کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

گزارشی از بازار میوه در آخرین روز سال 93


کد خبر : ۱۰۷۷۲شنبه، ۱ فروردین ۱۳۹۴ - ۰۰:۱۶:۴۸۲۲۸۷ بازدید

تامین و ذخیره سازی نا مناسب میوه عوارض خود را بر خرید مردم در روز پایانی سال گذاشت و علاوه بر افزایش قیمت و کمبود، مرکبات با کیفیت مناسبی به دست مصرف کنندگان نرسید.
گزارشی از بازار میوه در آخرین روز سال 93گزارشی از بازار میوه در آخرین روز سال 93

در آخرین روز سال 93 بر خلاف وعده مسئولین تازه تنظیم بازار میوه شب عید در وضعیت مناسبی عرضه و مدیریت نشد. وزارت جهاد کشاورزی دولت یازدهم که بعد از سال‌ها ممارست دولت دهم برای در یافت مسئولیت تنظیم بازار پا بر بوته آزمایش گذاشته بود، از تنظیم بازار شب عید نمره قبولی نگرفت.

بنا بر این گزارش از ماه‌ها قبل مسئولین بخش خصوصی در ارتباط کمبود مرکبات در سال جاری و لزوم تنظیم بازار شب عید از دو طریق واردات یا مدیریت عرضه به مسئولین دولتی بخش کشاورزی هشدارداده بودند زیرا در سال جاری به دلیل سرمازدگی نیمی از مرکبات شمال کشور از بین رفت.

منتقدین دولت در ماه‌های گذشته به دو دسته تقسیم می شدند دسته اول بازرگانانی که به دنبال واردات بوده و سنگ خود را به سینه می زدند اما دسته دوم دلسوزانی بودند که مرتبا به دولت درباره لزوم مدیرت صحیح و تنظیم بازار از طریق ذخیره سازی به موقع و مناسب مرکبات به دولت هشدار دادند اما با انگ دلالی و منفعت طلبی از میدان خارج شدند.

بنا بر بازدید میدانی خبرنگار ما ، مردم از قیمت و کیفیت پرتقال و نارنگی عرضه شده در آخرین روز سال رضایت خاطر ندارند و بر خلاف وعده مسئولین در خصوص عرضه گسترده مرکبات، بسیاری از مصرف کنندگان برای تامین میوه مورد نیاز خود در تعطیلات عید به سراغ خرده فروشی ها رفتند. خرده فروشی‌هایی که امسال بدون دلیل مشخص در آخرین روزهای سال توسط ستاد تنظیم بازار از چرخه عرضه میوه شب عید حذف شدند.

قیمت هرکیلو گرم پرتقال به 11 هزار تومان رسید

به دلیل کمبود میوه در میادین میوه و تره بار و عدم اختصاص جایگاه‌های موقت برای عرضه میوه شب عید، مغازه داران( اصناف) در سال جاری با نبود نظارت‌های لازم  حسابی جولان دادند و با دیدن حضور کمرنگ رقیب دولتی دربازار سود مناسبی از خرید و فروش آخر سال خود به دست آوردند به طوری که هر کیلو پرتقال مرغوب شمال(کوهستان) تا کیلوی 11 هزار تومان خرید و فروش شد. پرتقالی که در فصل برداشت به قیمت کمتر از دو هزار تومان از باغدار خریداری شده بود.بر این اساس هر کیلوگرم پرتقال تازه شمال که در شرایط مناسب و در سرخانه ذخیره شده، درخرده فروشی‌ها 9 تا 11 هزار تومان و هر کیلو گرم خیار گلخانه های 4 هزار تومان، نارنگی 6 هزار و 800 تا 8 هزار تومان، کیوی 5500 و سیب سفید و قرمز 5500 تومان به فرورش می رسد.

اتمام پیش از موعد پرتقال طرح تنظیم بازار

بنا بر اعلام جهاد کشاورزی استان تهران  7 هزار تن سیب و پرتقال  به ترتیب با قیمت هر کیلوگرم 2500 و 2900 تومان برای مصرف شب عید ذخیره سازی شده است اما هنوز خرید مردم در آخرین روز سال که بیشترین میزان تقاضا وجود دارد تمام نشده بود که این پرتقال در تعداد زیادی  از 38 مرکز عرضه میوه شب عید به پایان رسید و افرادی نیز که موفق به خرید پرتقال تنظیم بازار در روز‌های گذشته شدند پی ایستادن در صف را به تن خود مالیدند.در میادین میوه و تره بار که میوه به قیمت مناسب تری در مقایسه با سطح شهر در حال عرضه است، هر کیلو گرم سیب قرمز 2850 تومان سیب سفید 3 هزار تومان کیوی 2900 تومان نارنگی بندری ریز 4200 تومان، موز 4600 تومان، پرتقال شمال 3980، خیار بوته ای 1800، پرتقال والنسیای ریز(جنوب و تازه) 4400 تومان و آناناس 7 هزار تومان به فروش می رسد.

آبرو‌‌‌داری سیب برای پرتقال

بنا براین گزارش از آنجا که سال جاری سال آور سیب بوده و بیش از 3 میلیون تن از این محصول در کشور تولید شده است امسال مشکلی بابت عرضه این محصول در میادین میوه و تره بار وجود نداشت و هر کیلوگرم از این محصول حداکثر 3 هزار تومان خارج از طرح تنظیم بازار به فروش رسید. اما پرتقال که دولت برای عرضه هرکیلو گرم آن هزار تومان یارانه داده بود به دلیل زمان نامناسب ذخیره سازی  ونگهداری در انباهای غیراستاندارد (خارج از سردخانه)  تلفات بالایی داد و با کیفیت نامناسبی به دست مصرف کننده رسید به طوری که بیشتر پرتقال ذخیره شده امسال پلاسیده و طعم نامناسب داشت.

از طرفی نیز برخی از فروشندگان میادین نیز اقدام به سورت دوباره میوه کردند و محصولی که  در جعبه به دست مردم رسید از کیفیت یکسانی برخوردار نبود.

وضعیت نامناسب عرضه میوه درشب عید در تمام خرده فروشی ها و میادین یکسان نبود و بسیاری از فروشندگان با انصاف در حد توان و ظرفیت عرضه، محصولات خود را به قیمت مناسب دراختیار مصرف کنندگان قراردادند اما این موضوع  پوششی بر کوتاهی سازمان‌های نظارتی و مسئول ایجاد نخواهد داشت.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها