کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

سرگردانی مردم نتیجه حذف بی‌ سروصدا


کد خبر : ۱۱۴۳۳سه شنبه، ۸ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۸:۲۱:۲۷۳۳۳۵ بازدید

با وجود اینکه سیاست حذف بی‌سروصدای یارانه پردرآمدها شکست‌خورده اما مسؤولان، اطلاعات یارانه‌ای را به صورت قطره‌چکانی منتشر می‌کنند. روز گذشته ...
سرگردانی مردم نتیجه حذف بی‌ سروصداسرگردانی مردم نتیجه حذف بی‌ سروصدا

با وجود اینکه سیاست حذف بی‌سروصدای یارانه پردرآمدها شکست‌خورده اما مسؤولان، اطلاعات یارانه‌ای را به صورت قطره‌چکانی منتشر می‌کنند. روز گذشته قائم‌مقام وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرد حذف یارانه ۶ میلیون ثروتمند جزو برنامه‌های دولت است اما اعلام نکرد معیار حذف افراد چیست.

ابوالحسن فیروزآبادی با اعلام اینکه رکود بازار تا ابتدای سال آینده متوقف می‌شود، کنترل تورم و رونق اقتصادی را 2 هدف کلان دولت عنوان کرد و گفت: پارسال 600 هزار نفر عضو بیمه تامین اجتماعی شده‌اند که بیانگر آن است 600 هزار فرصت شغلی در زمان رکود به وجود آمده است. قطع یارانه 6 میلیون نفر از افراد ثروتمند از دیگر برنامه‌های دولت است. همچنین پارسال 3 سبد کالا در اختیار مردم قرار گرفت و امسال 6 سبد کالا بین مردم توزیع می‌شود.

همچنین روز گذشته  معاون اول رئیس‌جمهور با اعلام اینکه بودجه هدفمندی یارانه‌ها ۱۷هزار میلیارد تومان کسری دارد، گفت: در سال 93 در منابع هدفمندی یارانه‌ها دچار مشکل بودیم و امسال نیز این مشکل ادامه دارد. اسحاق جهانگیری تصریح کرد: میزان هزینه مشخص شده در ردیف‌های هدفمندی با میزان درآمد ما تعادل ندارد و اگر بخواهیم تمام ردیف‌های هزینه‌ای که برای هدفمندی پیش‌بینی شده پرداخت کنیم با کسری 17 هزار میلیاردی مواجه هستیم. وی بیان کرد: غیر از 39هزار میلیارد تومان پرداخت نقدی، 4هزار و 800 میلیارد تومان هزینه درمان، 5هزار و 200 میلیارد تومان برای تولید و 1300 میلیارد تومان برای مسکن و 4هزار میلیارد اشتغال جوانان است که حدود 17هزار میلیارد تومان درآمدمان کمتر از این میزان است و باید در سال 94 فکری اساسی برای حل این مشکل کنیم.

انتشار قطره‌چکانی

اوایل هفته بود که ربیعی، وزیر کار پرده از سیاست سکوت یارانه‌ای دولت برداشت و در قم گفت: «قبل از عید، آقای دکتر روحانی به من گفتند بی‌سروصدا حذف یارانه‌ها را شروع کنید. من هم از قبل از عید برنامه‌ریزی کردم، چون این پروژه‌ای اجتماعی است و اجرای آن سخت است. چیزی که به مردم بدهید گرفتن آن سخت است، چون مردم آن را حق خودشان تلقی می‌کنند. خیلی آرام حرکت کردم». وی افزود: «ما این ساماندهی را از 30هزار نفر شروع کردیم و تا 50هزار نفر و سپس 100هزار و 200هزار نفر نیز پیش رفتیم و این کار را ادامه می‌دهیم تا برسد به 6 هزار میلیارد تومان». سخنان ربیعی به خوبی مشخص می‌کند دولتی‌ها اصلا دوست ندارند اطلاعاتی در زمینه یارانه نقدی و تصمیماتی که می‌خواهند در این باره بگیرند منتشر کنند. دولت در زمینه یارانه نقدی نمی‌خواهد اطلاع‌رسانی شفاف کند و هرازچند گاهی مسؤولان بالاجبار اظهارات پراکنده‌ای در این باره انجام می‌دهند و این سکوت و پراکنده‌گویی بر ابهامات می‌افزاید. بنابر همین چند سطر بالا چند مسؤول اطلاعات متناقضی ارائه کرده‌اند.

مثلا ربیعی از درآمد 6 هزار میلیاردی با حذف پردرآمدها خبر داده که طبق سخنان وی باید حدود 11 میلیون نفر از دریافت یارانه محروم شوند. از طرفی قائم‌مقام وی خبر می‌دهد دولت 6 میلیون ثروتمند را حذف می‌کند که حدود نصف آمار وزیر رفاه است. از طرفی معاون اول رئیس‌جمهور اعلام می‌کند هدفمندی 17 هزار میلیارد تومان کسری بودجه دارد. همه اینها در حالی است که سخنگوی دولت حذف افرادی به غیر از خارج‌نشینان را تکذیب می‌کرد! یعنی با وجود اینکه یارانه 200 هزار نفر قطع شده، سخنگوی دولت آن را کذب دانست و اعلام کرد آیین‌نامه هدفمندی سال 94 هنوز آماده نشده است! جالب‌تر اینکه دولتی‌ها بدون اطلاع‌رسانی، نظام اعتراض به حذف یارانه را هم راه‌اندازی و آن را یکی از اقدامات مهم خود عنوان کردند. به عبارت بهتر 200 هزار نفر از دریافت یارانه حذف شدند اما هیچ اطلاع‌رسانی در این زمینه نشد و کسی نمی‌دانست چگونه اعتراض کند در حالی که نظام اعتراض هم پیش‌بینی شده بود. جالب اینکه ربیعی اعلام کرد فقط 3/0 درصد به حذف خود معترض بودند.

البته دیروز اطلاعیه‌ای در زمینه چگونگی اعتراض به حذف یارانه نقدی صادر شد.  مورد دیگر اینکه مسؤولان سازمان هدفمندی به مردمی که درباره حذف خود سوال می‌کنند اعلام کرده بخشنامه‌ای مبنی بر حذف گروه‌هایی مانند پزشکان، اعضای هیات‌مدیره شرکت‌های خصوصی، دانشجویان پزشکی و حتی کسانی که در 10 سال اخیر به خارج از کشور سفر کرده‌اند صادر شده اما سایر مسؤولان صدور چنین بخشنامه‌ای را تکذیب می‌کنند. مثلا  ربیعی چند روز پیش گفت در این مرحله به هیچ عنوان کسی را به صرف اینکه در یکی از گروه‌های اجتماعی خاص است از جمع یارانه‌بگیران حذف نکرده‌ایم.

دولت شفاف باشد

دولتی‌ها می‌دانند حذف یارانه نقدی پردرآمدها بسیار حساس و سخت است اما به جای شفاف‌سازی و اطلاع‌رسانی درست، به سیاست سکوت و انتشار پراکنده و غیررسمی اطلاعات روی آورده‌اند. طبیعی است که برای این اقدام حساس و مهم شفاف‌سازی، بیشتر از سکوت و انتشار قطره‌چکانی اطلاعات به دولت کمک خواهد کرد. دولت باید با مردم روراست باشد و مثلا معیارهای حذف را اعلام کند تا ملت بداند که با چه معیاری حذف خواهد شد. اصلا با انتشار معیارهای دولت مشخص می‌شود آیا چنین شاخص‌هایی درست است یا نه. با ادامه روند سکوت این شائبه به وجود می‌آید که دولتی‌ها نسبت به واکنش مردم و منتقدان از تصمیماتی که گرفته می‌شود واهمه دارند و از نقد عملکرد خود می‌ترسند. اگر تصمیمات دولت درست باشد قطعا نه مردم و نه منتقدان به آن اعتراض نخواهند کرد اما این پنهانکاری‌ها موجب شده سوالات و ابهامات یارانه‌ای نه تنها کمتر نشود بلکه بیشتر و غبارآلوده‌تر شود.

اطلاعیه یارانه‌ای

وزارت کار در اطلاعیه‌ای از ایجاد سامانه جدید اینترنتی به منظور ثبت اعتراضات کسانی که یارانه آنها قطع شده است، خبر داد. در این اطلاعیه درباره افرادی که یارانه آنها حذف شده، آمده است: به اطلاع می‌رساند به منظور دسترسی آسان‌تر، سامانه اینترنتی تدارک دیده شده است که افراد می‌توانند در آن سامانه درخواست خود را جهت رسیدگی ثبت کنند. همچنین متقاضیان فقط به سامانه‌ای که اعلام خواهد شد، می‌توانند مراجعه کنند.لازم به ذکر است، آدرس این سامانه و چگونگی انجام کار از طریق رسانه‌های عمومی به اطلاع رسانده خواهد شد.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها