کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

کنترل چهارراه استانبول از دبی


کد خبر : ۱۱۱۱۳سه شنبه، ۲۵ فروردین ۱۳۹۴ - ۰۸:۱۸:۰۸۱۵۳۳ بازدید

دامنه نوسانات دلار روز دوشنبه محدودتر از روزهای ابتدایی هفته بود تا قیمت شاخص بازار ارز ایران افت و خیز چندانی را به ثبت نرساند. بهای دلار پس ...

دامنه نوسانات دلار روز دوشنبه محدودتر از روزهای ابتدایی هفته بود تا قیمت شاخص بازار ارز ایران افت و خیز چندانی را به ثبت نرساند. بهای دلار پس از دو روز افزایش، روز دوشنبه با 5 تومان افت به 3360 تومان رسید. به گفته فعالان «شایعه عرضه درهم در بازار دبی» از عوامل مهمی بود که به تغییر روند دلار و کاهش نوسانات کمک کرد. به گفته آنها پایین بودن نرخ برابری دلار به درهم در بازار داخلی نسبت به بازار کشور همسایه در روزهای پیشین اثر زیادی بر رشد قیمتی دلار گذاشت، ولی عرضه ارز درهم در روز گذشته تا حد زیادی اختلاف قیمتی دو بازار را کاهش داد. کاهش دلار در روز دوشنبه، قیمت سکه را نیز تحت‌تاثیر خود قرار داد و بهای این کالا با 6 هزار تومان افت به 969 هزار تومان رسید. ریزش قیمت اونس در بازارهای جهانی به زیر 1200 دلار تا ساعت 3بعد از ظهر عامل دیگری بود که افت سکه را تسهیل کرد. 


 آرامش پس از دو روز

روز دوشنبه مسیر دلار پس از دو روز افزایش تغییر کرد تا شاخص بازار ارز اولین کاهش خود از ابتدای هفته را تجربه کند. بهای دلار که روز شنبه با 30 تومان افزایش به 3345 تومان رسیده بود، در روز یکشنبه به این رشد ادامه داد و با 20 تومان افزایش دیگر به 3365 تومان رسید. با این وجود این ارز در روز دوشنبه روند قیمتی خود را تغییر داد و با 5 تومان افت به نرخ 3360 تومان رسید. دامنه نوسانات شاخص بازار ارز نیز در این روز محدودتر از روزهای شنبه و یکشنبه بود. شاخص بازار ارز، روز دوشنبه در محدوده 3355 تومان تا 3365 تومان نوسان کرد. این در حالی است که در روز پیشین این ارز تغییرات قیمتی خود را در بازه 3365 تومان تا 3390 تومان ثبت کرده بود. دیگر تفاوت بازار روز دوشنبه، شروع بازار با نرخ مشابه روز یکشنبه بود. روز دوشنبه دلار معاملات خود را با قیمت 3365 تومان آغاز کرد که نوسانی نسبت به روز یکشنبه نداشت. این اتفاق در حالی رخ داد که در دو روز ابتدایی هفته، دلار معاملات خود را با نرخ‌ بالاتری نسبت به نرخ بسته شده روز قبل آغاز کرده بود. 

 شایعه عرضه درهم 

روز دوشنبه شایعه‌ای در بازار ارز شنیده می‌شد که حکایت از این داشت که عرضه درهم در بازار دبی افزایش یافته است. به گفته فعالان، عرضه ارز در بازار دبی و تلاش برای نزدیک کردن نرخ برابری دلار به درهم در بازار داخلی با بازار دبی یکی از عواملی بود که قیمت دلار در روز دوشنبه را تحت‌تاثیر قرار داد. از چهارشنبه هفته گذشته، نرخ درهم در بازار کشور همسایه، قیمت دلار بازار داخلی را متاثر کرد و پایین بودن نرخ برابری این دو ارز در بازار تهران نسبت به بازار دبی، موجب شد برخی از معامله‌گران سعی کنند با تبدیل ارزها به یکدیگر از تفاوت قیمتی دو بازار سود ببرند، اما به گفته فعالان عرضه درهم در روز گذشته تا حدی تقاضا برای خرید و خروج ارز از کشور را کاهش داد. به گفته آنها این عرضه تقاضای واقعی تاجران و واردکنندگان را نیز تا حدی برطرف کرد تا فشار زیادی نیز از این سمت به بازار وارد نشود. 

از سوی دیگر به اعتقاد فعالان، دستگیری و برخورد انتظامی با برخی معامله‌گران غیررسمی در روز یکشنبه، موجب شد افراد این دسته در روز دوشنبه معاملات خود را با احتیاط بیشتری انجام دهند؛ در نتیجه تقاضای آنها تا حد زیادی کاهش پیدا کرد. پس از برخورد با شماری از این افراد در چهارشنبه گذشته، روز شنبه این فعالان سعی کردند با برخی تحرکات، نرخ دلار را دچار نوسان کنند، اما به‌نظر می‌رسد ادامه برخورد در روز یکشنبه تا حدودی موجب عقب نشینی این گروه و مداخلات آنها در بازار ارز شد. معاملات آتی نرخ ارز از تاریخ 29 دی‌ توسط بانک مرکزی ممنوع شد، ولی این گروه از اواخر اسفند با کاهش نرخ ارز بار دیگر به بازار بازگشتند.

برخی از فعالان اعتقاد دارند در کوتاه‌مدت برخورد با این دسته موجب رشد قیمت خواهد شد، این در حالی است که گروه دیگری اعتقاد دارند با وجود افزایش کوتاه‌مدت، برخورد با معامله‌گران آتی موجب خواهد شد که در آینده بازار ارز نوسانات زیادی را تجربه نکند. به اعتقاد آنها، برخورد با معامله‌گران غیررسمی در کوتاه‌مدت تا حدی فضای بازار را ملتهب خواهد کرد و این عده تمام تلاش خود را می‌کنندکه قیمت‌های بازار را تحت‌تاثیر فعالیت‌های خود قرار دهند، اما در صورت ساماندهی و کاهش فعالیت دلالان، تاثیر این گروه در بلندمدت  کم و دامنه نوسانات بازار محدود خواهد شد؛ چراکه هدف دلالان کسب سود از نوسانات قیمتی است و آنها تمام تلاش خود را برای نوسان‌گیری و ایجاد تغییر در قیمت‌ها می‌کنند. در نتیجه کاهش تحرکات و فعالیت آنها تا حدود زیادی فضای بازار ارز را آرام‌تر و معاملات بازار را بر اساس تقاضای واقعی خواهد کرد. این در حالی است که عده‌ای از فعالان اعتقاد دارند نبود دلالان و عرضه ارز از سوی آنها روند دورانی عرضه و تقاضای بازار را دچار اختلال خواهد کرد و به تبع آن حجم ارز بازار ‌محدودتر از گذشته خواهد شد؛ چراکه ارزی از سوی این گروه برای معامله وارد بازار نخواهد شد. 

 بازگشت سکه به کانال 960 هزار تومان 

روز شنبه سکه بهار آزادی تحت‌تاثیر رشد دلار و طلای جهانی وارد کانال 970 هزار تومان شد؛ روز یکشنبه با توجه به افزایش شاخص بازار ارز و ثبات اونس به رشد خود ادامه داد و به قیمت 975 هزار تومان رسید، اما روز دوشنبه بهای سکه از سوی دو نیروی اونس و دلار تحت فشار قرار گرفت تا افت قیمت‌ها رقم بخورد. به این ترتیب در روز گذشته روند بهای اونس و دلار روند قیمتی سکه را معکوس کردند. در سومین روز هفته بهای سکه با 6 هزار تومان کاهش به 969‌هزار تومان رسید. افت 5 تومانی دلار و کاهش بهای اونس به زیر 1200 دلار از عوامل اصلی بود که قیمت روز دوشنبه را تحت‌تاثیر قرار داد. با وجود افت سکه، بررسی‌ها نشان‌دهنده آن است که حباب قیمتی این کالای‌گرانبها در روز دوشنبه نیز منفی بود. روز دوشنبه ارزش ذاتی سکه 953‌هزار تومان بود و اختلافی 16 هزار تومانی با قیمت بازار داشت. روز دوشنبه در کنار سکه تمام بهای نیم‌سکه و ربع‌سکه نیز راه کاهشی را پیمود. در سومین روز هفته بهای نیم‌سکه با 3 هزار تومان افت به 521 هزار تومان و قیمت ربع‌سکه هم با 3‌هزار تومان افت به 281 هزار تومان رسید.  

 روز گذشته هر گرم طلای عیار نیز به زیر 100 هزار تومان رسید. در سومین روز هفته بهای هر گرم طلا 18 عیار با 990 تومان افت به 99 هزار و 150 تومان رسید.

 


اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها