کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

کشف عجیب بانک مرکزی


کد خبر : ۱۱۴۶۲چهارشنبه، ۹ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۸:۴۱:۱۱۸۰۲۶ بازدید

یکی از بدیهی ترین مواردی که با چشمان غیر مسلح، حداقل در دو سال اخیر را می توان به وضوح دید، بانک مرکزی کشف کرده است . چهار بانک بزرگ ...

یکی از بدیهی ترین مواردی که با چشمان غیر مسلح، حداقل در دو سال اخیر را می توان به وضوح دید، بانک مرکزی کشف کرده است.چهار بانک بزرگ به موسسات فاقد مجوز خدمات می دهند و این جزو کشفیات بزرگ " شاپرک" و بانک مرکزی اعلام شده است.

دوشنبه شب , محمود احمدی دبیر کل بانک مرکزی در صدا و سیما اعلام کرده است که " یکی از دستور هیات عامل بانک مرکزی، ارائه خدمت توسط شبکه مجاز بانکی به موسسات فاقد مجوز در قالب کارت و پوز و مواردی از این قبیل است. اکنون متوجه می شویم چه کارتی متعلق به موسسات فاقد مجوز در بستر شبکه بانکی بوده و تلاش بر این است که فعالیت پولی و بانکی به بستر مجاز برگردد.

دبیرکل بانک مرکزی یادآور شده که " چهار بانک بزرگ ما به موسسات فاقد مجوز سرویس می دهند. تا قبل از شاپرک این مهم را متوجه نمی شدیم و این چهار بانک خصوصی هستند."

این سخنان آن هم از زبان دبیر کل بانک مرکزی چندین ابهام اساسی دارد.

* نخست اینکه بانک مرکزی خود اذعان کرده که ساختار نظارتی اش بقدری ضعیف بوده که در طول این سالها نمی دانسته چه بانکی به چه موسسه غیر مجازی خدمات ارایه می داده است!

* دوم اینکه بانک مرکزی در طول این سال ها و نبود سیستم شاپرک(شبکه الکترونیکی پرداخت کارت) چگونه بر بانک ها و موسسات اعتباری غیر مجاز نظارت داشته است؟بنابراین خود بانک مرکزی یکی از مقصران اصلی در عدم برخورد جدی با موسسات بوده و بانک ها مجاز را برای ارایه خدمات نادیده گرفته است.

* سوم اینکه پی بردن به اینکه که چه بانکی به چه موسسه فاقد مجوزی خدمات بانکی می دهد، نیاز به سیستم شاپرک و غیره نداشته و ندارد، چراکه با یک بازرسی کوچک در شعب این موسسات و دیدن دستگاههای پوز با آرم بانک مربوطه در شعب موسسات به راحتی می توان فهیمد که کدام بانک در حال تخلف است . این کار از عهده حتی مردم عادی نیز بدون شاپرک بر می آید چه برسد به شاپرک عریض و طویل!

* چهارم اینکه برخلاف گفته های دبیر کل بانک مرکزی چندین بانک دولتی نیز برای عناوین مختلف چون کسب منابع به این موسسات در حال خدمات رسانی بوده اند.اتفاقا این بانک های دولتی نیز هم بزرگ هستند و هم با سابقه!

نکته بعدی هم بحث چشم پوشی بانک مرکزی در تنبیه این بانک ها در ارایه خدمات به موسسات فاقد مجوز برخلاف دستورات رئیس کل است.اگر هم تنبیه شده اند حداقل باید رسانه ای شود تا درس عبرتی برای سایرین گردد!

به نظر می رسد ساختار نظارتی بانک مرکزی به تحولات روز دنیا و حتی جامعه همراه نیست و بروکراسی اداری و بازرسی های پیش پا افتاده نمی تواند این معضل را حل کند.بهتر است بانک مرکزی که موفق به کشف راز خدمات دهی برخی بانک های مجاز به موسسات غیر مجاز شده،نگاهی هم به درون خود کند و اشکالات ساختار بازرسی و فنی خود را حل کند و نیازمند یاری گرفتن از سیستمی چون شاپرک و مردم نباشد.

این موضوع نشان می دهد که حفره های بسیاری در حوزه نظارت و بازرسی در شبکه بانکی وجود دارد و بانک مرکزی باید چابک تر از گذشته باشد.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها