کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

جولان محصولات چینی در زمان ممنوعیت واردات


کد خبر : ۱۱۲۷۳۱شنبه، ۸ مهر ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۱:۳۷۶۶۶۲ بازدید

خودرو‌های مونتاژی از بدو تولد صنعت خودرو ایران، در کشور حضور داشتند. گرچه محصولات چینی که در ایران مونتاژ می‌شدند طرفدار چندانی ...
جولان محصولات چینی در زمان ممنوعیت وارداتجولان محصولات چینی در زمان ممنوعیت واردات

خودرو‌های مونتاژی از بدو تولد صنعت خودرو ایران، در کشور حضور داشتند. گرچه محصولات چینی که در ایران مونتاژ می‌شدند طرفدار چندانی نداشتند، اما پس از ممنوعیت واردات خودرو، بازار ایران به جولانگاه خودروهای چینی تبدیل شد.

خودروهای مونتاژی به دلیل آزاد نبودن مداوم واردات خودرو به دلیل مسائلی مثل جنگ و بحران‌های ارزی کشور همیشه برای ایرانی‌ها جذاب بوده است.

از زمان تولید شورولت، جیپ و آریا که اوج دوران مونتاژی‌ها بود تا ماکسیما و پاترول تا امروز که به چینی‌های بعضاً گمنام رسیده‌ایم، همیشه خودروهای مونتاژی از کیفیت، جذابیت و البته قیمت بالاتری نسبت به خودروهای داخلی برخوردار بودند.

تب خودروهای مونتاژی با ممنوعیت واردات اوج گرفت

از زمان ممنوعیت واردات خودرو در سال 98 افرادی که قصد خرید خودروهای لوکس‌تر و با کیفیت‌تری نسبت به داخلی‌ها را داشتند به سمت خودروهای مونتاژی رفتند.

در ابتدا بازار قرعه‌کشی مونتاژی‌ها خیلی داغ نبود و حتی بعضی خودروهای پرطرفدار امروز مانند فیدلیتی هم داخل لیست قرعه‌‎کشی قرار نداشتند؛ اما با گذشت زمان و بالا رفتن متقاضیان خودرو که اکثراً قصد حفظ سرمایه داشتند، این خودروها هم داخل لیست قرعه‌کشی قرار گرفتند.

چالش‌های مونتاژکاران

آرامش در بازار مونتاژی‌ها هم چندان ادامه نداشت و پس از ورود این خودروها در لیست قرعه‌کشی‌ها نیز جنجال‌هایی جدیدی بین مونتاژ‌کاران و نهادهای نظارتی مثل شورای رقابت در گرفت. تمام کارخانه‌های تولید‎کننده خوردوهای مونتاژی به شکل متفق‌القول معتقدند که در حال حاضر بر روی اکثر محصولات خود یا سود بسیار کمی دریافت می‌کنند یا به قیمت هزینه تمام شده آنها را در بازار عرضه می‌کنند.

درگیری بین شورای رقابت و خودروسازان تا جایی ادامه یافت که در دومین دور از سامانه یکپارچه هیچ‌یک از کارخانه‌ها قیمت‌های اعلامی شورای‌رقابت را نپذیرفتند.

در این میان زیان‌کنندگان اصلی گروهی نبودند به جز مصرف‌کنندگان چراکه حتی تا این لحظه نمی‌دانند خودرویی که برای آن نام‌نویسی کرده‌اند قرار است که با چه قیمتی به دست آنها برسد.

با این وجود این افراد جز گروه خوش اقبالان قرار می‌گیرند چراکه درصد کثیری از متقاضیان خودروهای مونتاژی که در دور دوم سامانه یکپارچه نام‌نویسی کردند پس از اعلام نتایج دریافتند که هیچ یک از پنج اولویتی که تعیین کردند به آنها تعلق نمی‌گیرد.

نوسانات قیمتی بازار مونتاژی‌ها

بازار خودروهای مونتاژی از اواسط فروردین همانند بازار دیگر خودروها در ابتدا وارد روند نزولی شد و سپس از نیمه خرداد‌ماه وارد روند افزایشی، کاهشی شدند.

از آغاز تیر‌ماه قیمت تمام خودروها به ویژه مونتاژی‌ها وارد کلافی سردرگم شد به نحوی که برخی روزها بدون هیچ شاخصه خاصی صعودی و در برخی روزهای دیگر نزولی می‌شد، اما تنها شاخصه و عامل قابل اتکا برای افزایش و کاهش قیمت‌ها در بازار، نوسانات بازار دلار بود.

فرایند وادرات خودرو نیز در ابتدا تاثیر چندانی بر روی مونتاژی‌ها نداشت، اما از زمان کنار رفتن رضا فاطمی‌امین وزیر پیشین صمت و اعلام آزادسازی واردات خودروهای دست‌‌دوم شیب نزول برای مدتی تندتر شد، اما در نهایت باید گفت که همچنان اثرگذارترین عامل برای افزایش و کاهش قیمت خودرو قیمت دلار است./ تجارت‌نیوز



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها