کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

بازار سوت و کور خرید و فروش خودروهای داخلی + قیمت روز


کد خبر : ۱۱۶۲۶پنجشنبه، ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۳:۲۰۱۰۳۳۵ بازدید

هم‌اکنون که قیمت خودرو تنها به دلیل افزایش نرخ مالیات تغییر جزئی را تجربه کرده، بازار راکد است و خرید و فروش چندانی در آن انجام نمی‌شود، چه برسد ...
بازار سوت و کور خرید و فروش خودروهای داخلی + قیمت روزبازار سوت و کور خرید و فروش خودروهای داخلی + قیمت روز

هم‌اکنون که قیمت خودرو تنها به دلیل افزایش نرخ مالیات تغییر جزئی را تجربه کرده، بازار راکد است و خرید و فروش چندانی در آن انجام نمی‌شود، چه برسد به اینکه باز هم بنا شود دوباره قیمت‌ها افزایش یابد.

بازار خودرو از ابتدای سال‌جاری روزهای بلاتکلیفی داشته، از قصه افزایش قیمت به بهانه مالیات بر ارزش افزوده و بیمه شخص ثالث گرفته تا حال که به بهانه افزایش حقوق و دستمزد و برخی عوامل تولید، خودروسازان درخواست افزایش قیمت برخی از مدل‌های خود را به شورای رقابت ارسال کرده‌اند. از سوی دیگر، وزارت صنعت، معدن و تجارت می‌گوید درخواست رفع انحصار خودرو را به دولت ارسال کرده ولی هنوز پاسخ روشنی دریافت نکرده و بررسی این موضوع همچنان در دستور کار شورای اقتصاد قرار دارد.تا پیش از اینکه سال جدید بیاید، درست در روزهایی که اوج تقاضای مردم برای خرید و فروش خودرو بود، بازار ایست کرده بود تا بلکه قیمت اندکی پایین آید، اما همان روزها نه تنها قیمت کاهش نیافت، بلکه رکودی که بر همه اقتصاد ایران حاکم شده بود، بازار خودرو را هم در بر گرفت. به همین دلیل، خرید و فروش‌ها قفل شد و رونقی نداشت.
 

بازار سوت و کور خرید و فروش خودروهای داخلی

این رکود بازار به سال جدید هم کشیده شد و بازار خودرو همچنان آرام و بی سر و صدا بود تا اینکه در نیمه های فروردین، خودروسازان تصمیم گرفتند تا به دلیل افزایش نرخ مالیات بر ارزش افزوده و بیمه شخص ثالث، قیمت را افزایش دهند و البته این کارشان را هم قانونی می‌دانستند اما همین کافی بود تا بازار خودرو با شوک جدیدی مواجه شود که آثارش تا مدت‌ها بر بازار ادامه داشت.تا اینکه کار به ارایه درخواستی از سوی خودروسازان به شورای رقابت رسید که با توجه به افزایش سطح دستمزد و حقوق کارگران، سایر هزینه های جانبی ناشی از افزایش قیمت مواد اولیه و برخی تغییرات نرخ ارز، در مورد قیمت خودرو تصمیم بگیرد. بر این اساس، هفته گذشته بود که برخی مسئولان صنعت خودرو اعلام کردند که درخواست افزایش قیمت برخی از محصولات را به شورای رقابت ارسال کرده است.اما مشکل از اینجا شروع می‌شود که هم‌اکنون که قیمت خودرو تنها به دلیل افزایش نرخ مالیات بر ارزش افزوده بالا رفته و تغییر جزئی را تجربه کرده است، بازار راکد است و خرید و فروش چندانی در آن انجام نمی‌شود، چه برسد به اینکه باز هم بنا شود دوباره قیمت افزایش یابد.

در عین حال، خودروسازان این نگرانی را هم دارند که اگر قیمت با مصوبه شورای رقابت، باز هم افزایش یابد، آیا بازار کشش خواهد داشت یا اینکه ایست بازار باز هم همچون شرایط فعلی ادامه خواهد یافت. این در حالی است که بنا به دستور وزارت صنعت، معدن و تجارت، تولید خودرو باید امسال رشد را تجربه کرده و از مرز یک میلیون دستگاه عبور کند. بنابراین افزایش تولید اگر با بازار همراه نباشد، به طور قطع تامین نقدینگی خودروسازان را با مشکل مواجه خواهد ساخت.از سوی دیگر، بازار انتظار دارد با افزایش تولید، هزینه های سربار نیز کاهش یابد و این امر، راه را بر هرگونه افزایش قیمت غیرمنظقی ببندد اما این انتظار مشتریان خریدار در بازار خودرو است، در حالی برخی‌ها که می خواهند خودروی خود را بفروشند، در انتظار افزایش قیمت هستند تا بلکه بتوانند خودروی خود را با قیمت مناسب تری به فروش برسانند، این گونه است که هرگونه تغییر قیمت خودرو، بالاخره برندگان و بازندگانی خواهد داشت اما از آنجا که فروشندگان خودرو، خود به نوعی خریداران خودروهای جدید هم به شمار می‌روند، شاید بتوان گفت که بازندگان افزایش قیمت خودرو، بیش از برندگانش خواهد بود.
 

کاهش نرخ سود تسهیلات لیزینگی خودرو

اما کاهش نرخ سود بانکی، بر روی بازار خودرو هم اثرگذار شده است. به خصوص اینکه بسیاری از خریداران بازار خودرو را خریداران از شرکت‌های لیزینگ تشکیل می‌دهند که اکنون با کاهش نرخ سود تسهیلاتش مواجه شده اند. در واقع، با کاهش نرخ سود بانکی، انتظار می رود که نرخ سود فروش لیزینگی خودرو نیز کاهش یابد و همین امر، اقبال مردم به خرید خودرو از طریق موسسات واسپاری را افزایش داده است.بررسی های میدانی خبرنگار مهر از موسسات لیزینگی خودرو حکایت از آن دارد که هنوز شرکت‌های فروش خودرو به صورت لیزینگی، نسبت به کاهش نرخ سود واکنش نشان نداده‌اند و حاضر هم نیستند به این زودی ها، نرخ سود تسهیلات اعطایی خود را کاهش دهند. بنابراین شاید برای قضاوت در مورد به صرفه بودن یا نبودن خرید از لیزینگ های خودرو زود باشد.به هرحال بازار اکنون سوت و کور است و چندان جنب و جوشی برای خروج از رکود ندارد، بنابراین انتظار می‌رود خودروسازان این فاکتور را نیز در نظر بگیرند که هرگونه افزایش احتمالی قیمت بر روی محصولاتشان، ممکن است رکود بازار را بیش از این عمیق کند.


دنده عقب پژو و رانا

اما چرخی در بازار بزنیم و ببینیم قیمت خودروهای داخلی چه افت‌و‌خیزی را در هفته جاری تجربه کرده است.به گفته فعالان بازار، در حال حاضر پژو 206 تیپ 5 با قیمتی برابر با 36.3 میلیون تومان خرید و فروش می‌شود که این موضوع از افت 300 هزار تومانی قیمت خودرو موردنظر حکایت می‌کند. همچنین، پژو 206 صندوقدار در مدل V8 نیز که 100 هزار تومان کاهش قیمت را در هفته جاری تجربه کرده، هم‌اکنون قیمتی برابر با 37 میلیون و 200 هزار تومان دارد.دیگر مدل پژو 206 یعنی تیپ 2، در حال حاضر 32 میلیون و 800 هزار تومان قیمت دارد که این موضوع نشان می‌دهد خودرو موردنظر 300 هزار تومان افت قیمت را تجربه کرده است. طبق آماری که وزارت صنعت،معدن و تجارت از تولید فروردین ماه منتشر کرد، پژو 206 بیشترین درصد رشد تیراژ را در میان خودروهای سواری کشور به خود اختصاص داد.

اما از بازار پژو 405 نیز خبر می‌رسد که این خودرو در هفته جاری 200 هزار تومان افت قیمت داشته و هم‌اکنون 29 میلیون تومان به فروش می‌رود. پژو پارس نیز در مدل سال خود کاهشی 300 هزار تومانی را تجربه کرده است؛ به‌نحوی‌که این خودرو در حال حاضر قیمتی برابر با 37 میلیون و 200 هزار تومان دارد.فعالان بازار اما از افت قیمت رانا هم صحبت به میان می‌آورند، خودرویی که با توجه به عقب‌نشینی 400 هزار تومانی اش، هم‌اکنون 32 میلیون و 400 هزار تومان خرید و فروش می‌شود که این قیمت حدودا 800 هزار تومان زیر قیمت کارخانه است . کاهش قیمت رانا و پژویی‌های ایران خودرو در حالی است که سمند EF7 بدون تغییر قیمت خاصی نسبت به هفته گذشته، در حال حاضر 31 میلیون تومان به فروش می‌رسد.

همچنین از بازار دنا هم خبر می‌رسد این خودرو در حال حاضر 45.5 میلیون تومان قیمت دارد درحالی که قیمت آن تا چند ماه پیش به 52 میلیون تومان نیز رسیده بود که میتوان رکود بازار و نبود مشتری را عامل پایین آمدن شدید قیمت خودرو دنا دانست .

 
وضعیت پراید و تندر 90

 فعالان بازار اما از بازار تیبا خبر ثبات می‌دهند. به گفته آنها، این خودرو در هفته جاری بدون افت‌و‌خیز خاصی در قیمت، هم‌اکنون 24 میلیون و 400 هزار تومان به فروش می‌رسد.
نمایشگاهداران خودرو پایتخت، اما در مورد پراید تاکید می‌کنند که مدل 131 این محصول، در حال حاضر 20 میلیون و 200 هزار تومان خرید و فروش می‌شود و این در حالی است که پراید 111 با افزایش قیمت همراه شده و در حال حاضر 21 میلیون تومان قیمت دارد.از پراید بگذریم و سراغی هم از تندر-90 بگیریم. این خودرو طی هفته جاری در مدل E2 تولید ایران خودرو با افزایش قیمت روبه‌رو شده و هم‌اکنون 43 میلیون و 500 هزار تومان خرید و فروش می‌شود. فعالان بازار در مورد پارس تندر نیز تاکید می‌کنند که این خودرو در حال حاضر با قیمت 44 میلیون و 700 هزار تومان در بازار به فروش می‌رسد که این موضوع از افزایش قیمت خودرو موردنظر حکایت می‌کند. از بازار تندر اتومات نیز خبر می‌رسد که تیپ 2 ایربگ این خودرو هم‌اکنون 56 میلیون و 300 هزار تومان خرید و فروش می‌شود. 

قیمت روز تمامی خودروهای تولید داخل
 



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها