کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

صادرات برق ایران به عراق کاهش یافت


کد خبر : ۱۰۸۴۷۳یکشنبه، ۱۴ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۱:۳۱:۱۷۹۴۲۰ بازدید

هزاران کاربر اینترنت در عراق در روزهای اخیر با انتقاد از آمریکا، آن کشور را مسئول قطع شدن‌های طولانی برق در عراق دانستند.
صادرات برق ایران به عراق کاهش یافتصادرات برق ایران به عراق کاهش یافت

هزاران کاربر اینترنت در عراق در روزهای اخیر با انتقاد از آمریکا، آن کشور را مسئول قطع شدن‌های طولانی برق در عراق دانستند.

تصمیم ایران برای کاهش صادرات گاز طبیعی و برق به عراق پس از این اتخاذ شد که بغداد بدهی خود در زمینه انرژی را به تهران نپرداخت.

وزارت برق عراق گفته است پرداخت بدهی‌ها به دلیل تحریم‌های اخیر آمریکا علیه ۱۴ بانک عراقی با مشکل مواجه شده است.

این وزارتخانه اخیرا اعلام کرد که به دلیل کاهش واردات گاز طبیعی از ایران، کاهش قابل توجهی در توان تولید برق عراق ایجاد شده است.

برخی از وب‌سایت‌های خبری عراق گزارش داده‌اند که تهران صادرات گاز طبیعی خود به عراق را ۲۰ میلیون متر مکعب در روز کاهش داده و همچنین ۱۱۰۰ مگاوات برق از صادرات خود کاسته است و در نتیجه عراق در مجموع بیش از ۶۰۰۰ مگاوات برق در روز از دست داده است.

عراق، به ویژه در طول تابستان، همچنان با کمبود فلج‌کننده برق دست و پنجه نرم می‌کند که سال‌ها درگیری و فساد از زمان تهاجم ایالات متحده در سال ۲۰۰۳ آن را تشدید کرده است.

برای تداوم تأمین انرژی، عراق به واردات گاز طبیعی و برق مورد نیاز خود از همسایه‌اش، ایران متوسل شده است.

سخنگوی وزارت برق عراق ۳۱ مه گفت: «دلیل این توقف [تأمین گاز در برخی مناطق] بدهی مربوط به گاز به ایران است که پرداخت آن از سوی بانک تجارت عراق به دلیل تحریم‌های آمریکا علیه تهران دشوار است». او تأکید کرد که دولت فعالیت دیپلماتیک خود را برای یافتن راه حل نهایی برای این موضوع آغاز کرده است.

پس از آن‌که واشنگتن در تلاش برای کاهش انتقال دلار به ایران، انتقال پول به ۱۴ بانک عراقی را متوقف کرد، عراق اخیراً شاهد افزایش شدید قیمت دلار آمریکا در برابر دینار عراق بوده است.

واکنش‌های اینترنتی

به دنبال قطع مکرر برق در بسیاری از مناطق، به ویژه در استان‌های مرکزی و جنوبی، هزاران نفر از عراقی‌ها در توییتر نظرات‌شان را بیان کردند.

آنها از چندین هشتگ و کلیدواژه عربی استفاده کردند، از جمله «بانک مرکزی گروگان آمریکاست» که تا ۲ ژوئن در مجموع بیش از ۴۴ هزار بار بازتوییت شده یا در مورد آن اظهار نظر شده است.

اکثریت قریب به اتفاق کاربران «تبعیت» بانک مرکزی و سیاست پولی عراق از ایالات متحده را محکوم کردند.

کاربری به اسم @jawad_178 خطاب به ۱۵۶۰۰ دنبال‌کننده خود توییت کرده است: «عراق گرفتار نداشتن استقلال اقتصادی به خاطر حضور ذخایر دلار بانک مرکزی در ذخیره فدرال آمریکاست».

برخی دیگر واشنگتن را به ممانعت از تلاش‌های بغداد برای پرداخت بدهی‌هایش به ایران متهم کردند، زیرا پس از پرداخت، ایران صادرات گاز خود را از سر خواهد گرفت و بحران برق پایان خواهد یافت.

کاربر @Qanbr89 در توییتی خطاب به ۹۷۰۰ دنبال‌کننده خود نوشت: «آمریکا با کنترل و تسلط بر تصمیمات بانک مرکزی و خودداری از پرداخت حق گاز ایران به منظور قطع شدن برق، بازی شیطانی خود را علیه این ملت فقیر آغاز کرد.»



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها