کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

باز هم نسخه مدیریت ترافیک از جیب مردم


کد خبر : ۱۰۸۴۲۰شنبه، ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۱:۴۴۳۲۴۰ بازدید

چالش شهروندان با هزینه های الیت تمامی ندارد؛ هزینه هایی که به باور اکثر شهروندان سرسام آور است، اما مسئولان مربوط دریافت این هزینه ها ...
باز هم نسخه مدیریت ترافیک از جیب مردمباز هم نسخه مدیریت ترافیک از جیب مردم

چالش شهروندان با هزینه های الیت تمامی ندارد؛ هزینه هایی که به باور اکثر شهروندان سرسام آور است، اما مسئولان مربوط دریافت این هزینه ها را یکی از راه های مدیریت ترافیک می دانند. این در حالی است که مردم در ازای این افزایش تعرفه ها، افزایش چندانی در کیفیت خدمات ترافیکی از جمله پارکینگ و حمل و نقل عمومی مشاهده نمی کنند.

به گزارش ایران جیب از خراسان، درحالی که مدیر عامل شرکت توسعه ارتباطات ترافیکی شهرداری مشهد معتقد است: «اثر گزاری این طرح با افزایش تعرفه محقق شده است»، این سوال در ذهن مخاطب متبادر می شود که چرا حوزه مدیریت ترافیک افزایش تعرفه ها را به عنوان راهکار اصلی مد نظر قرار داده است؟ یکی از شهروندان با ارسال پیامکی به روزنامه خراسان در این باره می گوید: «دیروز بابت مراجعه به بیمارستان بنت الهدی برای زایمان همسرم، ماشینم را از ساعت ۶ صبح تا ۱۲ ظهر رو به روی اورژانس عدالتیان پارک کردم و برایم ۵۷ هزار تومان پول پارک آمد. شما را به خدا و امام رضا(ع) قسم می دهم پیگیر پایان این ظلم آشکار به ما مردم باشید». برای پیگیری دلایل افزایش تعرفه های الیت به گفت و گو با مدیر عامل شرکت توسعه ارتباطات ترافیکی شهرداری مشهد پرداختیم که در زیر جزئیات آن را می خوانید.

10 درصد معابر در گستره طرح الیت

سید جلال الدین حسینی واعظ، مدیر عامل  شرکت توسعه ارتباطات ترافیکی شهرداری مشهد در پاسخ به این سوال خبرنگار ما که هزینه های الیت چرا افزایش یافته است، می گوید: در موضوع تعرفه گذاری و تعرفه پارک حاشیه دو قانون مطرح است؛ یکی قانون ماده 15 رسیدگی به تخلفات رانندگی و دیگری ماده 6 قانون درآمد پایدار و هزینه شهرداری های کشور. این قانون اختیاراتی را به شهرداری ها می دهد که درباره مدیریت عرض معابر و توقفگاه های حاشیه معابر شهر این طرح را مدیریت و اجرا کنند. به تازگی در ماده 6 قانون درآمد پایدار موضوع شاخص های تعرفه مطرح شده است و ما باید نظام سیاست گذاری تعرفه مان را بازنگری و اصلاح می کردیم.

در شورای همتا طبق چیزی که در ماده 6 قانون درآمد پایدار در اصلاح ماده 15 قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی آمده است، ما باید شاخص ها را تدوین می کردیم و به تصویب شورای همتای استان می رساندیم که این موضوع اتفاق افتاد. وی می افزاید: از سال 1398 یعنی قریب به چهار تا پنج سال است که تعرفه پارک حاشیه افزایش نیافته بود و در حال از دست دادن قدرت بازدارندگی بود. در حالی که هدف این طرح این است که توقف ها را کاهش دهد. ضمن آن که معابر مد نظر را شورای همتا تصویب می کند و ما دخل و تصرفی نداریم. مجموعا قریب به 190 معبر داریم که از این تعداد بیش از 120 معبر فعال نداریم. در مجموع بیش از یک میلیون خودرویی که در شهر در حال گردش هستند، 72 تا 73 هزار خودرو و 10 درصد معابر در دامنه و گستره این طرح قرار دارند.

افزایش 25 درصدی هزینه های الیت

حسینی واعظ در ادامه می گوید: سال گذشته برای این که بازنگری مجددی داشته باشیم، در 38 معبر طرح را متوقف کردیم. البته سال گذشته یک تعرفه مصوب داشتیم که بنا به سیاست های مدیریت شهری افزایش آن را اعمال نکردیم. با تورمی که طی سال های مختلف اتفاق افتاده، عملا اگر این تعرفه پایین می ماند، طرح هدف و اثر خودش را از دست می داد و توقف ها رو به افزایش می رفت. بنابراین ما باید سیاستی را اعمال می کردیم که این بازدارندگی را در حوزه مدیریت ترافیک داشته باشیم.

وی ادامه می دهد: تعرفه الیت نسبت به عدد مصوب سال گذشته فارغ از این که اجرا شد یا نشد، 25 درصد افزایش داشته است. حالا این که سیاست مدیریت شهری بر این بوده که طرح را تا حدی با حذف معابر، توقف طرح در 38 معبر یا افزایش  ندادن در سال 1401 مدیریت کند، بحث دیگری است. مدیر عامل شرکت توسعه ارتباطات ترافیکی شهرداری مشهد در پاسخ به این سوال که افزایش تعرفه های الیت در سال های قبل به طور میانگین چقدر بود؟ می گوید: در ادوار گذشته  همین میزان (25درصد) و شاید حتی بیشتر اعمال می شد. البته تورم هم به این شکل نبود. این طرح ها طرح های درآمد و هزینه است یعنی باید بتواند حداقل هزینه های خودش را تامین کند.

قانون هم نسبت به این موضوع صراحت دارد. هزینه و درآمد ما هم کاملا شفاف است. ما عملا سالی 20 تا 30 درصد افزایش حقوق داشتیم که در سال 1401 میزان افزایش حقوق به 57 درصد هم رسید. وی می افزاید: به عنوان مثال در معبری مثل خیابان سعدی که از ابتدا تا انتها ظرفیت چهل فضای پارک را دارد، وقتی طرح اجرا می شود، کسبه تمایلی به آوردن خودرو پیدا نمی کنند و روزانه حدود 1600 خودرو بدون مشکل تردد دارند. البته اگر در سال های قبل افزایش 25 تا 40 درصدی اتفاق می افتاد، شاید کار از این هم راحت تر بود. به گزارش خراسان اگرچه مدیرعامل الیت بر شفاف بودن درآمد و هزینه این شرکت تصریح دارد اما بررسی خراسان از سایت این شرکت نشان می دهد که گزارشی از صورت های مالی و ریز درآمد و هزینه این شرکت روی سایت وجود ندارد.

کاهش 10 درصدی توقف خودروها پس از افزایش تعرفه

مدیرعامل  شرکت توسعه ارتباطات ترافیکی شهرداری مشهد تاکید می کند: از زمان اعمال تعرفه جدید، چیزی قریب به 10 درصد توقف خودروها نسبت به سال گذشته در این معابر کمتر شده است. از طرف دیگر سیاستی داشتیم که تعرفه پارک حاشیه از پارکینگ های غیر حاشیه، پارکینگ های عمومی مسقف، روباز و مکانیزه بیشتر باشد درحالی که قبلا کمتر بود. با گذشت بیش از یک ماه از این موضوع، داده های ما بیانگر این است که مراجعه به پارکینگ ها تا 30 درصد افزایش یافته است.  

راهکارهای کاهش هزینه های الیت

حسینی واعظ در پاسخ به این  که برای کنترل هزینه های الیت چه اقداماتی را می توان انجام داد؟ بیان می کند: ما مشوق ها و تسهیلات خوبی را در این موضوع لحاظ کردیم که در شورای شهر تصویب شده است. یک مورد از آن ها  این که شهروند اگر خوداظهاری کند تا ده ساعت با تخفیف 90 درصدی می تواند توقف داشته باشد. اگر مازاد بر این ده ساعت، مجدد خوداظهاری کند 30 درصد مازاد بر 10 ساعت می تواند توقف کند. اگر شارژ پلاکش مثبت باشد (حتی مثبت یک ریال) 35 درصد تخفیف در هر مرحله از توقف دریافت می کند. علاوه بر این اگر شهروندی از طرق غیرحضوری مثل مراجعه به وب سایت ها  و... پرداخت خود را انجام دهد 20 درصد تخفیف لحاظ می شود. در مجموع این تخفیفات به 85 درصد هم می رسد. سیاست ما این است که این کار را از طریق خود شهروندان پیش ببریم و شهروند سپاری کنیم. 

وی می گوید: ما تاکید داریم که شهروندان موضوع خوداظهاری را جدی اجرا کنند. 95 درصد پلاک ها در ماه بیش از 10 ساعت پارک نمی کنند اما بحث، بحث تصاعد است که ما تصاعد را اعمال می کنیم. به واسطه این تصاعد، رقم بزرگ تری به دست می آید که  از توقف طولانی مدت جلوگیری می کند. ما یک پنل شهروندی از سال گذشته ایجاد کردیم که شهروندان ریز تراکنش های خود و علت آن را می توانند مشاهده کنند.

شایان ذکر است بنا به درخواست ما از مدیر عامل شرکت توسعه ارتباطات ترافیکی شهرداری مشهد مبنی بر ارائه تعرفه های الیت، وی اظهار کرد که تعرفه ها را برای چاپ در این گزارش برای خبرنگار ما ارسال می کند اما تا لحظه درج این گزارش چیزی به دست ما نرسید. در هر حال نسخه افزایش تعرفه ها بدون برنامه مشخص و کارنامه محسوس در زمینه افزایش خدمات ترافیکی از جمله افزایش پارکینگ در معابر شلوغ یا افزایش ناوگان حمل و نقل عمومی، عملا به جز فشار به مردم و تلاش برای پرداخت هزینه های ترافیک صرفا از جیب مردم نتیجه ای به دنبال نداشته است.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها