کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

رمزگشایی از کشف ماینر در شرکت بورس تهران


کد خبر : ۱۰۸۶۱۹شنبه، ۲۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۹:۱۳۴۹۰۹ بازدید

اتفاقات عجیب بازار سرمایه طی 2 سال گذشته فقط به دستکاری و اتخاذ تصمیمات اشتباه دولت قبل در معاملات بازار سهام و نابودی سرمایه‌های مردم ...
رمزگشایی از کشف ماینر در شرکت بورس تهرانرمزگشایی از کشف ماینر در شرکت بورس تهران

اتفاقات عجیب بازار سرمایه طی 2 سال گذشته فقط به دستکاری و اتخاذ تصمیمات اشتباه دولت قبل در معاملات بازار سهام و نابودی سرمایه‌های مردم در این بازار ختم نشد بلکه در بحبوحه ریزش سنگین شاخص بورس، بلاتکلیفی سهامداران از سرمایه‌گذاری در بورس و پیش‌بینی از آینده نامعلوم این بازار، اتفاقی بی‌سابقه در زمینه کشف ماینر در شرکت بورس تهران ستون این بازار را لرزاند و هجمه شدید اعتراضات فعالان بازار نسبت به این اتفاق باعث شد تا برای چند روزی هدایت بازار از مسیر اصلی خود از دست مسئولان خارج شود و آینده‌ای تاریک پیش‌روی این بازار قرار بگیرد.در آن زمان بحث وجود ماینرهای استخراج کننده  ارز دیجیتال به عنوان یکی از پر بحث ترین  اتفاقات حول   عملکرد مدیران بورسی مطرح بود.
 

بررسی تخلف شرکت بورس تهران از زوایای مختلف

با وجود پیگیری صورت گرفته برای شفاف‌سازی از جزئیات ماینر در شرکت بورس تهران اما هنوز با گذشت بیش از یک سال از این اتفاق زوایای مختلف آن در هاله‌ای از ابهام قرار دارد و تا این لحظه جزئیات دقیقی از تصمیم‌گیری شرکت بورس تهران برای استفاده از ماینر در این نهاد منتشر نشده است.

این موضوع بهانه‌ای شد تا به گفت‌وگو با «محمدعلی دهقان‌دهنوی»، رئیس سابق سازمان بورس که در آن زمان وظیفه پیگیری از جزئیات کشف ماینر در شرکت بورس تهران را بر عهده داشت، بنشینیم و از واقعیت‌های مربوط به این اتفاق که تاکنون از آن سخن گفته نشده است، آگاه شویم.
 

استخراج رمزارز در شرکت بورس تهران مربوط به اواخر سال ۹۸ بود

«دهقان‌دهنوی» در ابتدای سخنان خود اعلام کرد: اتفاقی که در مورد ماینر در شرکت بورس رخ داد، مربوط به قبل از حضور بنده در سازمان بورس بود، این اتفاق در زمانی رخ داد که هنوز به سازمان بورس ورود نکرده بودم.

وی اظهار داشت: موضوع قرار دادن دستگاه ماینر و استخراج رمزارز در شرکت بورس تهران در اواخر سال ۹۸ و اوایل سال ۹۹ صورت گرفت اما کشف آن مربوط به زمان حضور بنده در سازمان بورس بود.

دهقان‌دهنوی خاطرنشان کرد: در آن زمان، اتفاق رخ‌داده را از جوانب مختلف مورد بررسی قرار دادم و آنچه که در آن زمان به عنوان رئیس سازمان بورس برای کشف ماجرا به دست آوردم، این بود که در شرکت بورس این اقدام با نیت خوب اما با تصمیم‌گیری اشتباه انجام شده بود.

رئیس سابق سازمان بورس در ادامه اعلام کرد: بررسی‌های انجام‌شده حاکی از آن بود که مسئولان اجرایی شرکت بورس فکری کردند مبنی بر اینکه تاکنون ظرفیت دستگاه‌های موجود در این نهاد مورد استفاده قرار نگرفته است اما با کمک دستگاه ماینینگ می‌توان از این ظرفیت‌ها به خوبی استفاده کرد تا بتوان در ادامه اقدامات انجام‌شده سودی را برای شرکت بورس که یک شرکت اقتصادی است، حاصل کرد.

وی اظهار داشت: در آن زمان اعلام کردیم که این تصمیم از ابتدا اشتباه بوده، زیرا مسئولیت، رسالت و مأموریت شرکت بورس انجام چنین اقدامی نیست.

دهقان‌دهنوی خاطرنشان کرد: از این موضوع هم نباید غافل ماند که در زمان اتخاذ این تصمیم هنوز فعالیت مربوط به ماین‌کردن رمزارز جزو اقدامات منفی و غیرقانونی تلقی نمی‌شد.

رئیس سابق سازمان بورس ادامه داد: همچنین بررسی‌های انجام‌شده نشان‌دهنده آن بود که افراد حاضر در هیأت مدیره شرکت بورس هیچ اطلاعی از ماجرای ماینینگ نداشتند اما در حکمی که علیه این افراد داده شد، مقداری کوتاهی صورت گرفته است.وی اعلام کرد: بنده در روزهای آخر حضور خود در سازمان بورس اجازه ابلاغ حکم در نظر گرفته‌شده را ندادم و اعلام کردم که این افراد هیچ اطلاعی از اتفاق رخ داده نداشتند.

رئیس سابق سازمان بورس گفت: در آن زمان صورتجلسه‌ای امضا شد و تصور آنها این بود که قرار است دستگاه پردازش اطلاعات خریداری شود و هیچ تصوری مبنی بر استخراج رمزارز وجود نداشت.

به گفته دهقان‌دهنوی، حکم در نظر گرفته‌شده در دوره جدید سازمان بورس ابلاغ شد.رئیس سابق سازمان بورس اظهار داشت: در ابتدا اعلام شده بود که این افراد حق حضور در هیچ یک از نهادهای مالی را ندارند اما بعداً تصمیم گرفته شد به مدت ۲ سال اجازه حضور در ارکان بازار سرمایه (شرکت بورس، فرابورس، بورس انرژی، بورس کالا و سپرده‌گذاری) را نداشته باشند.

همچنین دهقان‌دهنوی اعلام کرد که بعد از ابلاغ حکم، اعتراض‌هایی صورت گرفت تا زودتر از موعد ۲ سال این حکم لغو شود.رئیس سابق سازمان بورس به میزان رمزارز استخراج شده اشاره کرد و گفت: ۳ بیت‌کوین استخراج شد که در آن زمان قیمتش ۶۰ هزار دلار بود اما اکنون با کاهش قیمت شدید مواجه شده و به حدود ۲۵ هزار دلار رسیده است.به گفته وی، بیت‌کوین استخراج‌شده اکنون جزو دارایی‌های شرکت بورس تهران است.دهقان‌دهنوی خاطرنشان کرد: این مسأله در آن زمان با موضوع وجود مشکل در زیرساخت‌های معاملاتی عجین شده بود و باعث شد تا اعتراضات گسترده‌ای نسبت به این اتفاق صورت بگیرد.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها