کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

تحلیلی بر بازار سرمایه/بورس به کدام سو حرکت می کند؟


کد خبر : ۱۰۸۳۷۸چهارشنبه، ۱۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۳:۳۷:۱۷۶۹۵۰ بازدید

از تابستان سال 1399 بود که ریزش‌های بورس آغاز داشت و تا نیمه زمستان سال 1401 این ریزش...
تحلیلی بر بازار سرمایه/بورس به کدام سو حرکت می کند؟تحلیلی بر بازار سرمایه/بورس به کدام سو حرکت می کند؟

از تابستان سال 1399 بود که ریزش‌های بورس آغاز داشت و تا نیمه زمستان سال 1401 این ریزش ادامه داشت و در نهایت نیمه زمستان سال اخیر شروع به رشد کرد و در این بین سودهای خوبی نیز به سهامداران داد و در نهایت اردیبهشت ماه همه‌چیز شد و رنگ سبز شاخص جای خود را با رنگ سرخ جابه‌جا کرد. شاخص کل بورس تقریبا از اردیبهشت ماه با ریزش سنگین بیش از 5 درصدی مواجه شد و روزهای پس از آن شاخص تا حدود زیاد منفی خورد و در نهایت تا حدودی مثبت شد و اکنون شاخص غرق در نوسان‌ها و اخبار مختلف است.

به گزارش تعادل ، بازار سهام اکنون بیش از گذشته تحت تاثیر اخبار قرار گرفته است و وقایعی همانند درگیری مرزبانان با نیروهای طالبان، سفر بن طارق سلطان عمان و دور دوم انتخابات در ترکیه که با پیروزی اردوغان به پایان رسید توانسته تاثیر بسزایی روی بازار بگذارد. البته نباید در این بین نرخ ارز را نادیده گرفت و باید توجه داشت که نرخ ارز مبادله‌ای می‌تواند تاثیر بسزایی در روند معاملات بازار سرمایه و سودسازی شرکت‌ها داشته باشد.


در این شرایط سیاسی وضعیت برجام برای ایران بسیار مهم است؛ چراکه می‌تواند تعیین‌کننده قیمت دلار و در عین حال شرایط اقتصادی کشور باشد. اگر برجام نتیجه‌ای داشته باشد و توافقی انجام شود قیمت دلار آرام‌آرام روند کاهشی به خود می‌گیرد و از سوی دیگر اقتصاد کشور نیز از فشارها خارج شده و آرام‌آرام به آرامش می‌رسد. درحال حاضر وضعیت اقتصادی کشور و عدم صادرات و درآمدهای خارجی باعث شده که تحریم‌ها فشار بیشتری به مردم و شرکت‌ها وارد کند. 

در اصل بازار سرمایه همچنان نسبت به واقعیت‌های اقتصادی جاماندگی دارد و به نظر می‌رسد تا پایان سال فشارهای بانک مرکزی و ارکان دولت از روی دلار برداشته خواهد شد و در نهایت دلار بازار آزاد و نیمایی هر دو صعود می‌کنند. البته دلار نیمایی دوم بالاروی چندانی نخواهد داشت و باید به این نکته توجه داشت که این موضوع می‌تواند روی سودآوری شرکت‌ها تاثیرگذار باشد.

درحال حاضر تعیین تکلیف نرخ دلار و خوراک پتروشیمی‌ها می‌تواند تاثیر بسزایی در وضعیت بازار سرمایه و معاملات داشته باشد. با تعیین (مشخص شدن نرخ واقعی دلار و نه قیمت‌گذاری دستوری) نرخ دلار و از آن سو تعیین تکلیف خوراک پتروشیمی‌ها (از زمستان سال گذشته تاکنون هنوز نتیجه صددرصد نرخ خوراک مشخص نیست و هر روز یک مصوبه جدید اعلام می‌شود.) خریداران می‌توانند با اعتماد بیشتری در بازار ظاهر شوند و به جای خروج پول ورود نقدینگی پرقدرت به صندوق‌ها و تک‌سهم‌ها را داشته باشیم. به‌طور کلی باید گفت عدم دخالت و مشخص شدن وضعیت کمک می‌کند بازار سرمایه مسیری بهتر و پر قدرت در پیش بگیرد و در نهایت سود خوبی برای سهامداران به ارمغان بیاورد.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها