شرکت خودروسازی تویوتا این هفته اعلام کرد که روز سهشنبه باتریهای حالت جامد و دارای کارایی بالای خود را همراه با دیگر فناوریهای افزایش دهنده برد رانندگی و کاهشدهنده هزینههای خودروهای برقی (ایوی) آینده معرفی میکند.
نقشه راه فناوری این غول ژاپنی شامل جنبههای بسیار متنوعی از قبیل ساختن نسل جدید باتریها و بازطراحی اساسی کارخانههایش میشود که ادامه اعلام کامل طرح این شرکت خودروسازی برای رقابت در بازار روبهرشد خودروهای برقی است، رقابتی که تویوتا در آن رقیبان خود به سرکردگی تسلا را پشت سر گذاشته است.
به گزارش رویترز، یک روز پیش از جلسه سالانه سهامداران تویوتا با هدف بررسی دقیق مدیریت و راهبرد شرکت، از این طرح رونمایی شد. طرحی که شامل چرخش تدریجی بهسوی فناوری خودروهای برقی باتریدار است که زیر نظارت آکیو تویودا، مدیرعامل سابق این شرکت، آغاز شد.
بهای سهام این خودروساز، که بیشترین فروش را در جهان دارد، همان روز با ۵ درصد افزایش به ۲ هزار و ۱۷۳ ین ژاپن رسید که بیشترین قیمت آن از ماه اوت تا کنون است.
تویوتا گفت قصد دارد ساختن نسل جدید باتریهای لیتیوم-یونی را از سال ۲۰۲۶ آغاز کند، باتریهایی که امکان طی مسافتهای طولانیتر و شارژ سریعتر را فراهم میکنند.
طبق گزارش رویترز، این شرکت همچنین اعلام کرد به «پیشرفت بزرگی در عرصه فناوری» دست یافته که پاسخگوی مشکل دوام باتریهای حالت جامد است و گفت در حال ابداع روشهایی برای تولید انبوه این باتریها با هدف تجاریسازی آنها در بازه ۲۰۲۷ تا ۲۰۲۸ است.
باتری حالت جامد نسبت به باتریهای مایع الکترولیتی موجود میتواند انرژی بیشتری در خود نگه دارد. خودروسازان و تحلیلگران انتظار دارند استفاده از این باتریها، با پاسخگویی به یکی از دغدغههای بزرگ مصرفکنندگان، یعنی مسافت بین دو شارژ باتری، گذار به خودرو برقی کامل را سرعت بخشد.
با این حال، این باتری هنوز گران است و احتمالا تا سالها هم گران خواهند ماند. تویوتا استثنائا شرایط استفاده از باتریهای لیتیومی فسفات آهن را فراهم میکند، باتریهایی که عملکرد بهتری دارند، جانشین ارزانتری برای باتری لیتیوم-یونی هستند، و این شرکت را به فکر استفاده از خودرو برقی در چین انداخته است، کشوری که بزرگترین بازار خودرو جهان را دارد.
به گزارش رویترز، تویوتا گفته است در بازار خودروهای گرانقیمت، فناوری خودرو برقی را با باتری پربازدهتر لیتیوم-یونی تولید خواهد کرد که امکان طی کردن مسافت هزار کیلومتری را فراهم میکند. خودرو تسلای مدل وای (Y)، که باتری لیتیوم-یونی و برد زیادی دارد و پرفروشترین خودرو برقی در جهان است، بر اساس استانداردهای آمریکا قادر به طی کردن حدود ۵۳۰ کیلومتر راه است.
به گفته تویوتا، خودرو برقی با باتری حالت جامد تا ۱۲۰۰ کیلومتر برد خواهد داشت و فقط ۱۰ دقیقه طول میکشد تا شارژ شود. در مقایسه با این خودرو، شبکه سوپرشارژر تسلا، که در نوع خود بزرگترین شبکه است، امکانی معادل ۳۲۱ کیلومتر برد و شارژ ۱۵ دقیقهای را فراهم میکند.
تویوتا جزئیات هزینه پیشبینیشده و سرمایهگذاری لازم برای اجرای این طرحها را اعلام نکرد.
مهندسان این شرکت خودروسازی، به منظور رقابت بهتر در بازار، از پارسال به فکر راهاندازی مجدد راهبرد خودرو برقی شرکت بودهاند.
نقشه راهی که جزئیات آن روز سهشنبه اعلام شد نشان داد تویوتا در دوره مدیرعامل جدیدش کیجو ساتو از بیشتر اصلاحات و گزینههای ممکنی که مهندسان و برنامهریزان در ماههای گذشته مطرح کردهاند استفاده کرده است.
این گزینهها شامل استفاده از محور برقی و سایر فناوریهایی میشود که تامینکنندگانی نظیر آیسین (با کد سهام ۷۲۵۹تی) و دنسو (با کد سهام ۶۹۰۲تی) عرضه میکنند.
رویترز گزارش داد در ویدیویی که روز سهشنبه در کانال یوتیوب این شرکت خودروسازی منتشر شد، تاکهرو کاتو، رئیس کارخانه بیایوی (BEV)، واحد جدید خودرو برقی تویوتا، گفت: «هدف ما این است که با بیایوی آینده را متحول کنیم.»
فناوری جدید مونتاژ
تویوتا اعلام کرد مشغول ساختن پلتفرم اختصاصی خودرو برقی کامل برای کاهش هزینههای ساختن مدلهای جدید و نیز توسعه خط مونتاژ خودکاری است که به حذف دستگاه نوار نقاله منجر میشود. نوار نقاله از ۱۰۰ سال پیش، یعنی از زمان هنری فورد، جزء جدانشدنی صنعت خودروسازی بوده است.
در خط مونتاژ «خودران» تویوتا، خودروهای در حال تولید در کل فرایند خودبهخود به پیش میروند.
این شرکت همچنین اعلام کرد برای کاهش هزینههای تولید، با استفاده از روشی ابتکاری که ابتدا تسلا به کار گرفته است، از ریختهگری گیگا استفاده خواهد کرد. در این روش، از دستگاههای بزرگ ریختهگری آلومینیوم برای کاهش پیچیدگی خودرو استفاده میشود.
به گزارش رویترز، کیجو اندو، تحلیلگر ارشد شرکت اسبیآی سکیوریتیز، گفت که از این اقدام تویوتا برای مقابله با پیشتازی تسلا در بازدهی تولید جا خورده است. او گفت: «هنوز مطمئن نیستم تویوتا بتواند با این حمله متقابل تسلا را عقب براند، اما دارد مهیا میشود سعی خود را بکند.»
به گفته کاتو، کارخانه بیایوی تویوتا که در ماه مه تاسیس شد قصد دارد تا سال ۲۰۳۰ حدود یک میلیون و ۷۰۰ هزار خودرو تولید کند که این تعداد حدود نیمی از سالانه سه میلیون و نیم خودرو تویوتای برقی است که این شرکت قصد دارد تا آن سال بفروشد.
در ماه آوریل، این شرکت خودروسازی ۸ هزار و ۵۸۴ خودرو برقی از جمله با نام تجاری لکسوس در جهان فروخت که این میزان برای اولین بار بیش از یک درصد فروش جهانی یک ماه این شرکت را به خود اختصاص داد.
تویوتا حدود ده میلیون و نیم خودرو در سال ۲۰۲۲ فروخت و قیمت بازاری خودروهای این شرکت حدود ۲۵۴ میلیارد دلار است. در مقابل، تسلا یکهشتم این تعداد خودرو را فروخته، اما قیمت بازاری خودروهایش ۷۹۱ میلیارد دلار است، که نشان میدهد سرمایهگذاران به ظرفیت رشد تسلا باور دارند.
تویوتا از مدتها پیش گفته بود که برای کمک به گذار این صنعت از خودروهای بنزینی قصد دارد به مصرفکنندگان حق انتخاب خودروهایی از جمله خودروهای هیبریدی بنزینی-برقی، خودروهای دارای پیل سوخت هیدروژنی، و خودرو برقی باتریدار بدهد که نیروی محرکهشان از انرژیهای جدید تامین میشود.