کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

خصوصی سازی ناکام ماند / بورس رتبه آخر واگذاری‌ها شد


کد خبر : ۱۰۸۶۵جمعه، ۱۴ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۱:۳۷۱۳۲۸ بازدید

در حالی که قرار بود خصوصی سازی در سال 1393 شتاب زیادی بگیرد و سازمان خصوصی سازی در واگذاری‌ها با شیب تندی حرکت کند، اما این هدف ...

در حالی که قرار بود خصوصی سازی در سال 1393 شتاب زیادی بگیرد و سازمان خصوصی سازی در واگذاری‌ها با شیب تندی حرکت کند، اما این هدف محقق نشد و خصوصی سازی در رسیدن به هدف خود ناکام ماند.

رئیس سازمان خصوصی سازی در فروردین ماه 1393 اعلام کرده بود که برای اینکه واگذاری ها در پایان سال 1393 به اتمام برسد، این سازمان در واگذاری‌ها با شیب تندی جلو می‌رود زیرا در غیر این صورت سازمان به وظایف قانونی خود نمی رسد.

اما رئیس جدید تصور نمی کرد که در سال 1393 شرایط بازار سرمایه به جایی می رسد که نه تنها واگذاری ها شیب تندی به خود نمی گیرد بلکه این سازمان از برنامه تعیین شده خود عقب می ماند و به اهداف تعیین شده نمی رسد.

کارنامه عملکرد سازمان خصوصی‌سازی از ابتدای سال تا هشتم اسفند ماه 1393 نشان می دهد که در این مدت میزان واگذاری‌ها نسبت به سال گذشته به شدت کاهش پیدا کرده و بورس تهران مقام آخر واگذاری ها را به خود اختصاص داد و در این مدت هیچ سهمی برای اولین بار وارد بورس نشده و تمام واگذاری ها به صورت بلوکی انجام شده است.

بر این اساس در مقابل 33.4 درصد واگذاری در سال 1392، تنها 2.9 درصد واگذاری در سال 1393 صورت گرفته و میزان واگذاری ها از 445 هزار و 459 میلیارد ریال در سال 1392 به 38 هزار و 386 میلیارد ریال در سال 1393 رسیده است.

به این ترتیب طی 12 ماه 1393 در مجموع 38 هزار و 386 میلیارد ریال سهم واگذار شد که این میزان شامل 35 هزار و 813 میلیارد ریال معادل 2.7 درصد عرضه و فروش سهام یا دارایی به عموم متقاضیان بوده و 2هزار و 573 میلیارد ریال نیز انتقال مستقیم سهم یا دارایی بابت سهام عدالت صورت گرفته بود همچنین در سال گذشته سهمی بابت رد دیون واگذار نشده است.

بر این اساس طبق گزارش عملکرد سازمان خصوصی سازی به دلیل شرایط نامناسب بورس، در سال گذشته فرابورس گوی سبقت را از دیگران ربوده و بیشترین میزان واگذاری ها را به خود اختصاص داده است به طوری که از 38 هزار و 386 میلیارد ریالی که از ابتدای سال 1393 تا پایان سال واگذار شده،26 هزار و 854 میلیارد ریال معادل دو درصد از این طریق واگذار شده است.

در این میان واگذاری از طریق مزایده دومین رتبه را کسب کرده و در مجموع 8 هزار و 545 میلیارد ریال معادل 0.6 درصد از این طریق واگذار شده است.بورس نیز در آخرین رتبه قرار گرفته و با واگذاری 2987 میلیارد ریال سهم 0.2 درصدی را به خود اختصاص داده است.

همچنین در سال گذشته تمام واگذاری ها به صورت بلوکی انجام شده و سهمی به واگذاری های تدریجی و ترجیحی تعلق نگرفته است به طوری که از ابتدای سال گذشته تا هشتم اسفند ماه 37 هزار و 751 میلیارد ریال معادل 2.8 درصد به صورت بلوکی واگذار شده است.

طبق آمار خصوصی‌سازی از میان شرکت‌های واگذار ‌شده، گروه یک ماده 2 قانون از گروه یک پیشی گرفته و پیشتاز واگذاری‌ها شده است، به طوری که از این گروه سهمی معادل 37 هزار و 766 میلیارد ریال معادل 2.8 درصد واگذار شده و از گروه دو ماده 2 قانون تنها 621 میلیارد ریال واگذاری صورت گرفت.همچنین در سال گذشته در مجموع 126 هزار و 435 میلیارد ریال به خزانه به علاوه تهاتر واریز شده است.

به این ترتیب با پایان یافتن سال 1393 و تحقق نیافتن برنامه های سازمان خصوصی سازی در واگذاری سهام شرکتها، باید دید این سازمان در سال جاری چه برنامه‌هایی داشته و چه تعداد واگذاری در کارنامه خود ثبت می کند.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها