کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

افزایش مشروط 20 درصدی یارانه کالابرگ از امروز


کد خبر : ۱۰۸۴۱۸شنبه، ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۱۴:۳۰۲۳۰۳ بازدید

معاون رفاه و امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی جزئیات افزایش 20 درصدی اعتبار کالابرگ الکترونیک برای 3 دهک کم‌درآمد جامعه را ...
افزایش مشروط 20 درصدی یارانه کالابرگ از امروزافزایش مشروط 20 درصدی یارانه کالابرگ از امروز

معاون رفاه و امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی جزئیات افزایش 20 درصدی اعتبار کالابرگ الکترونیک برای 3 دهک کم‌درآمد جامعه را (معادل حدود 24 میلیون نفر) که از امروز اجرا می شود، توضیح داد.

با توجه به تکلیف قانون بودجه برای اجرای کالابرگ الکترونیک به ویژه در خانوارهای کم درآمد و برای تهیه اقلام اساسی مصرفی خانوار، طرح کالابرگ الکترونیک از زمستان سال گذشته در کل کشور اجرایی شد، به گونه‌ای که اعتبار یارانه‌ای یک ماه قبل از پرداخت یارانه نقدی به حساب سرپرستان خانوار واریز می‌شود و این افراد می‌توانند در صورت تمایل و به صورت کاملاً اختیاری 10 قلم کالای مدنظر را خریداری و اعتبار آن را در پایان ماه همراه با واریز یارانه پرداخت کنند، اما چون امتیازی در مقایسه با یارانه نقدی درنظر نگرفته شده بود، میزان استقبال اندک و در حد 350 هزار خانوار در کشور بود.

با این حال به تازگی سازمان برنامه و بودجه و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای تشویق استفاده مردم از کالابرگ، طرحی را درنظر گرفته است به این صورت که افراد سه دهک پایین جامعه یعنی افراد تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) و سازمان بهزیستی، اگر 80 درصد از اعتبار یارانه‌ای خود (یعنی 320 هزار تومان از مبلغ 400 هزار تومان یارانه هر فرد در این دهک‌ها) را از 10 قلم کالای اساسی خریداری کنند، به میزان 20 درصد (80 هزار تومان) برای هر نفر اعتبار اضافی در حساب سرپرست خانوار شارژ خواهد شد.


اجرای طرح افزایش مشروط یارانه برای 24 میلیون نفر

در این زمینه، علیرضا عسگریان وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در رسانه ملی توضیح داد: در هر دهک جمعیتی حدود 2.9 میلیون خانوار هستند که با بُعد 3.3 نفر برای هر خانوار، جمعیت هر دهک به حدود 7.8 میلیون نفر خواهد رسید. بنابراین سه دهک کم درآمد جامعه حدود 24 میلیون نفر از جمعیت کشور را شامل می‌شوند. وی افزود: افراد تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) و سازمان بهزیستی نیز حدود 7.5 تا 8 میلیون نفر برآورد می‌شوند که یک دهک کم درآمد را در کشور تشکیل می‌دهند. با این اوصاف برای استفاده از کالابرگ افراد سه دهک پایین جامعه طرحی به صورت اختیاری اجرا می‌شود که اگر سرپرستان این خانوار از 10 قلم کالای مدنظر دولت که اقلام اساسی خوراکی هستند به میزان 320 هزار تومان در طول ماه خریداری کنند، آن گاه به میزان  80 هزار تومان به ازای هر نفر در حساب افراد شارژ می‌شود.وی گفت: خرید به میزان 320 هزار تومان لازم نیست در یک روز باشد، بلکه می‌تواند از 15 هر ماه تا 15 ماه آینده انجام شود.

به گفته عسگریان، کالاهای مشمول کالابرگ از اقلام تعزیراتی و قیمت‌گذاری هستند که شامل شیر، ماست، پنیر، تخم‌مرغ، مرغ، روغن، ماکارونی، برنج، گوشت گوساله، حبوبات و قند و شکر هستند و اگر افراد سه دهک پایین به صورت اختیاری به میزان 320 هزار تومان از این اقلام خریداری کرده باشند، آن گاه به ازای هر نفر 80 هزار تومان معادل 20 درصد «اعتبار یارانه‌ای» به حساب آن ها واریز خواهد شد. معاون وزیر رفاه همچنین با تاکید مجدد بر اختیاری بودن این طرح اظهار کرد: هدف دولت این است که تا حد قابل قبولی تورم کالاهای اساسی را به این وسیله پوشش دهد.

وی همچنین درباره این که مردم از چه فروشگاه‌هایی می‌توانند خرید کنند، گفت: طرف قرارداد این طرح، 6 فروشگاه زنجیره‌ای در کشور و همچنین حدود 48 هزار فروشگاه معمولی هستند. تعداد شعبه های فروشگاه‌های زنجیره‌ای طرف قرارداد 9 تا 11 هزار فروشگاه است که تلاش می‌کنیم به 15 هزار فروشگاه برسد. درخصوص فروشگاه‌های فردی هم تلاش بر این است که از 48 هزار فروشگاه به 55 هزار فروشگاه افزایش یابد. عسگریان همچنین گفت: برای استفاده راحت از فروشگاه‌های طرف قرارداد در طرح کالابرگ الکترونیکی کافی است نرم‌افزار کاربردی «شما» را از طریق سکوی «بازار» یا سایت وزارت رفاه یا سایت شرکت فارا دریافت و روی گوشی خود نصب کنید که در آن موقع با وارد کردن کدملی سرپرست خانوار می‌توانید میزان اعتبار یارانه هر ماه و نشانی فروشگاه‌های مد نظر را ملاحظه کنید. به گزارش خبرآنلاین، عسگریان از افزایش مبلغ یارانه در استفاده از کالابرگ برای دیگر دهک ها خبر داد و گفت: در آینده نیز با توجه به سیاست های عدالت‌بخش دولت مردمی مبلغ اعتباری کالابرگ افزایش می یابد.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها