کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

سهم بالای اینستاگرام در تجارت الکترونیک ایران


کد خبر : ۱۱۱۶۹۸پنجشنبه، ۹ شهریور ۱۴۰۲ - ۲۰:۵۲:۳۳۱۴۳۳ بازدید

آمارهای مرکز توسعه تجارت الکترونیک نشان می‌دهد که فیلترینگ نتوانسته است جلوی استفاده شرکت‌ها از شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام و ...
سهم بالای اینستاگرام در تجارت الکترونیک ایرانسهم بالای اینستاگرام در تجارت الکترونیک ایران

آمارهای مرکز توسعه تجارت الکترونیک نشان می‌دهد که فیلترینگ نتوانسته است جلوی استفاده شرکت‌ها از شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام و تلگرام را بگیرد و هنوز نقش قابل توجهی در فروش این شرکت ها ایفا می‌کنند و تقریبا تمامی کسب‌وکارهای ایرانی در اینستاگرام صفحه دارند.

به گزارش تجارت‌نیوز، حدود 40درصد از واحدهای تجارت الکترونیکی از شبکه‌های اجتماعی و به ویژه اینستاگرام، به‌عنوان اصلی‌ترین روش ارائه کالا و خدمت در کنار به‌کارگیری وب‌سایت خود استفاده می‌کنند. در این گزارش به بررسی داده های چند گزارشردر حوزه تجارت الکترونیک می پردازیم.

اینستاگرام هنوز پیشتاز است

مطابق گزارش مرکز توسعه تجارت الکترونیکی ایران در سال 1401 در میان شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌های مختلف، اینستاگرام با آمار 55درصدی بیشترین سهم استفاده در میان واحدهای تجارت الکترونیکی را داشته است. این آمار در سال 1400 حدود 80درصد بوده که به احتمال زیاد این کاهش استفاده به‌ دلیل اعمال فیلترینگ بر روی این شبکه اجتماعی بوده است.

در نظرسنجی‌هایی که توسط مرکز توسعه تجارت الکترونیکی انجام شده، هر واحد تجارت الکترونیکی امکان انتخاب هم‌زمان چند شبکه اجتماعی را دارا بوده است. نتایج نظرسنجی نشان می‌دهد که تلگرام با 41درصد در رده دوم و واتس‌اپ با 37درصد استفاده در رده سوم قرار دارند و نکته قابل توجه این است که بعد از فیلتر شدن واتس‌اپ در سال 1401، تلگرام از واتساپ پیشی گرفت.

این آمارها در حالی ثبت شده که از شهریور سال 1401 تاکنون شبکه‌های اجتماعی خارجی مانند اینستاگرام و واتس‌اپ فیلتر شده‌اند و به‌طور عادی نمی‌توان وارد آنها شد.

همه کسب‌وکارهای ایرانی در اینستاگرام صفحه دارند

می‌توان گفت یکی از دلایلی که باعث شده تجارت الکترونیک بر بستر شبکه‌های اجتماعی بیشتر رونق پیدا کند، گره خوردن زندگی مردم با این شبکه‌هاست. براساس گزارش یکتانت که در حوزه دیجیتال مارکتینگ فعالیت دارد، 70درصد مردم به‌طور مداوم از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند. اوج‌گیری استفاده از شبکه‌های اجتماعی بیشتر به زمان شیوع بیماری کرونا برمی‌گردد که مردم در رفت‌وآمد و خرید خود بسیار محدود بودند.

ضمن اینکه آمارهای گزارش منتشرشده نیز توسط یکتانت نشان می‌دهد که در سال 98، حدود 28میلیون ایرانی مخاطب اینستاگرام بوده‌اند اما پس از گذشت سه سال یعنی سال 1401 این آمار به 41میلیون نفر رسیده است. طبق بررسی 9هزار کسب‌وکار فعال در اصناف و اتحادیه‌های مختلف که حضور 94درصدی کسب‌وکارهای در اینستاگرام را نشان می‌دهد، می‌توان گفت تقریبا همه کسب‌وکارهای ایرانی در اینستاگرام صفحه دارند.
 

سهم بالای اینستاگرام در تجارت الکترونیک ایران

مطالب فوق نشان می‌دهد که کسب‌وکارها حتی با وجود فیلترینگ سعی می‌کنند که در فضای اینستاگرام بمانند و به فعالیت خود ادامه بدهند که از جمله دلایل آن می‌توان به شکل‌گیری برند کسب‌وکارها بر بستر اینستاگرام اشاره کرد. ساخت یک برند در بستر مجازی طبیعتا هزینه‌های زیادی برای آنها داشته است.

شبکه‌های اجتماعی ایرانی چه سهمی دارند؟

طبق آمارهای اعلام شده در گزارش تجارت الکترونیکی ایران در سال 1401، سهم استفاده واحدهای تجارت الکترونیکی در بین شبکه‌های اجتماعی به این گونه است: ایتا با 21درصد در رده چهارم، روبیکا با 14درصد در جایگاه پنجم و پلتفرم «بله» با 11درصد در مکان ششم قرار دارند.

روبیکا با وجود اینکه از سال 96 مشغول به فعالیت است اما  تعداد فروشگاه‌های شکل گرفته در آن طبق گزارش یکتانت 26هزار عدد است. این در حالی است که وزیر ارتباطات می‌گوید 60درصد مردم از پلتفرم‌های بومی استفاده می‌کنند.

در گزارش تجارت الکترونیک ایران آورده شده که بر اساس نتایجی که از پرسش‌نامه‌ها به دست آمده است، قشر جوان عمده مخاطب واحدهای تجارت الکترونیکی بوده‌اند و پس از آنان میانسالان با 45درصد در جایگاه بعدی قرار دارند. همچنین از لحاظ جنسیت سهم آقایان 63درصد و بانوان 37درصد بوده است.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها