با وضعیت کنونی که در صنعت خودروسازی جهان شاهد هستیم، برقیسازی خودروها و استفاده از اتومبیلهای هیبریدی و الکتریکی یک الزام تاریخی است؛ اما حرکت به این سمت و سو در کشورمان الزاماتی نیاز دارد. چندی پیش عباس علیآبادی وزیر صمت اظهار داشت: با همکاری شهرداری تهران، وزارتخانههای کشور، نفت و نیرو، برنامه داریم تا پایان سال شاهد حضور ۲۰۰ هزار موتورسیکلت و ۵۰ هزار خودرو برقی در شهر تهران باشیم.
نیازمند تأمین زیرساخت
بر پایه این گزارش، با توجه به آشفته بازار کنونی خودرو و عدم تطابق عرضه و تقاضا، از حدود یک سال قبل واردات خودرو در دستور کار دولت قرار گرفت و در این میان شرکتهای خودروساز نیز یک به یک در این عرصه ورود کردند تا سهمی در تنظیم بازار داشته باشند. در این میان، مسائل و مشکلات زیست محیطی، آلودگی هوا و همچنین مصرف بنزین در کشور سبب شده تا شرکتها واردات خودروهای هیبریدی و برقی را نیز در دستور کار خود داشته باشند؛ امری که پیش از هر چیز نیازمند تأمین زیرساختهای مورد نیاز از جمله ساخت ایستگاههای شارژ باتری است.
پیشگامی یکی از خودروسازان
در تازهترین حرکت شرکتها، گروه صنعتی ایران خودرو اقدام به واردات دو مدل خودرو کم مصرف بنزینی و خودرو هیبریدی کرد که نوع بنزینی آن ۶.۲ لیتر و نوع هیبریدی آن ۴.۳ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر پیمایش بنزین مصرف میکند.
علیمردان عظیمی مدیرعامل گروه صنعتی یاد شده در آیین رونمایی از دو خودرو مذکور افزود: در تلاشیم با توجه به مسائل و مشکلات زیست محیطی آلودگی هوا و همچنین مصرف سوخت، خودرو هیبریدی یاد شده را در حمل و نقل عمومی به کار بگیریم.
وی همچنین از ساخت و داخلیسازی این خودرو در گام دوم خبر داد.
عظیمی با تأکید بر اینکه ایران خودرو نخستین شرکتی است که ساختار خودروهای برقی داخلی را دارد، خاطرنشان کرد: از آنجایی که هزینههای تولید خودروهای برقی به طور معمول بالاتر از خودروهای احتراق داخلی است، انتظار میرود وزارت صمت و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از آن حمایت کنند.
مدیرعامل ایران خودرو ادامه داد: در این صورت یکی از سایتهای خود را به تولید خودروهای برقی و هیبریدی اختصاص خواهیم داد. وی اظهار داشت: ایران خودرو به زودی نخستین گام را برای ساخت خودروهای برقی و هیبریدی خواهد برداشت. همچنین به نظر می آید در کمتر از دو سال آینده بتوانیم به عرضه، تولید و شماره گذاری خودروها بپردازیم.