کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

پاکستان مجوز تهاتر با افغانستان، ایران و روسیه را صادر کرد


کد خبر : ۱۰۸۴۳۱شنبه، ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۶:۳۱۱۱۳۵۸ بازدید

به گزارش رسانه‌های پاکستانی، وزارت بازرگانی پاکستان دیروز جمعه 12 خرداد (دوم ژوئن)، اعلام کرد که این کشور رسما اجازه دادوستد کالاهای مبادله‌ای ...
پاکستان مجوز تهاتر با افغانستان، ایران و روسیه را صادر کردپاکستان مجوز تهاتر با افغانستان، ایران و روسیه را صادر کرد

به گزارش رسانه‌های پاکستانی، وزارت بازرگانی پاکستان دیروز جمعه 12 خرداد (دوم ژوئن)، اعلام کرد که این کشور رسما اجازه دادوستد کالاهای مبادله‌ای با ایران، افغانستان و روسیه را صادر کرد.

این وزارتخانه اطلاعیه‌ای را برای اجرای تهاتر (مبادله کالا با کالا) صادر کرده است که به نهادهای دولتی و خصوصی اجازه می‌دهد با سه کشور، افغانستان، ایران و روسیه، در واردات و صادرات کالا تعامل داشته باشند. در این اطلاعیه، آمده است که واردکنندگان و صادرکنندگان که مالیات‌دهندگان فعال‌اند، می‌توانند در این تجارت مبادله‌ای شرکت کنند. البته این بازرگانان باید مجوز واردات و صادرات مبادله‌ای را داشته باشند. این مجوز از طریق یک سامانه آنلاین قابل دسترس است.

بر اساس این سازوکار، تجارت کالا بر اساس اصل «واردات و به‌دنبال آن صادرات» مجاز خواهد بود و صادرات مطابق با ارزش کالاهای وارداتی خواهد بود.

وزارت بازرگانی پاکستان اعلام کرده که نهادهای پاکستانی می‌توانند حدود ۲۶ کالا را به افغانستان، ایران و روسیه صادر کنند که شامل شیر، خامه، تخم مرغ و غلات، گوشت و محصولات ماهی، میوه و سبزیجات، برنج، نمک، محصولات دارویی، چرم و پوشاک چرمی، کفش، فولاد و وسایل ورزش می‌شود. در عوض، پاکستان می‌تواند کالاهایی همچون میوه و آجیل، سبزیجات و حبوبات، ادویه جات، مواد معدنی و فلزات، زغال سنگ و محصولات آن، اقلام لاستیکی خام، پوست و پوست خام، پنبه و آهن و فولاد را از افغانستان وارد کند.

وزارت بازرگانی پاکستان در حالی این تصمیم را گرفته است که در دو سال گذشته پس از سلطه طالبان بر افغانستان، از یک سو، تجارت بین پاکستان و افغانستان افزایش یافته و از سوی دیگر، چالش‌های زیادی از بابت قاچاق پول نقد از پاکستان به افغانستان و دور زدن سیستم‌های تعرفه گمرکی در مرزهای پاکستان به‌وجود آمده است.

در یک سال اخیر، پاکستان با افت شدید بهای ارز داخلی مواجه بوده و به‌دلیل قاچاق گسترده ارز دلار به افغانستان، ذخایر ارزی این کشور نیز شدیدا آسیب دیده است. این در حالی است که طالبان توانسته‌اند طی نزدیک به دو سال گذشته، بهای ارز افغانی در برابر دلار را تقریبا ثابت نگه دارند و این موضوع باعث خوش‌بینی بانک جهانی نیز شده است.

در حالی که پاکستان همراه با چین تلاش می‌کنند تجارت از مسیر افغانستان‌ را تقویت کنند، گزینه تجارت مبادله‌ای در چنین وضعیتی، ممکن است یکی از راهکارهای دولت پاکستان برای نگهداری ارز داخلی باشد.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها