کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

ایرانیها بابت حج بیشتر هزینه می کنند یا دوبی؟


کد خبر : ۱۱۱۸۰پنجشنبه، ۲۷ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۱:۵۸۹۸۷۰ بازدید

هواپیماهای اماراتی هنوز سهم بیشتری نسبت به هواپیماهای ایرانی در جابجایی مسافران ایران به این کشور شیخ نشین خلیج فارس دارند. در زمانی که ...
ایرانیها بابت حج بیشتر هزینه می کنند یا دوبی؟ایرانیها بابت حج بیشتر هزینه می کنند یا دوبی؟

تعرض جنسی به دو نوجوان ایرانی در فرودگاه جده، قلب هر ایرانی را به درد آورد. در پی وقوع این اتفاق، مسئولان ایرانی نیز پروازهای حج از ایران لغو شد. پیش از این مراجع تقلید و برخی از مقامات و نمایندگان مجلس، خواستار توقف سفر حج عمره به عربستان سعودی شده‌ بودند. 

مخالفتها برای انجام حج عمره با هدف تنبیه دولت آل سعود منطقی به نظر می رسد اما جالب است بدانید که امارات، هنوز  مقصد اول گردشگران ایرانی است. 

هواپیماهای اماراتی هنوز سهم بیشتری نسبت به هواپیماهای ایرانی در جابجایی مسافران ایران به این کشور شیخ نشین خلیج فارس دارند. در زمانی که شیوخ جوان و بی تجربه اماراتی ادعای مالکیت خاک و جزایر ایران را مطرح کردند، واکنش تنها به گذاشتن کامنت در صفحه فیس بوک مقامات عرب و آمریکایی محدود شد. در آن زمان هیچ کس تحریم سفر به امارات را فدای تفریح و خرید در دوبی شیخ نشین نکرد.

حتی آمار نیز حاکی از آن هستند که ایرانی ها چند صدهزار برابر خرجی که در مکه می کنند، ارز مملکت را در شیخ نشین امارات هزینه و سرمایه گذاری کرده اند؛ کسانی که عمدتا معتقدند «ارز ایران را نباید درجیب عرب ها ریخت.»

طبق آمار رسمی ایرانی ها ۱میلیارد و ۲۲۵ میلیون دلار در بخش املاک این امیرنشین اماراتی سرمایه گذاری کردند. همچنین به بیان آمارها، قریب به ۵۰۰هزار ایرانی در امیرنشین امارات حضور دارند. همچنین تنها تا سال ۸۶، حدود ۴۰۰هزار شرکت سرمایه گذاری ایرانی به ارزش ۳۰۰ میلیارد دلار در این کشور، فعالیت می کرده اند. یعنی مبلغی بالغ بر ۹۹۴هزار میلیارد تومان از سرمایه های ایران در امارات مشغول گردش است و برای شیخ نشین ها پول روی پول می آورد.

از سوی دیگر سالیانه مقصد گردشگری بیش از ۲۸۰ هزار ایران کشور امارات است. نرخ تور یک هفته ای دبی مبلغی بین ۹۰۰ تا یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان است، اگر متوسط این مبلغ را یک میلیون تومان در نظر بگیریم و هر مسافر هر برای هزینه های جانبی خود ۲ میلیون تومان در نظر گرفته باشد. درآمد سالیانه امارات از ورود گردشگران ایرانی به این کشورمبلغی نزدیک به ۵۰۰ میلیارد تومان می شود.

جمع مبلغ سرمایه گذاری های ایران در بخش املاک، بازرگانی و گردشگری امارات چیزی در حدود ۹۹۴هزار میلیارد خواهد شد. البته سهم بیشتر این رقم مربوط به سرمایه گذاری می شود که نباید نقش سوء مدیریت ها در ایران را در فرار این سرمایه ها از ایران به یک شیخ نشینی که ده سال است پا گرفته است، نادیده گرفت.


این درحالیست که طبق برآوردها سالیانه ایرانی ها ۵هزار میلیارد تومان خرج می کنند. بر اساس آمار اعلام شده از سوی سازمان حج و زیارت سالانه ۸۰۰ هزار ایرانی به حج عمره می روند‏، میانگین هزینه سفر این افراد با توجه به درجه بندی کاروانی که در آن حضور دارند دو میلیون تومان است. که این خود به تنهایی رقمی معادل هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان می شود‏، که اگر هر زائر مبلغ ۳ میلیون تومان هم برای خرید ارز بپردازد و در کشور مقصد هزینه کند این مبلغ به ۴ هزار میلیارد تومان می رسد. این تنها درآمد عربستان از حضور عمره گذاران ایرانی است.

در سال گذشته ۶۴ هزار و ۵۰۰ نفر نیز از ایران به حج تمتع رفتند، میانگین هزینه حج تمتع ۱۰ میلیون تومان است که مبلغی معادل ۶۴۵ میلیارد تومان می شود. اگر به ازای هر مسافر، هزار دلار هم هزینه خرید محاسبه کنید، هزینه تمتع ایرانیان حدود ۹۰۰ میلیارد تومان می شود. به این ترتیب درآمد سالیانه عربستان تنها از زائران ایرانی مبلغی حدود ۵ هزار میلیارد تومان است.

حتی درآمد بیست ساله آل سعود از حج ایرانی ها کمتر از درآمد و سرمایه گردش سرمایه گذاران ایرانی در شیخ نشین امارات است.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها