطیل شده‌اند که 6000 واحد نیز مستقر در شهرک‌های صنعتی بوده‌اند.

از سوی دیگر به گفته معاون سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی در حال حاضر بیش از 10 هزار واحد تولیدی کوچک یعنی حدود 40 درصد از آن‌ها با ظرفیت کمتر از 50 درصد مشغول به کار هستند.

سلیمانی عمده‌ترین دلیل تعطیلی این واحدها در سال‌های اخیر را کمبود نقدینگی دانست که بر این اساس تعداد 4293 واحد معادل 69 درصد از واحدهای تولیدی مستقر در شهرک‌های صنعتی به علت کمبود نقدینگی تعطیل شده‌اند.

بر همین اساس علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی نیز هفته گذشته بر حمایت از واحدهای تولیدی که با ظرفیت پایین کار می‌کنند تاکید و پیشنهاد کرده بود که کمیته‌ای برای حل مشکلات این دسته از واحدهای تولیدی تشکیل شود.

وی موضوع بالا بودن سود تسهیلات بانکی در کشور را مورد توجه قرار داده و گفته که واحدهای تعطیل و نیمه تعطیل باید حمایت شوند تا از ظرفیت آن‌ها استفاده شود، چراکه به گفته لاریجانی با سرمایه‌گذاری اندک و حمایت محدود می توان این واحدها را دوباره به بهره‌برداری رساند.

در پی این اظهارات، نرخ سود تسهیلات بانکی چهار درصد کاهش یافت و به 24 درصد رسید، اما جامعه صنعتی کشور واکنش خوبی را نسبت به این موضوع نداشت و حتی خوش‌بین‌ترین آن‌ها معتقد بود که این نرخ سود نیز همچنان فشار زیادی را بر واحدهای تولیدی کوچک وارد می‌کند.

اما روز چهارشنبه و پس از کاهش چهار درصدی نرخ سود تسهیلات بانکی معاون امور صنایع وزیر صنعت، معدن و تجارت خبر ازارائه سود پنج درصدی تسهیلات بانکی در قالب یارانه به واحدهای تولیدی نیمه تعطیل و تعطیل داد.

صالحی‌نیا این را هم گفت که این کمک‌ها به صورت بلاعوض خواهد بود.

وی فقدان نقدینگی برای تأمین مالی پروژه‌های تولیدی و صنعتی و نرخ سود تسهیلات را از جمله مهم‌ترین چالش‌های تولید کشور دانست و تصریح کرد: باید تدابیر لازم برای رفع این موانع و راه‌اندازی واحدهای صنعتی اندیشیده شود.

صالحی نیا در خصوص تامین اعتبار بخش صنعت و معدن از محل هدفمندی یارانه‌ها افزود: علی‌رغم مکاتبات و تلاش‌های انجام شده از طرف وزارتخانه به دلیل مشکلات عمده دولت پس از تغییر نرخ حامل‌های انرژی هنوز منبعی برای اختصاص به این بخش آزاد نشده است.

وی افزود: چنانچه سود سپرده کاهش و سرمایه به بانک‌ها انتقال یابد، زمینه گردش مالی را فراهم خواهد کرد، ضمن آنکه دست بانک‌ها نیز در ارائه تسهیلات بازتر می‌شود.

به این ترتیب به نظر می‌رسد که بالاخره قرار است فکری هم به حال صنایع تعطیل شود تا شاید تغییری در روند نزولی بخش صنعت ایجاد شود.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها