کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

امید تولید به رونق بیشتر شد


کد خبر : ۱۰۷۸۱شنبه، ۱ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۶:۲۱۱۷۹۴ بازدید

بهار شاید بمب کاری بخش صنعت و معدن در سال 93 بعد از مدتها رکود بود، رکودی که بسیاری آن را به قفل شدن تبادلات مالی و از سوی دیگر ...

آمارها گویای این بود که صنایع و معادن با رشد ۸.۱ درصد در بهار ۹۳ پیشرو بود. نگاهی به آمارهای تولید در بخش صنایع و معادن نشان می‌داد که برخی گروه‌های صنعتی رشدی امیدوارکننده و بالا ده درصد داشتند. بهار شاید بمب کاری بخش صنعت و معدن در سال 93 بعد از مدتها رکود بود، رکودی که بسیاری آن را به قفل شدن تبادلات مالی و از سوی دیگر، تحریم ها نسبت می‌دادند، اما بخش تولید کشور توانسته در ابتدای سال گذشته، رشدهای مناسبی را تجربه کرده و به نوعی پیشران رشد اقتصادی کشور باشد.

در واقع، رشد بخش صنعت و معدن کشور که بعد از یکسال و نیم رکود حاصل شده بود، توانست امیدی را در دل صنعتگران و کارآفرینان کشور ایجاد کند و روزهای رونق بیشتری را نوید دهد، در حالیکه بسیاری بر همین موضوع پافشاری می‌کردند که این خروج از رکود بابت رونق صنایع بزرگ و دولتی است که با حمایت دولت، چنین رشدی را رقم زده اند، اما به هرحال این رشد به نام بخش صنعت و معدن کشور ثبت شده بود.

وقتی دولت رشد اقتصادی اولین فصل سال جاری را اعلام کرد، البته فصل بهار دیگر کوله بارش را بسته و رفته بود؛ اما به هرحال بانک مرکزی با اعلام این رشد، زمینه ساز ماندگاری بهار ۹۳ به لحاظ رشد بخش صنعت و معدن کشور را در ذهن ها فراهم کرد.

گزارش بانک مرکزی آن روزها، خروج رشد اقتصادی کشور از زیر صفر را پس از ۸ فصل نشان می‌داد؛ در واقع، براساس محاسبات مقدماتی اداره حساب‌های اقتصادی بانک مرکزی، تولید ناخالص داخلی در فصل اول سال ۱۳۹۳ به ۴۸ هزار میلیارد تومان رسید که نسبت به رقم مشابه فصل اول سال ۱۳۹۲ به میزان ۴.۶ درصد رشد را نشان می‌داد.

آن روزها بانک مرکزی اعلام کرد که تمامي گروه‌هاي عمده اقتصادي اعم از کشاورزي، نفت، صنايع و معادن و خدمات در سه ماه اول سال جاري از رشد مثبت برخوردار بوده‌اند؛ اين در حالي است که در فصل اول سال ۹۲، به جز گروه کشاورزي، ساير گروه‌هاي عمده با رشد منفي ارزش افزوده مواجه بودند.

به هرحال برآوردها نشان می داد که رشد ۴.۶ درصدی در بهار ۹۳، مرهون زیرگروه صنعت و بازرگاني کشور بود که توانست نیمی از رشد اقتصاد کشور را به دلیل ارزش افزوده ای که ایجاد کرد، به خود اختصاص دهد.

اگرچه آمارها گویای این بود که صنایع و معادن با رشد ۸.۱ درصد در بهار ۹۳ پیشرو بود، اما نگاهی به جزئیات درج شده برای مقادیر تولید در بخش صنایع و معادن نشان می‌داد که گروه‌های صنعت، معدن رشدی امیدوارکننده و بالای ۱۰ درصد داشتند؛ اما در بین این اجزای صنایع و معادن، بخش ساختمان با رشدی ۲.۱ درصدی، یکی از کمترین نرخ‌های رشد را در مقایسه با دیگر بخش‌ها و گروه‌ها، در بهار سال گذشته تجربه کرد.

نگاهی دقیق‌تر به اطلاعات منتشر شده در بخش صنعت، بیانگر این است که شاخص توليد کارگاه‌هاي بزرگ صنعتي که حدود ۷۰ درصد ارزش افزوده بخش صنعت را پوشش مي‌دهد، در سه ماه اول سال ۹۳ نسبت به رقم مشابه سال قبل ۱۰ درصد رشد داشته است. همچنین در میان ۲۲ گروه عمده صنعتي، شاخص ۱۳ گروه که در مجموع ۸۷ درصد از وزن کل شاخص صنعت را به خود اختصاص می‌دهند، در فصل اول سال ۱۳۹۳ نسبت به فصل اول سال ۱۳۹۲ رشد مثبت داشته‌اند.

به‌عبارت دیگر، میزان تولید در کشور در بهار سال گذشته، تقریبا ۱۳ درصد کمتر از میزان تولید در بهار سال ۱۳۹۰ شده بود. در نتیجه، حتی با مثبت شدن رشد اقتصادی و عملکرد اقتصاد که نسبتا قابل‌قبول بوده است، وضعیت تولید به‌نزدیکی سال ۱۳۹۰ نرسیده بود.

اما علیرغم این رشدها در بهار، برخی از مردم عنوان می‌کردند که اثر این رشد را بر زندگی خود حس نمی‌کنند و همچنان بر این باورند که اوضاع کنونی از نظر اقتصادی و درآمدی، بدتر از شرایط سال‌های قبل بود؛ چراکه مطابق آمارها نیز، در حال حاضر سطح تولید و درآمد در کشور به وضعیت سال ۱۳۹۰ بازنگشته و فقط رکود سال‌های ۱۳۹۱ و ۱۳۹۲ جبران شده است.

انتظار می‌رود تا اواخر سال ۹۴ و درصورت ادامه وضعیت رشد اقتصادی در مقادیری نزدیک به نرخ فعلی، اقتصاد کشور تا آن زمان به شرایط سال ۱۳۹۰ بازگردند و این موضوع، به‌تدریج در رفاه روزمره مصرف‌کنندگان، خود را منعکس کند.

مطابق آمارهای بانک مرکزی، تولید ناخالص داخلی کشور در بهار سال ۱۳۹۱ به میزان ۴۷.۹ هزار میلیارد تومان و در بهار سال ۹۲ به میزان ۴۵.۹ هزار میلیارد تومان بوده است. بنابراین رسیدن این شاخص به سطح ۴۸ هزار میلیارد تومانی در بهار سال جاری، نشان می‌دهد وضعیت تولید در بهار سال ۹۳ از بهار دو سال گذشته بهتر بوده است، ولی همچنان رقم آن هنوز به میزان ۸.۷ درصد کمتر از مقدار تولید ناخالص داخلی در بهار سال ۱۳۹۰ است.

علاوه‌بر این، مقدار تولید ناخالص داخلی بدون احتساب نفت نیز در بهار سال ۹۳، به ترتیب نزدیک به ۴/۴ و ۰/۳ درصد از مقادیر آن در بهار سال‌های ۱۳۹۱ و ۱۳۹۲، بیشتر بوده است؛ ولی از مقدار مشابه برای بهار سال ۱۳۹۰ همچنان کمتر است.

موضوعی که می‌توان از آن نتیجه گرفت که بخش غيرنفتي اقتصاد از بهبود بيشتري برخوردار شده و سهم آن از کل اقتصاد افزايش يافته است. همان‌طور که اشاره شد، رشد اقتصادی بهار سال ۹۳ عملکرد منفی اقتصاد در دو سال گذشته را جبران کرده و سطح تولید ناخالص داخلی را به مقداری بالاتر از سطح این شاخص در بهارسال ۱۳۹۱ رسانده است؛ ولی هنوز سطح تولید ناخالص داخلی پایین‌تر از مقدار آن در بهار سال ۱۳۹۰ قرار دارد.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها