کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

وضعیت قیمت طلا و ارز در بازار تهران


کد خبر : ۱۱۰۱۴پنجشنبه، ۲۰ فروردین ۱۳۹۴ - ۰۸:۲۷:۴۶۳۴۵۶ بازدید

روز چهارشنبه فضای بازار ارز گرم‌تر و حجم معاملات بیشتر از روزهای پیشین بود. اما در این روز که مربعی از عوامل افزایشی تقاضا شکل گرفته ...

روز چهارشنبه فضای بازار ارز گرم‌تر و حجم معاملات بیشتر از روزهای پیشین بود. اما در این روز که مربعی از عوامل افزایشی تقاضا شکل گرفته بود، بازار به کمک عرضه ارز از سوی بازیگران بازارساز رسمی و همچنین فروش دیرهنگام ارز معامله‌گران فردایی از اوج خود کوتاه آمد و دلار در نهایت با 10 تومان کاهش به 3305 تومان رسید.صبح روز گذشته،کفه تقاضا سنگین‌تر از عرضه بود و به تبع این امر قیمت در مسیر صعودی قرار گرفت، اما بازار بعد از ظهر روند دیگری داشت.

 به گفته فعالان«پایین بودن نرخ برابری دلار به درهم در بازار داخلی»، «تقاضای تجار برای واردات»، «عدم کاهش زیاد ارزش دلار پس از لوزان» و «تحرکات بازیگران آتی» چهار عامل اصلی بالا رفتن تقاضا در ابتدای روز  بود.  روز چهارشنبه سکه تمام بهار آزادی تحت تاثیر افت دلار قرار گرفت و با 4 هزار تومان افت به 957هزار تومان رسید. در این بین ربع‌سکه و نیم‌سکه واکنش متفاوتی نشان دادند و با رشد قابل‌ملاحظه‌ای مواجه شدند. در پنجمین روز هفته بهای ربع‌سکه با 5 هزار تومان افزایش به 285 هزار تومان و بهای نیم‌سکه با 6 هزار تومان رشد به 521 هزار تومان رسید. فعالان بازار سکه نزدیک شدن به روز مادر و افزایش تقاضا برای این دو کالا را از عوامل اصلی افزایش آن عنوان کردند. 

 پستی و بلندی چهارشنبه

روز گذشته دلار معاملات خود را با قیمت 3320 تومان آغاز کرد که افزایشی 5 تومانی نسبت به روز سه‌شنبه داشت. در ادامه روز قیمت این ارز رشد بیشتری کرد و دلار تا ساعت یک بعدازظهر تا قیمت 3335 تومان بالا رفت. با این حال پس از این ساعت، روند رشد دلار به دلیل حضور بازیگران بازارساز رسمی و افزایش عرضه ارز از سوی این گروه متوقف شد و دلار به قیمت‌های پایین‌تر بازگشت تا نهایتا شاخص بازار ارز تا ساعت 6 بعدازظهر به بهای 3305 تومان برسد؛ رقمی که 10 تومان کمتر از روز پیشین بود. روز چهارشنبه در مرکز مبادلات ارزی نیز نرخ رسمی دلار افزایش یافت. در پنجمین روز هفته نرخ رسمی دلار برای دومین روز متوالی رشد کرد. روز چهارشنبه نرخ دلار مبادله‌ای 3 تومان رشد را ثبت کرد و به قیمت 2815 تومان رسید. 

 مربع تقاضای ارز

در پنجمین روز هفته عوامل مختلفی از سوی فعالان برای افزایش نرخ ارز در ابتدای روز عنوان شد. به گفته آنها «پایین بودن نرخ برابری دلار به درهم در بازار داخلی»، «تقاضای تجار برای واردات»،« عدم کاهش زیاد دلار پس از لوزان» و «تحرکات بازیگران آتی» از عوامل اصلی افزایشی شدن دلار بودند.  روز چهارشنبه نسبت برابری نرخ دلار به درهم در بازار داخلی در قیاس با بازار دوبی پایین‌تر بود؛ عاملی که موجب شد شماری از معامله‌گران سعی کنند از تفاوت قیمت دو بازار کسب سود کنند. به‌عبارت دیگر، کاهش نسبت دلار به درهم در بازار داخل نسبت به بازار‌های کشور همسایه باعث شد که بهای دلار نسبت به بازار دوبی ارزان‌تر باشد و به این ترتیب تقاضا برای تهیه دلار ارزان‌تر در بازار داخلی بالا رود. 

افزایش تقاضا موجب شد که در مواقعی حجم ارز کاهش یابد و قیمت در راه صعودی قرار بگیرد؛ البته در این بین بازیگران بازارساز رسمی با عرضه ارز از باز شدن دامنه نوسان افزایشی دلار جلوگیری و بخشی از ارز بازار را تامین کردند. عامل دومی که از سوی فعالان به‌عنوان یک عامل اثرگذار در بالا رفتن قیمت عنوان شد، افزایش تقاضای شرکت‌های تجاری برای خرید ارز بود. به گفته آنها با شروع سال جدید و آغاز دوباره مبادلات تجاری، برخی از معامله‌گران به‌دنبال تامین ارز مورد نیاز برای انجام واردات هستند. البته عامل سومی که منجر به افزایش نرخ و بالا رفتن تقاضای این گروه شد، به عدم‌کاهش زیاد دلار پس از مذاکرات لوزان نسبت داده می‌شود. به‌نظر می‌رسد واکنش کاهشی جزئی دلار به تفاهم‌نامه لوزان موجب شده که اطمینان به قیمت‌های بازار بیشتر شود و برخی تجار تصمیم بگیرند که در قیمت‌های اخیر خریدهای ارزی مورد نیاز خود را انجام دهند.  عامل چهارمی که در نوسانات دلار در روزهای اخیر موثر بوده است به تحرکات و پیش‌خریدهای ارزی معامله‌گران آتی مربوط است. این گروه با پیش خرید ارز با نرخ‌هایی بالاتر از نرخ فروش نقدی بازار تا حدی جو روانی برای رشد بیشتر قیمت‌ها را فراهم کردند. 

 کمک مادران به بازار 

روز چهارشنبه بهای سکه در بازار داخلی با 4 هزار تومان افت به 957 هزار تومان رسید. به گفته فروشندگان، سکه به دلیل داشتن حباب مثبت و عدم داشتن تقاضای زیاد، کشش رسیدن به قیمت‌های بالاتر در روز چهارشنبه را نداشت.  اما با وجود کاهش بهای سکه تمام، روز چهارشنبه قیمت ربع‌سکه و نیم‌سکه تحت تاثیر نزدیک شدن به روز مادر و افزایش تقاضا بالا رفت. در پنجمین روز هفته بهای ربع‌سکه با 5 هزار تومان افزایش به 285 هزار تومان و بهای نیم‌سکه با 6 هزار تومان رشد به 521هزار تومان رسید.دنیای اقتصاد

 


اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها