کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

بازگشت تورم از قله تاریخی


کد خبر : ۱۰۸۱۴۸شنبه، ۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۷:۰۲:۱۰۱۱۳۲۵ بازدید

در گزارش مرکز آمار ایران، اردیبهشت 1402 شاهد تورم 2.8 درصدی بوده و در بخش تورم نقطه به نقطه در سطح 54.6 درصد ایستاده است. آمارها حاکی ...
بازگشت تورم از قله تاریخیبازگشت تورم از قله تاریخی

در گزارش مرکز آمار ایران، اردیبهشت 1402 شاهد تورم 2.8 درصدی بوده و در بخش تورم نقطه به نقطه در سطح 54.6 درصد ایستاده است. آمارها حاکی از آن است که 4 گروه «هتل و رستوران»، «خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها»، «حمل‌ونقل» و «بهداشت و درمان» تورمی بالاتر از تورم نقطه به نقطه را به ثبت رسانده‌اند. در تورم ماهانه نیز تورم دخانیات، بهداشت و درمان و در نهایت انواع گوشت بیشترین رشد قیمت را در اردیبهشت به ثبت رساندند.

از سوی دیگر نرخ تورم سالانه در اردیبهشت، 1/ 49 درصد گزارش شد. «دنیای‌اقتصاد» با استفاده از اظهارات خاندوزی، وزیر اقتصاد نرخ تورم ماهانه در اردیبهشت را 7/ 2درصد، تورم نقطه به نقطه را 5/ 54 درصد و نرخ تورم متوسط را 1/ 49 درصد گزارش کرده بود. مهم‌ترین نکته گزارش اخیر مرکز آمار، تایید این نکته است که تورم فروردین ماه قله تورمی 10 سال اخیر به شمار می‌رود.

تصویر قیمت‌ها در اردیبهشت

مرکز آمار ایران در ادامه روند اخیر خود در عدم انتشار به موقع آمارها، تورم اردیبهشت را با 4روز تاخیر منتشر ساخت. بر اساس گزارش مرکز آمار سطح شاخص بهای مصرف‌کننده در اردیبهشت ماه به عدد 5/ 185 رسیده است که افزایش 8/ 2درصدی را نسبت به فروردین‌ماه نشان می‌دهد. این عدد حاکی از آن است که تورم نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش 6/ 54درصدی را به ثبت رسانده است. از سوی دیگر آمار تورم سالانه نیز حاکی از ثبت عدد 1/ 49درصد در اردیبهشت ماه دارد.اصلی‌ترین نکته‌ای که در آمارهای جدیدی می‌توان دید بازگشت سطح تورم از قله فروردین‌ماه است. پیش‌تر در نخستین ماه سال1402، تورم ماهانه عدد 7/ 3درصد را به ثبت رسانده بود. از سوی دیگر تورم نقطه به نقطه نیز از سوی مرکز آمار 5/ 55درصد اعلام شده بود. با این حال تورم میانگین سالانه در اولین ماه بهار 6/ 47درصد به ثبت رسیده بود.

تایید پیش‌پرده قیمت‌ها

پیش‌تر «دنیای‌اقتصاد» با استفاده از اظهارات سخنگوی اقتصادی دولت، به برآورد و محاسبه تورم اردیبهشت‌ماه مبادرت ورزیده بود. بر این اساس و به واسطه سخنان خاندوزی مبنی بر اینکه تورم ماهانه شاهد کاهش یک‌درصدی بوده است، «دنیای‌اقتصاد» در گزارشی تحت عنوان «پیش‌پرده تورم اردیبهشت» باقی شاخص‌های تورمی را بر اساس نرخ تورم ماهانه 7/ 2درصدی محاسبه کرد. بر این اساس پیش‌بینی شده بود که نرخ تورم نقطه به نقطه اردیبهشت به 5/ 54درصد رسیده و نرخ تورم میانگین سالانه عدد 1/ 49درصد را به ثبت رسانده است. با این حال به واسطه کاهش 9/ 0واحد درصدی تورم ماهانه و ثبت تورم ماهانه 8/ 2درصدی برای اردیبهشت‌ماه، شاهد مغایرت 1/ 0درصدی در آمار تورم نقطه به نقطه هستیم. به‌طور کلی شاهد آن هستیم که گزارش جدید مرکز آمار، برآورد قبلی «دنیای‌اقتصاد» از تورم اردیبهشت را تایید می‌کند.

تصویر تورم ماهانه در میانه بهار

در میان کالاها و خدمات مصرفی خانوار، گروه‌های زیادی رشد قیمت بالاتری نسبت به تورم ماهانه تجربه کردند. دخانیات در صدر آنها قرار دارد و در اردیبهشت 4/ 6درصد افزایش قیمت را تجربه کرده است. بهداشت و درمان نیز به‌عنوان یکی از خدمات مهم، شاهد افزایش 3/ 6درصدی در اردیبهشت ماه بوده است. شاید مهم‌ترین کالایی که در اردیبهشت رشد قیمت بالایی را تجربه کرد، انواع گوشت قرمز و سفید بود که در میانه بهار 9/ 5درصد رشد داشت. از سوی دیگر «میوه و خشکبار» و تفریح و فرهنگ هر دو با 3/ 5درصد رشد مواجه شده است. گروه «چای، قهوه و کاکائو» و «هتل و رستوران» موارد دیگری هستند که در اردیبهشت رشد قیمت بالاتر از 5درصد را به ثبت رساندند.

نیش ترمز تورم نقطه به نقطه

مقایسه آمار تورم اردیبهشت و فروردین حاکی از آن است که در دومین ماه سال شاهد کاهش اندکی در تورم نقطه به نقطه نسبت به ماه قبل هستیم. بر این اساس نرخ تورم نقطه به نقطه از سطح 5/ 55درصد به 6/ 54درصد کاهش یافته است. جزئیات آمار تورم نقطه به نقطه اردیبهشت نشان می‌دهد که گروه هتل و رستوران با تورم 84درصدی در صدر بالاتری افزایش قیمت در یک‌سال منتهی به اردیبهشت1402 است. از سوی دیگر گروه خوراکی و آشامیدنی نیز با افزایش 1/ 76درصد افزایش همچنان رشد بالایی را تجربه می‌کند. سومین تورم نقطه به نقطه بالا نیز به گروه حمل‌ونقل اختصاص دارد که در میانه بهار سطح 2/ 58درصدی را تجربه می‌کند. بهداشت و درمان نیز جایگاه چهارم را در این رده‌بندی دارد و با ثبت تورم 2/ 57درصدی در سطحی بالاتر از شاخص کل تورم نقطه به نقطه ایستاده است.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها