کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

ارزيابي CNN از اقتصاد ايران بدون تحريم


کد خبر : ۱۰۹۰۸یکشنبه، ۱۶ فروردین ۱۳۹۴ - ۰۰:۴۰:۵۸۶۶۲۶ بازدید

بعد از انتشار بيانيه مشترک ايران و کشورهاي 1+5 تحليل هاي زيادي در مورد آينده اقتصاد ايران در دوران پس از تحريم چه شکلي به خود ...

بعد از انتشار بيانيه مشترک ايران و کشورهاي 1+5 تحليل هاي زيادي در مورد آينده اقتصاد ايران در دوران پس از تحريم چه شکلي به خود مي گيرد. خبرگزاري CNN در گزارشي به وضعيت ايران در اين دوران پرداخته است: 

سرمايه گذاران اکنون در جست وجوي پتانسيل هاي اقتصادي هستند که سه دهه از آن به دور مانده اند. ليست ويژگي هاي ايران ارزشمند است. ايران دومين کشور پرجمعيت خاورميانه با 80 ميليون نفر جمعيت، با 9 درصد ذخيره نفتي و 18 درصد ذخاير گازي جهان و منابع معدني فراوان است.

مدير يک شرکت سرمايه گذاري معتقد است: «ترکيه پتانسيل بالايي از نظر مصرف کنندگان دارد. عربستان سعودي هم ذخاير نفتي دارد. ذخاير گاز طبيعي روسيه و ذخاير معدني استراليا هم داراي اهميت هستند، اما مي بينيم که در ايران همه اين فرصت ها در يک کشور واحد جمع شده است.» در سال هاي گذشته به دليل تحريم هاي ظالمانه اي که عليه اقتصاد ايران اجرا شد در برخي مناسبات ايران و اقتصاد جهاني گسست ايجاد شد. براي نمونه دسترسي به بيمه کشتيراني محدود شد و تحريم بانک هاي ايراني از سوئيفت يا سيستم انتقال ارزي جهاني صورت گرفت. سي ان  ان ادعا کرده است در نتيجه اين اتفاقات رشد اقتصاد ايران در سال 2013 ، پنج درصد کاهش يافت.

سي ان  ان با استناد به مطالعات مرکز پژوهش هاي کنگره آمريکا توليد ناخالص داخلي را 366 ميليارد دلار اعلام کرده و نوشته است اقتصاد ايران با وجود تحريم ها 20 درصد کوچک تر شد. با هشت سال دوره رئيس جمهوري احمدي نژاد نااطميناني حاکم شد، اما با تغيير دولت و روش تعامل با جهان روندها تا حدودي تغيير کرد.

رئيس جمهور حسن روحاني به حضار در مجمع جهاني اقتصاد در سال 2014 گفت که ما خواستار «تعهدات سازنده» هستيم. وقتي که گلدمن ساکس 11 بازار نوظهور اميد بخش در سال 2007 را معرفي کرد نام ايران هم در اين ليست بود. ايران مي خواهد در صورت گرفتن چراغ سبز، علاوه بر بازگشت به اين فهرست با افزايش توليد يک ميليون بشکه نفت در روز در طول سه ماه جايگاه دوم خود را بعد از عربستان در اوپک به دست آورد. وزير نفت ايران بيژن زنگنه به سي ان  ان در ماه نوامبر گفت که ايران آماده بازي با قدرت هاي نفتي آمريکايي است؛ چراکه آنها طبق قانون محدوديت سرمايه گذاري، اجازه ورود به اين بخش را از سوي دولت آمريکا ندارند. وي در ادامه گفت: «درهاي ايران براي شرکت هاي آمريکايي باز است. قوانين آمريکا اين شرکت ها را محدود کرده اند. همکاري با آمريکا پس از لغو تحريم ها کار دشواري نيست.» برگشت ايران بستگي به لغو تحريم ها دارد و ممکن است ساده نباشد. کاخ سفيد براي مثال بايد سناتور ها و جمهوري خواهان را متقاعد کند که قانوني را تصويب کنند تا برخلاف کار اوباما، ايران را به ميز مذاکره برگرداند.

هم چنين مديرعامل شرکت سرمايه گذاري تورکوئيز پارتنرز گفت: بخشي که سريعترين و بيشترين جهش را تجربه خواهد کرد، صنعت مالي ايران است. وي افزود: بانک ها، که از تحريم ها به شدت آسيب ديده اند، به محض برداشته شدن محدوديت ها به سرعت رشد خواهند کرد. «اين مسئله تاثير عظيمي بر کشور خواهد داشت.» حدود 15 درصد سرمايه شرکت تورکوئيز در بخش مالي سرمايه گذاري شده، اما وي قصد دارد اين رقم را افزايش دهد. وي افزود: بخش پتروشيمي ايران نيز به صورت فوري از لغو تحريم ها منتفع خواهد شد.

اين فعال اقتصادي در ادامه گفت: «شرکت هاي بيمه جهاني به دليل محدوديت هاي بين المللي اين بازار را ترک کردند. آنها به سرعت باز خواهند گشت... اين بخش از سرمايه گذاري خارجي و فن آوري هاي جديدي که تحريم ها مانع از ورود آن مي شدند، منتفع خواهد شد.» برخي ديگر از مديران شرکت هاي سرمايه گذاري انتظار دارند که بخش فولاد و سنگ آهن ايران نيز بعد از تحريم ها رشد نمايد.اما در خارج از مرزهاي ايران همه کارشناسان خوش بين نيستند. کارشناس موسسه رند در اين باره گفت: «هنوز براي هرگونه آسودگي اقتصادي در ايران خيلي زود است.» وي معتقد است که هرگونه بهبود وضعيت اقتصادي تدريجي خواهد بود.

«اما، ايران از پتانسيل اقتصادي بالايي برخوردار است... اگر تحريم ها برداشته شوند، و برخي مسائل ساختاري اقتصاد ايران نظير وابستگي بيش از حد به نفت برطرف شود، ايران مي تواند رشدي قابل توجه را شاهد باشد. اما هنوز خيلي زود است که بتوان گفت اين اتفاق رخ خواهد داد.»

با اين حال، بانک هاي جهاني همچون HSBC و استاندارد چارتر نگران بازگشت اوضاع به قبل هستند؛ زيرا با تجربه تلخي در زمينه مجازات براي دور زدن تحريم ها روبه رو بوده اند. مديرعامل يک شرکت سرمايه گذاري گفت: «موسسات مالي بزرگ تر مثل مخازن بزرگ هستند و براي آنها سخت است که سياست هاي مقبول را تغيير دهند. شايد چند ماه يا چند سال طول بکشد تا موسسات مالي به ايران بازگردند.» اين نااطميناني و پيچيدگي حقوقي است که مانع از پديد آمدن يک بازار رقابتي در ايران و مانع از تبديل اين کشور به 10 اقتصاد برتر در دهه پيش رو است.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها