کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

یک زن کلیددار بانک مرکزی ترکیه شد


کد خبر : ۱۰۸۶۲۴شنبه، ۲۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۹:۵۲۴۲۰۵ بازدید

رجب طیب اردوغان که سومین دوره ریاست جمهوری خود را در ترکیه آغاز کرده، حفیظه غایه ارکان را به عنوان رئیس جدید بانک مرکزی این کشور معرفی ...
یک زن کلیددار بانک مرکزی ترکیه شدیک زن کلیددار بانک مرکزی ترکیه شد

رجب طیب اردوغان که سومین دوره ریاست جمهوری خود را در ترکیه آغاز کرده، حفیظه غایه ارکان را به عنوان رئیس جدید بانک مرکزی این کشور معرفی کرد.

خانم ارکان که سابقه کار در شرکت‌های مالی و بانک‌ها در آمریکا را دارد، اولین زنی است در ترکیه که این سمت را برعهده می‌گیرد.

به گفته تحلیلگران انتصاب او بخشی از تغییر آشکار در سیاست‌های اقتصادی آقای اردوغان است که منجر به تشدید بحران تورم در این کشور شده است.

ارزش لیرترکیه در بازارهای مالی در سال‌های اخیر روندی به شدت نزولی داشته است.

اما خبرنگاران می‌گویند که سوال کلیدی این است که به رئیس جدید بانک مرکزی تا چه حد استقلال داده می‌شود تا سیاست‌های پولی ترکیه را هدایت کند.

حفظیه غایه ارکان، که از دانشگاه پرینستون مدرک دکترای مهندسی مالی دارد، پنجمین رئیس بانک مرکزی ترکیه در چهار سال گذشته است.

خانم ارکان۴۳ ساله جانشین شهاب کاوجی اوغلو شده که دوره ریاستش با حمایت از سیاست آقای اردوغان در کاهش نرخ بهره باعث سقوط تاریخی ارزش لیر در سال ۲۰۲۱ شد و تورم را در سال گذشته به بالاترین سطح در ۲۴ سال گذشته رساند.

بانک‌های مرکزی معمولا از افزایش نرخ بهره برای مقابله با تورم استفاده می‌کنند اما آقای اردوغان این کار را "عامل اصلی همه بدبختی‌ها" نامیده بود.

آقای اردوغان و متحدانش استدلال می‌کنند که کاهش نرخ بهره باعث تقویت صادرات، سرمایه‌گذاری و اشتغال خواهد شد، حال آن که بسیاری از اقتصاددانان این میزان کاهش را غیرمسئولانه می‌دانند.

به گفته تحلیلگران اقتصادی بانک مرکزی ترکیه در سال‌های گذشته استقلال خود را به دلیل تصمیم‌های آقای اردوغان از دست داده است.

اما گفته می شود که با توجه به کاهش دخایر خارجی، تورم کنترل نشده و کسری در حساب‌های جاری، اکنون انتظار می‌رود که بانک مرکزی ترکیه نرخ بهره را از ۸.۵ درصد در ماه جاری بین ۲۰ تا ۲۵ درصد افزایش دهد.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها