فارس نوشت: روز گذشته خبری مبنی بر اینکه یک دکل نفتی در خوزستان و در 70 کیلومتری جاده اهواز به هفتکل به سرقت رفته است، در شبکههای اجتماعی منتشر شد. به گفته شاهدان عینی تریلیهایی که قطعات این دکل را حمل و جابجا کردهاند دارای پلاک تهران بوده و از استان خارج شدهاند. تحقیقات میدانی فارس نیز بر خروج قطعات این دکل قدیمی از استان صحه میگذارد.
مدیران مناطق نفتخیز و ملی حفاری تمایلی برای موضعگیری در خصوص این خبر ندارند اما به صورت غیررسمی انتساب این دکل به خود را نفی کردهاند. یک منبع مطلع در حوزه نفت به فارس گفته است این دکل متعلق به مناطق نفتخیز جنوب و شرکت ملی حفاری نیست بلکه متعلق به یکی از شرکتهای خصوصی بابک زنجانی است. به گفته این شخص مطلع، شرکت خصوصی بابک زنجانی در نقاط مختلف کشور دکل دارد که غیر فعال هستند. نام بابک زنجانی در جریان فعالیتهای کلان مالی مرتبط با دور زدن تحریمهای بینالمللی و فساد اقتصادی مطرح شد او اکنون به اتهام اختلاس و فساد مالی زندانی است.»
نخستین موضوعی که پس از خواندن این خبر به ذهن متبادر میشود، دکل فورچوناست. ماجرای دکل نفتی گمشده (دکل فورچونا) از این قرار است که در دوران تحریم اول در پایان دولت دهم، به دلیل مسائل تحریمی، خرید دکل نفتی برای شرکتهای ایرانی با مشکل مواجه شده بود. یکی از این شرکتها، شرکت تاسیسات دریایی بود که اتفاقا در آن برهه در یکی از مناقصات فاز 14 پارس جنوبی برنده شده بود و برای انجام تعهداتش به خرید یک دکل نیاز داشت.حال مجموعه فسادهایی که در جریان خرید این دکل موردنیاز شرکت تاسیسات دریایی اتفاق افتاد موجب طرح پروندهای با عنوان «دکل گمشده» در فضای رسانهای شد. شهریور 94 خبرآنلاین نوشت:«بابک زنجانی از یک کارخانه دکلسازی چینی یک دکل دریایی خریده بود. بیش از 90 میلیون دلار هم بهعنوان پیشپرداخت به آنها داده بود. آن کارخانه چینی 40 تا 50 میلیون دلار دیگر میخواست تا دکل را تحویل دهد.» این را محمد ایروانی، یکی از دکلداران خصوصی ایران به «صدا» میگوید: «به من پیشنهاد کردند تا این دکل را بر دارم و مابقی پول دکل را پرداخت کنم. گفتند پیشپرداختی را هم که بابک زنجانی داده است در صورتحسابهای شرکتم با شرکت نفت تسویه میکنند.
بررسی کردم دیدم برای ما اقتصادی نیست. دکل را نگرفتم. بعدها شرکت دولتی «پترو ایران» ماموریت یافت تا دکلی را که قرار بود بابک زنجانی وارد کند، بخرد و مابقی پول سازنده چینی را تسویه کند. این دکل بهعنوان بخشی از بدهی بابک زنجانی در اختیار شرکت «پترو ایران» قرار گرفت تا چاههای لایه نفتی پارس جنوبی را حفر کند. موضوع دکلی که شرکت تاسیسات دریایی خرید، همه پولش را پرداخت و رسید تحویلش را امضا کرد اما هرگز به ایران نیامد که از دو سال پیش در رسانهها منعکس بود.»
از وقتی وزیر نفت در پاسخ به سوال خانه ملت گفت که «موضوع مفقود شدن دکل نفتی متعلق به ایران واقعیت دارد و با پیگیری و شکایت ما پروندهای در این خصوص تشکیل شده است.»، واژه «دکل گمشده» وارد ادبیات عامیانه ایرانیان شده است.» گفتنی است بابک زنجانی در دادگاهش درخصوص دکلهای نفتی گفته بود:«تا سال 88 ،2 دکل مربوط به زمان هیتلر در پارس جنوبی فعال بود، من در سال 88 با وزیر وقت نفت به چین رفتم و با کمک ارتش چین 7 دکل حفاری را از یک شرکت آمریکایی خریداری کردم و پیش پرداخت آن را هم دادم. در سال 90، 3 دکل حفاری به کشور فروخته شد و در حال حاضر هم یک دکل از طریق شرکت ISO فروخته شده، آوردن دکل به کشور آن هم در شرایط تحریم، کار آسانی نیست.»