کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

واشنگتن ديگر نيازی به لندن ندارد


کد خبر : ۱۱۵۳۲دوشنبه، ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۰:۰۶:۲۶۱۵۶۰ بازدید

انتخابات پر تنش و اضطراب انگلستان با ائتلافي كه به‌نظر نمي‌آيد شدني باشد، خود دلايلي كافي براي ترس و نگراني واشنگتن از نفوذ درحال كاهش ...

انتخابات پر تنش و اضطراب انگلستان با ائتلافي كه به‌نظر نمي‌آيد شدني باشد، خود دلايلي كافي براي ترس و نگراني واشنگتن از نفوذ درحال كاهش اين كشور درجهان است.

به گزارش فايننشال تايمز، بريتانيا كه زماني براي امريكا متحدي قابل اتكا بود، حالا بازيگري خيلي دور در بحران‌هايي مانند اوكراين و منطقه يورو تبديل شده است. بريتانيا به‌تازگي با رد كمك‌هاي نظامي و پيوستن به سرمايه‌گذاران بانكي با مديريت چين به‌دنبال رد رهبري واشنگتن است.

اين نكته را بايد درنظر گرفت كه دولت اوباما در مورد عملكرد دولت آتي بريتانيا بيدار شده و مي‌خواهد با احتياط حركت كند. از نظر اوباما دولت آينده مي‌تواند اين پتانسيل را داشته باشد كه بر سر عضويت خود در اتحاديه اروپا با ديگر اعضا درگير شود و حتي يك متحد قوي براي استقلال اسكاتلند باشد. از نقطه‌نظر دولت، ارزش‌هاي اطلاعاتي و نظامي همچنان پيوندي نزديك با دولت بريتانيا دارد اما در شرايط حاضر دولت انگلستان ديگر تمايلي به ايفاي نقش مهم و پررنگ همانند سابق درجهان ندارد. يك مقام دولتي امريكا در اين‌باره مي‌گويد كه مقامات دولتي بريتانيا همچنان جزو نخستين كساني هستند كه در مواقع لزوم با آنها به‌صورت تلفني تماس برقرار مي‌كنند اما آنها ديگر چنين لزومي را در برقراري اين اولويت نمي‌بينند.

افسانه رابطه ويژه ميان واشنگتن و انگلستان همواره نقشي همانند مواد مخدر در روابط پسااستعماري انگلستان در عصر جديد بازي كرده است. مقامات دولتي امريكا به بريتانيا از زاويه ديد پل ارتباطي ميان امريكاي شمالي و اروپا نگاه مي‌كردند. اين زاويه ديد موجب شده تا بريتانيا همانند ميانجي براي نيروهاي ناتو در زمان بحران براي ايالات متحده عمل كند.

نيكلاس برنز، نماينده سابق امريكا در ناتو و سومين مقام در وزارت امور خارجه نگران آن است كه دولت انگلستان ديگر «نقش مركزي در روابط جهاني» را ايفا نكند. او در اين‌باره مي‌گويد: «تا همين اواخر بريتانيا مورد اعتماد‌ترين و قابل اتكاترين متحد ما بود. اينكه چرا آنگلا مركل در شرايط حاضر به رهبر بلامنازع اروپا تبديل شده براي ما قابل توجه است.» مقامات بريتانيا همواره درمقابل صداي غالب آلمان در بحث‌ها و مذاكرات پيرامون مسايل مربوط به اروپا و حتي بحران‌هايي همانند اوكراين تسليم شده‌اند. در بحران اوكراين نزديكي بيشتر آلمان به روسيه نيز در حل‌وفصل اين مسايل بي‌تاثير نبوده است.

اما اضطراب امريكايي‌ها در مورد كمرنگ شدن نقش بريتانيا ريشه در كاهش و ريزش قابل توجه در ارتش و نيروي نظامي دارد. اين مساله مربوط مي‌شود به زماني كه ارتش بريتانيا نيروهاي خود را از 102هزارنفر به 82هزارنفر كاهش داد و نيروي دريايي را بدون ناو مورد نياز هواپيماهاي نظامي رها كرد.

از نظر سامانتا پاور، سفير امريكا در سازمان ملل متحد كاهش بودجه در بخش نظامي و ارتش در بريتانيا و ديگر بخش‌هاي اروپا «نگران‌كننده و قابل توجه است».

درحالي كه «ژنرال ري اوديرنو» فرمانده ارتش امريكا معتقد است كه كوچك شدن ارتش بريتانيا اين پيغام را پنتاگون دارد كه امريكا نيز بايد خودش را با شرايط جديد اين كشور هماهنگ كند چرا كه «ما همچنان مي‌توانيم با هم كار كنيم.»

نگراني بيشتر واشنگتن درمورد انتخابات بعدي انگلستان اين است كه نتيجه هرچه باشد، مي‌تواند عدم مشاركت بريتانيا را در همكاري با ايالات متحده بيشتر كند. باراك اوباما رابطه منطقيِ شخصي و نزديكي با ديويد كامرون نخست‌وزير انگلستان دارد و نمي‌خواهد رابطه جديد با يك رهبر تازه‌كار كه ممكن است عمر كوتاهي داشته باشد، ايجاد كند.

امريكا نكته مهمي را در اين زمينه ناديده مي‌گيرد و آن اينكه «اد ميليبند» رهبر حزب كارگران در سال2013 در سخنراني خود در مورد حمله هوايي امريكا به سوريه گفت: «ايستادن در مقابل رهبر يك جهان آزاد نشان‌دهنده سرسختي قابل توجهي است.» او در اين سخنراني براي خود فضيلتي قابل توجه ايجاد كرد.

از نظر امريكا حضور بريتانيا در اتحاديه اروپا نقطه ثقل نفوذ اين كشور در اروپا است. با اين حال ديويد كامرون وعده داده كه در مورد حضور در اتحاديه اروپا در بريتانيا همه پرسي برگزار خواهد كرد. در صورتي كه اين همه پرسي برگزار شود، موضع بعدي كه در انگلستان به راي گذاشته خواهد شد، مساله استقلال اسكاتلند در بريتانيا است.

برخي تحليلگران نيز بر اين باورند كه ممكن است كامرون براي جبران كسري بودجه خود كاهش قابل توجه ديگري را بر ارتش تحميل كند. فرانك هافمن از اعضاي دانشگاه دفاع ملي واشنگتن در اين‌باره مي‌گويد: «من شك دارم كه بريتانيا بتواند به سمت حركات استراتژيك وارد شود. به اعتقاد من كاهش بيشتر در اين زمينه مي‌تواند ادعاي انگلستان را به‌عنوان يك قدرت بزرگ در جهان نسبت به 100سال گذشته به چالش بكشد.»

درماندگي امريكا نسبت به سياست‌هاي ايالات متحده در ماه گذشته به اوج خود رسيد. در آن زمان بريتانيا اعلام كرد كه در بانك آسيايي در پكن سرمايه‌گذاري خواهد كرد. همزمان با اعلام اين خبر يكي از مقامات امريكا از انگلستان به‌عنوان «محل اقامت دايمي» چين ياد كرد.

اوباما نيز به‌دنبال آن است تا امريكا را از قيد و بند نقش سنتي آن در جهان رها كند. با اين حال به‌نظر مي‌رسد كه سياست‌هاي كامرون در اين زمينه كمك چنداني به اوباما نكرده است. يكي از مقامات امريكا درهمين زمينه گفت: «سكوت بين‌المللي آقاي كامرون به رييس‌جمهور كمك نكرده است.» اين مقام امريكايي با يادآوري حملات صدام به كويت در سال1990 به جمله معروف مارگارت تاچر خطاب به جورج بوش پدر اشاره كرد. مارگارت تاچر در پيامي به جرج بوش گفته بود «او نبايد اينقدر سست باشد.»



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها