کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

نگاهی به مذاکرات هسته‌ای لوزان و آنچه منتظرش هستیم


کد خبر : ۱۰۸۵۶پنجشنبه، ۱۳ فروردین ۱۳۹۴ - ۰۰:۵۵:۲۶۵۶۴۳ بازدید

وقت‌های اضافه لوزان کماکان می‌گذرند و تلاش‌ها برای دستیابی به نتایجی که در نهایت منجر به بیانیه‌ای مشترک درباره راه‌حل‌ها برای مسائل کلیدی و ...

وقت‌های اضافه لوزان کماکان می‌گذرند و تلاش‌ها برای دستیابی به نتایجی که در نهایت منجر به بیانیه‌ای مشترک درباره "راه‌حل‌ها برای مسائل کلیدی و تداوم مذاکرات برای نگارش متن توافق نهایی" می‌شوند، ادامه دارند.

هتل بوریواژ شاید پرترافیک‌ترین روزهای خود را سپری می‌کند. در حالیکه مذاکره کنندگان ایران و گروه 1+5 (آمریکا، روسیه، چین، فرانسه، انگلستان و آلمان) هشت روز فشرده کاری را سپری کرده‌اند هنوز به صورت قطعی مشخص نشده است که آیا مذاکرات برای دستیابی به راه‌حل‌ها امشب (چهارشنبه) پایان می‌یابد یا گفتگوهایی که اکنون نیز یک روز از زمان مقرر قبلی‌شان (31 مارس – 11 فروردین) گذشته است، پنجشنبه نیز ادامه خواهد یافت.

در این دور از مذاکرات قرار نیست "توافقی" منعقد شده و امضاء‌ گردد بلکه دیپلمات‌ها سعی دارند به "تفاهم‌ها"‌ و "راه‌حل‌هایی" درباره موضوعات کلیدی مورد بحث بپردازند تا سپس بر اساس آنها شروع به نگارش متن توافق نهایی با عنوان "برنامه جامع اقدام مشترک" نمایند، متنی که باید تا آخر ماه ژوئن (10 تیر) تمام جزئیات آن تدوین شود.
مذاکره کننده ارشد کشورمان آخرین وضعیت مذاکرات لوزان را تشریح می‌کند

سید عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه و مذاکره کنندگان ارشد کشورمان، در مصاحبه‌ای که ظهر امروز انجام داد به صورت مفصل وضعیت کنونی مذاکرات و آنچه که باید انتظارش را بکشیم تشریح کرد. سخنان وی را می‌توان اینگونه خلاصه کرد:

(بیشتر بخوانید)

امیدواریم تا آخر امروز به جمع‌بندی برسیم؛
در بسیاری از موضوعات به راه‌حل رسیده‌ایم؛
بدون یک چشم انداز کاملا روشن و دقیق برای لغو تحریم‌ها توافق نخواهیم داشت؛
باید برنامه تحقیق و توسعه ما روی ماشین‌های سانتریفیوژ پیشرفته ادامه یابد؛
در پایان این دور از مذاکرات توافق نخواهیم داشت بلکه بیانیه مطبوعاتی مشترک صادر می‌کنیم؛
تا هر زمانی که نیاز باشد مذاکرات ادامه می‌یابد.

از دیدارهای ایرانی و آمریکایی تا گفتگوهای درون گروهی

روزهای ابتدایی مذاکراتی که به لوزان 2 معروف شده شبیه چند دور قبلی مذاکرات بود. مقامات ایرانی و آمریکایی در چند روز نخست این مذاکرات در سطوح مختلف به مذاکره و رایزنی با یکدیگر پرداختند. ظریف و کری گاه در حضور صالحی، مونیز و معاونان‌شان و گاه در هیأت‌های کم‌تعدادتر به گفتگو نشستند. صالحی و مونیز که به عنوان رئیس‌سازمان انرژی اتمی ایران و وزیر انرژی آمریکا، مردان فنی گفتگو‌ها بودند، بارها به رایزنی پرداختند تا بتوانند راه‌حل‌ها برای مسائل فنی را به پیش برند.
از روز نهم فروردین به تدریج هواپیماهای سایر وزرای خارجه گروه 1+5 نیز در ژنو به زمین نشست. با ورود فدریکا موگرینی، مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، جمع همه دیپلمات‌های ارشد جمع‌ شد تا نشست‌های جامع بین وزرای خارجه ایران و گروه 1+5 آغاز شود. این نشست‌های عمومی که پیشتر جنبه نمادین داشته و معمولا برای هماهنگی دیدارها انجام می‌گرفت در این دوره به گفته دیپلمات‌ها از جدیت بیشتری برخوردار بودند.

دو روز بعدی نیز به رایزنی‌های جامع و دو جانبه در سطوح مختلف پرداخته شد و سپس کشورهای 1+5 بودند که طی رایزنی‌های گسترده داخلی به هماهنگی مواضع ونیز بررسی مذاکرات پرداختند. اکنون در روز چهارشنبه (12 فرودین) مذاکرات بین ایران و گروه 1+5 ادامه دارد و به نظر می‌رسد که دیگر نه بحث‌های فنی بلکه این تصمیمات سیاسی است که باید سرنوشت مذاکرات را مشخص کنند.

گله ظریف از عدم وجود اراده سیاسی طرف مقابل برای دستیابی به راه‌حل‌ها

در حالیکه برخی گمانه‌زنی‌ها حاکی از این است که مذاکرات هسته‌ای لوزان ممکن است تا صبح فردا و حتی پس از آن نیز ادامه یابد، وزیر خارجه کشورمان در گفتگو با خبرنگاران از طرف‌های 1+5 خواست که تصمیم سیاسی را برای پیشرفت در مذاکرات اتخاذ کنند. وی گفت: "اراده سیاسی طرف مقابل همیشه مشکل داشته است."
وزیر خارجه گفت: "هنوز مذاکرات ما ادامه دارد، گفت‌وگوها بین تمام هیأت‌ها ادامه دارد. الان همزمان بین چندین هیأت باید گفت‌وگوها صورت گیرد. در حال حاضر مذاکرات بین دو هیأت در جریان نیست، بلکه چندین هیأت با نگرانی‌ها، دیدگاه‌ها و شاید گرایش‌های مختلف هم از نظر حقوقی و هم سیاسی با هم در حال مذاکره هستند. به همین دلیل است که کارها مقداری پیچیده‌تر است."

منتظر چه باشیم؟

اکنون، محتمل‌ترین گزینه این است که مذاکرات تا صبح فردا (13 فروردین) ادامه یابد اما تعجب نکنید اگر دیپلمات‌ها بگویند که مذاکرات برای یک 24 ساعت دیگر تمدید شده است. مذاکره کنندگان ایرانی و گروه 1+5 بارها اعلام کرده‌اند که تا هر زمان که لازم باشد برای نیل به راه‌حل‌ها به گفتگوها ادامه می‌دهند، البته یقینا منظور آنها هفته‌ها و ماه‌ها نیست اما می‌توان پیش‌بینی کرد که تمدیدی یکی دو روزه برای پیشبرد مذاکراتی که یک سال و نیم به طول انجامیده جای سؤال زیادی نخواهد داشت.اگر پیشرفت‌های لازم حاصل شود همانگونه که عراقچی نیز گفته است نه یک توافق بلکه یک بیانیه مطبوعاتی مشترک منتشر خواهد شد که در آن درباره حصول راه‌حل‌ها برای مسائل کلیدی و نیز لزوم تداوم گفتگوها برای پیشبرد مذاکرات و نگارش متن توافق نهایی سخن گفته خواهد شد. اما اگر شاهد پیشرفت نبودیم و طرفین نتوانستند مواضع‌شان را به قدر کافی به یکدیگر نزدیک کنند، باید دید چه مسیرهای دیگری از جانب دیپلمات‌ها ارائه خواهد شد.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها