کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

بی‌رغبتی سرمایه‌گذاران به نمادهای شاخص‌ساز بورس


کد خبر : ۱۰۷۹۴۰یکشنبه، ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۹:۵۲:۰۵۳۷۲۴ بازدید

این روزها سرمایه‌گذاران به نمادهای شاخص‌ساز بازار سرمایه بی‌رغبت هستند و سهامداران خُرد در حال ورود به سهم‌های کوچک بازار هستند.
بی‌رغبتی سرمایه‌گذاران به نمادهای شاخص‌ساز بورسبی‌رغبتی سرمایه‌گذاران به نمادهای شاخص‌ساز بورس

بازار سرمایه در روزهایی که روند مشخصی ندارد، امروز توانست کانالی که دیروز از دست داده بود را از پس بگیرد. بازگشت شاخص کل بورس به کانال 2.3 میلیون واحدی نشان می‌دهد، نه روند صعودی و نه روند نزولی نتوانسته بر بازار غالب شود.

البته امروز هم بورس مانند روز گذشته روز پرنوسانی داشت، اما این نوسان کاملا برعکس دیروز رخ داد؛ در ابتدای معاملات امروز، شاخص های بورس تا 6 هزار واحد منفی شدند و در نیمه دوم زمان معاملات، شاخص با رشد 10 هزار واحدی توانست سبزپوش شود.

نکته قابل توجه در معاملات امروز، به افت قیمت سهم‌های دلاری شاخص ساز بازمی‌گردد، به دلیل ریزش شبانه قیمت دلار در واکنش به اختیارات جدید بانک مرکزی جهت مدیریت بازار ارز، سهم های دلاری امروز تقریبا منفی معامله شدند.

به کفته کارشناسان این روزها سرمایه‌گذاران به نمادهای شاخص‌ساز بازار سرمایه تقریبا با نگاه بدبینانه نگاه می‌کنند و سهامداران خرد در حال ورود به سهم‌های کوچک بازار هستند.

* شرایط کسب سود از بازار سرمایه

راضیه آرمند، کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، درباره روند بورس گفت: سهامداران در بورس افق سرمایه‌گذاری‌شان باید بلندمدت باشد و از طریق ابزارهای غیرمستقیم در بازار سهام اقدام به سرمایه گذاری کنند که در این صورت به طور قطع بازدهی بسیار خوبی کسب خواهد کرد.

وی ادامه داد: نوسان به عنوان خاصیت بازارهای مالی تلقی می‌شود و بازار سرمایه ایران هم نیز از این قاعده مستثنی نیست. روند رو به رشد شاخص بورس از 3 ماهه پایانی سال گذشته و استمرار آن در فروردین‌ سود و بازده خوبی را نصیب سرمایه‌گذارن کرد و طبیعی بود پس از رشد صورت گرفته در بازار شاهد اصلاح قیمت‌ها و نوسان در شاخص‌های بازار سرمایه باشیم.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: اصلاح رخ داده در اردیبهشت امسال نسبت به اصلاح‌های قبلی بازار که عموما فرسایشی و خسته کننده بود، تفاوت داشت؛ سرعت ریزش و همه‌گیری آن سبب شد تا بازار به کف‌های حمایتی واکنش دهد و اصطلاحا به مقاومت شکسته پولبک بزند.

آرمند تصریح کرد: با توجه به ارزندگی بازار از نظر بنیادی، روند معاملات بورس در بازه زمانی میان‌مدت و بلندمدت صعودی خواهد بود، اما ممکن است در کوتاه مدت شاهد نوساناتی در بازار باشیم که این امر ناشی از حساسیت بازار به تحولات اقتصادی، سیاسی و تاثیر تصمیمات سایر نهادها بر بازار است.

* رشد ناچیز شاخص های بورس

در پایان معاملات روز یکشنبه، شاخص بورس 4 هزار و 717 واحد نسبت به روز کاری گذشته صعود کرد و تا سطح 2 میلیون و 302 هزار و 703 واحد بالا آمد. بازدهی این شاخص مثبت 21 صدم درصد بوده است. شاخص در حالی توانست به کانال 2.3 میلیونی برگردد که تا دقایق پایانی زیر این محدوده قرار داشت.

شاخص کل هم‌وزن نیز با افزایش 3 هزار و 82  واحدی در رقم 764 هزار و 56 واحدی ایستاد. بازدهی این شاخص ۰.۴۱ درصد بوده است.

شاخص کل فرابورس نیز با افزایش 21 واحدی به رقم 28 هزار و 938 واحد رسید. همچنین شاخص هم‌وزن فرابورس با رشد 596 واحد به سطح 140 هزار و 56 واحد رسید.

* ورود پول حقیقی به بازار سهام

روز یکشنبه خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی  بازار سهام مثبت شد و 102 میلیارد تومان پول حقیقی به بازار سهام وارد شد. 

امروز نماد شتران (شرکت پالایش نفت تهران) فملی (ملی صنایع مس ایران) و وشهر (بانک شهر) بیشترین خروج پول را داشتند و در سوی دیگر، بیشترین ورود پول حقیقی  به نمادهای خپویش (سازه پویش)، فجر (فولاد امیرکبیر کاشان) و حفاری (حفاری شمال) اختصاص داشت.

* کاهش ارزش معاملات خرد بازار سرمایه

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به 48 هزار و 57 میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه 33 هزار و 837 میلیارد تومان بود که 70 درصد از ارزش کل معاملات بازار را در این روز شامل می‌شود.

ارزش معاملات خرد نیز با کاهش 17 درصدی به نسبت روز معاملاتی قبل به رقم 11 هزار و 220 میلیارد تومان رسید.

* رشد 95 درصدی ارزش صف های خرید بورس

در پایان معاملات امروز تعداد 412 سهم با رشد قیمت و 332 نماد نیز با کاهش قیمت روبرو شدند.

در معاملات یکشنبه، 133 نماد صف خرید داشتند و 44 نماد با صف‌ فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با رشد 95 درصدی نسبت به روز قبل به هزار و 132 میلیارد تومان افزایش یافت و مجموع ارزش صف‌های فروش نیز با کاهش 43 درصدی به 196 میلیارد تومان رسید.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها