کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

ماجرای عجیب و پیچیده قاچاق سوخت در زاهدان


کد خبر : ۱۱۴۲۹۶شنبه، ۲۰ آبان ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۵:۲۷۶۴۲۶ بازدید

ماجرای بی‌پایان صف‌های طولانی سوخت در سیستان و بلوچستان در حالی صبر ساکنان این استان را به سرآورده که شلوغی این صف‌ ...
ماجرای عجیب و پیچیده قاچاق سوخت در زاهدانماجرای عجیب و پیچیده قاچاق سوخت در زاهدان

ماجرای بی‌پایان صف‌های طولانی سوخت در سیستان و بلوچستان در حالی صبر ساکنان این استان را به سرآورده که شلوغی این صف‌ها تنها در مرز و قاچاق سوخت خلاصه نشده بلکه تعداد اندک جایگاه‌های سوخت نیز مزید بر علت شده و شاید با افزایش جایگاه‌ها، قدری از معضلات کاسته شود.

در حالی یکی از تراژدی های تلخ و تکراری مردم صبور سیستان و بلوچستان وجود صف‌های طولانی و گاها چند کیلومتری بنزین و گازوئیل است که قاچاق سوخت و کمبود جایگاه ۲ عامل مهم در این زمینه به شمار می رود.

صف‌هایی که نه در سرمای زمستان و نه در گرمای تابستان خیال کوتاه‌شدن ندارد و هر روز بر طول آنها افزوده شده و زمینه گلایه‌مندی مردم منطقه و البته مسافرانی را فرهم کرده که این خطه را مقصد سفر خود برگزیده‌اند.

به گفته برخی رانندگان برای سوخت‌گیری به ‌ناچار باید سه تا چهار ساعت وقتشان را در این صف‌ها سپری کنند و این در حالیست که بازار قاچاق سوخت رونق زیادی گرفته و قاچاقچیان سوخت و سودجویان به‌شدت به تکاپو افتاده‌اند و برخی از مردم نیز به فروش سهمیه‌های نفت و بنزین خودروی خود رو آورده‌اند.

صف‌های طولانی در اقصی نقاط سیستان و بلوچستان از چالش های اساسی است در حالی که این استان یکی از قطب‌های گردشگری بوده و این وضعیت عاملی بر تشدید گردشگر گریزی به شمار می رود

بازار داغ فروش بنزین آزاد در کنار جایگاه های گواهی بر این ادعا بوده، بازاری که هیچ قیمت ثابتی برای آن وجود ندارد و هر فروشنده بنزین را به هر بهایی که بخواهد می‌فروشد، نکته جالب تر قیمت پیشنهادی دلالان برای خرید سهمیه بنزین موجود در کارت‌های سوخت است به طوری که برای هر لیتر سهمیه بنزین حاضرند مبلغی بیش از پنج هزار تومان نیز پرداخت کنند.

اگر چه برای رهایی از این معضل، راهکار مسوولان شناسایی و باطل کردن کارت‌های سوخت مهاجر و تجهیز جایگاه سوخت به دوربین پایش تصویری آنلاین برای جلوگیری از تخلفات بود اما این وضعیت همچنان ادامه دارد و صف‌های بنزین هر روز شلوغ تر از روز قبل است.

با این وجود اما سهم بنزین صاحبان خودرو در سیستان و بلوچستان ماهیانه ۶۰ لیتر به صورت یارانه‌ای و ۱۵۰ لیتر به صورت آزاد است که در این بین اگر فردی خواهان تقاضای بنزین مازاد از سهمیه فوق باشد باید دست به دامان بنزین فروشان شود.

بنزینی که توسط دلالان تنها در فاصله چند متری از تمامی جایگاه های سوخت به قیمت آزاد هر ۲۰ لیتر تا ۴۰۰ هزار تومان فروخته می‌شود.

تکرار مشکلی قدیمی و تداوم صف‌های طولانی بنزین در زاهدان

یکی از شهروندان زاهدانی که برای سوختگیری خودرو به جایگاه مدائن واقع در خیابان پرستار مراجعه کرده در گفت وگو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: بیش از یک ساعت است در صف معطل هستیم از این وضعیت خسته شده‌ایم.

وی افزود: با وجود وعده مسوولان اما هر ماه با مشکل صف های طولانی سوخت در بیشتر نقاط زاهدان مواجه هستیم در این بین برخی جایگاه‌ها با وجود شلوغی نازل ها را خاموش و غیرفعال کرده‌اند یا در داخل ظرف سوخت می‌دهند در صورتی که این کار ممنوع است اقدام به افزایش جایگاه کنید.

تعدد دفعات سوختگیری؛ نظارت‌ها ضعیف است

یکی دیگر از شهروندان زاهدانی ادامه داد: بسیاری از رانندگانی که برای دریافت بنزین مراجعه می‌کنند چند کارت به همراه خود دارند و وقتی پس از ساعت‌ها انتظار به یک نازل بنزین می‌رسند تا می‌توانند از این موقعیت برای دریافت بنزین استفاده کرده و همین موضوع سبب طولانی شدن صف‌ها می‌شود.

بهزاد نارویی به خبرنگار ایرنا گفت: متأسفانه تعدادی از رانندگان خودروها با بی‌نظمی تمام و به‌زور خود را در صف بنزین جای می‌دهند و بعد از سوخت‌گیری در کنار همان جایگاه اقدام به فروش سوخت خودروی خود می‌کنند و دوباره به صف بازمی‌گردند.

معلوم نیست برخی از این افراد چند کارت سوخت دارند و متأسفانه هیچ‌گونه برخوردی از سوی متصدیان جایگاه‌های سوخت با آنها صورت نمی‌گیرد و یکی از دلایل شلوغ بودن صف‌های بنزین وجود همین دلالان سوخت در صف بنزین استاین شهروند با گلایه از اینکه معلوم نیست این افراد چند کارت سوخت دارند، اظهار کرد: متأسفانه هیچ‌گونه برخوردی از سوی متصدیان جایگاه‌های سوخت با این افراد صورت نمی‌گیرد و یکی از دلایل شلوغ بودن صف‌های بنزین وجود همین دلالان سوخت در صف بنزین است.

محمد براهویی یکی از رانندگان کامیونی است که در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهارکرد: من ساعت سه صبح به جایگاه هامون واقع در جاده کلاته برای دریافت سهمیه گازوئیل مراجعه کردم که با گذشت چهار ساعت هنوز فاصله زیادی با جایگاه دارم.

وی ادامه داد: صف‌های طولانی گازوئیل واقعا نگران کننده است و با این شرایط کار کردن برای ما سخت شده چرا که بخش زیادی از وقت خودمان را مجبوریم در صف‌های طولانی جایگاه‌ها بگذرانیم.

این شهروند زاهدانی گفت: مسوولان باید تدابیر ویژه ای را اتخاذ کنند و تعداد جایگاه‌های عرضه گازوئیل را در زاهدان افزایش دهند تا رانندگان مجبور نباشند مدت زمان زیادی را در صف‌ها به انتظار دریافت سهمیه سوخت باشند.

وی تصریح کرد: بسیاری از افرادیکه در صف در مقابل جایگاه قرار دارند تنها به منظور دریافت سهمیه گازوئیل و فروش آن در بازار آزاد حضور دارند و تعداد افراد کمی هستند که با سوخت دریافتی اقدام به جابجایی کالا و ارائه خدمات به شهروندان می‌کنند.

خودرو پژو با ۳۶۲ بار مراجعه به جایگاه در یک ماه !

مدیر شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی منطقه زاهدان با بیان اینکه قاچاق سوخت یکی از علل اصلی ایجاد صف های طولانی است، اظهار کرد: عوامل متعددی در این امر دخیل هستند که اگر هر یک از متولیان به درستی ایفای نقش کنند شاهد این معضل نخواهیم بود.

قربانعلی مردانی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: ۱۷۰ مورد پرونده هم اکنون در حال سپری کردن مراحل اداری هستند در بین اینها یک مورد پژو در طول یکماه ۳۶۲ بار به جایگاه سوخت مراجعه و سوختگیری کرده، اینها عامل ایجاد صف‌های طولانی هستند بارها همکاران ما تهدید شده و مورد ضرب و شتم قرار گرفته‌اند که در این زمینه سایر دست اندرکاران هم باید به وظیفه خود عمل کنند.

وی افزود: برای برخی تریلی ها و کامیون ها بارنامه سوری برایشان صادر می‌شود اداره متولی باید نظارت و بررسی کند چرا خودرویی که توان پیمودن مسیر را برای سوختگیری ندارد بارنامه به آن تعلق گرفته تا بر حسب آن سوخت دریافت کند در حالی که عملکرد و کارایی ندارند، اینها در تشکیل صف طولانی دخیل هستند.

به طور میانگین، روزانه سه میلیون و ۳۰۰ هزار لیتر بنزین تنها توسط نفتکش‌ها در مجموعه فرآورده های پخش نفتی زاهدان توزیع می‌شود؛ وظیفه ما تامین فرآورده است نه چرایی ایجاد صف، اگر قرار بر نظارت باشد باید تمام اعضای کمیسیون کالا و قاچاق و ارز پای کار بیاینداین مقام مسوول با تاکید بر اینکه اگر همه دستگاه های دخیل به درستی ایفای نقش کنند مشکلات برطرف می شود، ادامه داد: هنگامی که مرز باز است قیمت فرآورده هر ۲۰ لیتر به ۵۰۰ هزار تومان در سیستان و بلوچستان می رسد این شرایط خاص این استان است.

به گفته وی؛ در سیستان و بلوچستان یکسری شرایط در کنار هم قرار گرفته و این اتفاق رخ می دهد در غیراینصورت ایجاد صف‌های طولانی همیشگی نیست به طور مثال اول ماه که کارت ها شارژ می شود این اتفاق پررنگ می‌شود.

وظیفه ما تامین فرآورده است نه چرایی ایجاد صف

مردانی با بیان اینکه مساله سوخت در سیستان و بلوچستان محلی برای تامین معاش برخی از افراد شده، اذعان کرد: به طور میانگین، روزانه سه میلیون و ۳۰۰ هزار لیتر بنزین تنها توسط نفتکش‌ها در مجموعه فرآورده های پخش نفتی زاهدان توزیع می‌شود؛ وظیفه ما تامین فرآورده است نه چرایی تشکیل ایجاد صف، اگر قرار بر نظارت باشد تمام اعضای کمیسیون کالا و قاچاق و ارز باید پای کار بیایند.

وی با بیان اینکه در منطقه زاهدان ۷۲ جایگاه مایع و ۲ جایگاه «سی ان جی» فعال است، افزود: هشت جایگاه سی ان جی با تجهیزات دولتی، پنج جایگاه سی ان جی با تجهیزات شخصی و ۱۴ جایگاه مایع نیز در دست اقدام است.

مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه زاهدان خاطرنشان کرد: اگر برخی جایگاه‌ها با پیشرفت فیزیکی کم روبرو است به آنها تذکر داده و در صورت سه بار تذکر خلع ید می‌شوند؛ نمونه آن جایگاه واگذار شده به سازمان همیاری زاهدان یا برخی جایگاه‌ها که به شهرداری ها واگذار شده است.

وی با بیان اینکه شرکت نفت در سیستان و بلوچستان بر خلاف سایر استان ها به تنهایی تصمیم گیرنده نیست و بنا بر چارچوب قانونی مجوز جایگاه صادر می شود، گفت: مجوز ۳۰ جایگاه مایع و ۵۰ جایگاه سی ان جی «با تجهیزات دولتی رایگان که در هیچ استانی شرایط اینگونه نیست» به این استان داده شده که به بهره برداری رسیدن آنها چندان زمانبر نیست، اینها مصوبه سفر رئیس‌جمهور به سیستان و بلوچستان است.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها