کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

دو انگلیسی در بورس 110 میلیارد دلاری


کد خبر : ۱۱۲۰۲شنبه، ۲۹ فروردین ۱۳۹۴ - ۰۸:۱۷:۳۱۲۴۱۱ بازدید

خبرهای خوش فقط به بازار انرژی مربوط نیست. بورس تهران نیز پتانسیل زیادی برای سرمایه‌گذاری دارد و به نظر می‌رسد سرمایه‌گذاران خارجی این فرصت ...

خبرهای خوش فقط به بازار انرژی مربوط نیست.  بورس تهران نیز پتانسیل زیادی برای سرمایه‌گذاری دارد و به نظر می‌رسد سرمایه‌گذاران خارجی این فرصت را به‌طور کامل درک کرده‌اند.  به همین دلیل گمانه‌زنی‌ها درباره رونق بزرگترین بازار قابل دسترسی خاورمیانه درحال افزایش است و شرکت‌های مدیریت سرمایه کشورهای مختلف آرام آرام وارد ایران می‌شوند تا قبل از لغو کامل تحریم‌ها و پر شدن بازار، جای پای خود را دراین بازار محکم‌ترکنند.

درهمین زمینه «رضا سلطان‌زاده» مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری صنایع ایران درخصوص آغاز روند سرمایه‌گذاری خارجی در بازار سرمایه ایران می‌گوید: چندشرکت حقوقی هم اکنون درحال رایزنی و دریافت اطلاعات از بازار سرمایه ایران هستند تا از نحوه دریافت کد معاملاتی و اطلاعات شرکت‌ها ازاین طریق مبادرت کنند. به گفته او، سرمایه‌گذاران خارجی به دنبال صنایعی هستند که بزرگ بوده و عمق سرمایه‌گذاری داشته باشند.  به این معنا که از لحاظ سهام شناور در وضع مطلوبی باشد.  پیش از این مقامات بورس از احتمال حضور یک شرکت آلمانی در بازار سهام خبرداده بودند و این بار نام دو شرکت انگلیسی به میان آمده است. در همین زمینه خبرگزاری بلومبرگ نام این دوشرکت لندنی را افشا کرده است.

بر این اساس شرکت‌های «شارلمان کپیتال» Charlemagne Capital Ltd و « فرست فرونتیر کپیتال» First وFirst Frontier Capital Ltd مشغول فعالیت هستند تا بتوانند قبل از توافق نهایی هسته‌ای وارد بازار ایران شوند.  این خبرگزاری در ادامه می‌نویسد: البته هنوز هم این احتمال وجود دارد که توافق هسته‌ای ایران به لغو کامل تحریم‌ها منجر نشود اما مدیران مالی ترجیح می‌دهند ریسک ورود زودهنگام به بازار را به جان بخرند، اما بورس ١١٠‌میلیارد دلاری ایران را از دست ندهند.  «دومینیک بوکور اینگرام» یکی از مشاوران بورسی درشرکت «شارلمان» می‌گوید: رهایی از تحریم‌های اقتصادی و افزایش صادرات نفت ایران احتمالا به سه برابر شدن رشد اقتصادی ایران منجر می‌شود.  از سوی دیگر با خروج بانک‌های ایرانی از تحریم و ورود آنها به سیستم مالی جهانی، فرصت‌های دیگری برای فعالیت تجاری فراهم خواهد شد. می‌خواهیم دستیابی به سود شرکت ما از این فرصت اقتصادی تضمین شده باشد. البته محصولات مالی ما طی چندهفته آتی آماده خواهد بود.  این درحالی است که نشانه‌هایی از رونق بورس ظهور کرده است.  

شاخص بورس تهران طی ماه جاری ٦/ ٣درصد رشد کرده است.  البته از مارس ٢٠١٤ تا مارس ٢٠١٥ بورس ایران رکودی ١٧‌درصدی را تجربه کرد که یکی ازدلایل آن نگرانی درباره ادامه تحریم‌ها بود.  با این وجود حتی دربحبوحه تحریم‌ها بورس ایران در ٥ ساله منتهی به ٢٠١٣ میلادی ٣٠٠‌درصد افزایش حجم داشت.   شرکت «شارلمان» پیش‌بینی می‌کند که اقتصاد ایران با رفع تحریم‌ها ٦تا٨‌درصد رشد کند.  این رقم در مقایسه با پیش‌بینی رشد یک تا سه‌درصدی در ٢٠١٤ قابل توجه است.  این شرکت تخمین می‌زند افزایش تقاضای داخلی عامل اصلی این رشد باشد.  شرکت رینیسنس کپیتالRenaissance Capital نیز در یادداشت تحقیقاتی خود که دوم آوریل منتشر شد، تخمین می‌زند سرانه تولید ناخالص ملی نیز از٥٤٠٧ دلار در ٢٠١٤ به ٧٠١١ دلار در ٢٠١٦ افزایش یابد.  «مارک موبیوس» مدیر Templeton Emerging Markets Group نیز در مصاحبه‌ای با بلومبرگ گفت: بورس درحال رشد تهران فرصت‌های بسیاری در خود دارد.  شرکت Total SA، بزرگترین پالایشگر اروپایی نیز اعلام کرده آماده از سرگیری فعالیت‌های خود در ایران است.

ایران خودرو و بانک ملت؛ سهام‌های مطلوب

 درهرحال این مسیر موانعی نیز دارد.  «هانس هنریک اسکوف»، که دارایی‌هایی به ارزش ١٣٥‌میلیون دلار را در موسسه Coeli Asset Management مدیریت می‌کند در یادداشت خود برای مشتریانش می‌نویسد: هرگونه هیجان‌زدگی درباره ایران، اقدامی زودهنگام است.  هنوز راه زیادی مانده است.  شرکت‌های «فرست فرونتیر» و «شارلمان» از ارایه هرگونه جزییات درباره استراتژی سرمایه‌گذاریشان برای همخوانی با تحریم‌ها، سرباز زده‌اند اما اعلام کرده‌اند با همکاری شرکت‌های داخلی سعی در کاهش ریسک دارند.
 شرکت فرست فرونتیر با گروه آگاه در تهران همکاری می‌کند تا سرمایه لازم برای سبدی متشکل از ٢٣ سهام را فراهم کند.  بورس لندن نیز منتظر توافق قانونی برای آغاز سرمایه‌گذاری بیش از ١٠‌میلیون دلار است.  «نیکلاس بانزکی» مدیر«فرست فرونتیر» می‌گوید: تلاش زیادی کردیم تا راهی برای همخوانی پیدا کنیم. ما باید سهام شرکت‌هایی را تحت تحریم هستند از سبد خود حذف می‌کردیم.  به گفته «آلکسی یازیکوف» مدیر تحقیقات در شرکت فرست فرونتیر، این صندوق در شرکت‌هایی مانند گروه صنعتی ایران‌خودرو، بانک ملت و صنایع ملی مس ایران سرمایه‌گذاری خواهد کرد.

 «شارلمان» نیز روی بانک‌ها، شرکت‌های مخابراتی و تولیدکنندگان سیمان سرمایه‌گذاری خواهد کرد.  این شرکت که سرمایه‌ای معادل ٣/٢‌میلیارد دلار را در بازارهای نوظهور مدیریت می‌کند، اکنون مشغول همکاری با شرکت سرمایه‌گذاری فیروزه است. بوکور اینگرام دراین‌باره می‌گوید: هرکاری که انجام می‌دهیم، چه قبل و چه بعداز تحریم‌ها، به‌طور کامل با قوانین مربوط به تحریم‌های بین‌المللی همخوانی دارد.  ما می‌خواهیم قبل از همه آماده باشیم.  برای سرمایه‌گذارانی که هنوز هم مشغول بررسی و گمانه‌زنی درباره اوضاع هستند، سهام‌های ارزان ایرانی وسوسه‌انگیز است.  «رامی سیدانی» مدیر بازارهای پیشرو در موسسه Schroders Investment Management Ltd می‌گوید: ما به دقت درحال بررسی شرایط هستیم.  به‌طورحتم ایران بازار جذابی برای ما خواهد بود.  با این وجود باید تا وضوح کامل شرایط تحریم‌ها صبر کرد.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها