کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

رابطه نفتکش سوخته در سواحل مالزی و نفت ایران


کد خبر : ۱۰۷۵۹۵جمعه، ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۹:۵۷۸۲۰۹ بازدید

کشتی آتش‌‌‌‌‌‌‌گرفته در سواحل مالزی که مالک آن هنوز مخشص نیست، نفت ایران را حمل می‌کرد؟ اگر دو سال‌ پیش این سوال پرسیده می‌شد همه ...
رابطه نفتکش سوخته در سواحل مالزی و نفت ایرانرابطه نفتکش سوخته در سواحل مالزی و نفت ایران

کشتی آتش‌‌‌‌‌‌‌گرفته در سواحل مالزی که مالک آن هنوز مخشص نیست، نفت ایران را حمل می‌کرد؟ اگر دو سال‌پیش این سوال پرسیده می‌شد همه انگشت‌‌‌‌‌‌‌ها به سمت ایران بود اما در موقعیتی که روسیه هم مشتری ناوگان اشباح شده ترافیک نفتکش‌ها در سواحل شرقی آسیا امر دور از انتظاری به‌‌‌‌‌‌‌نظر نمی‌رسد. موضوعی که در این کشتی جالب‌توجه است سابقه این نفتکش در انتقال نفت تحریمی ایران است. به گزارش اکو ایران، سه عامل تحریم‌های نفتی، خطر تصرف نفتکش‌ها و بیمه‌نشدن کشتی‌‌‌‌‌‌‌های حامل نفت‌‌‌‌‌‌‌های تحریمی باعث‌شده تا کشورهای تحریم‌‌‌‌‌‌‌شده مانند ایران و روسیه برای کاهش هزینه‌‌‌‌‌‌‌ها و ریسک‌ها اقدام به خرید کشتی‌‌‌‌‌‌‌های فرسوده و انتقال نفت با این کشتی‌‌‌‌‌‌‌ها کنند.

طبق آنچه بلومبرگ گزارش داده، در سواحل مالزی و در یکی از شلوغ‌‌‌‌‌‌‌ترین کانال‌های کشتیرانی جهان یک انفجار در یک نفتکش قدیمی اتفاق‌افتاده است. این کشتی که با پرچم کشور آفریقایی گابن فعالیت می‌کرد ظرفیت حمل ۷۰۰‌هزار بشکه نفت‌خام را داشت. پس از آنکه این کشتی محموله خود را در چین تخلیه کرد، در حال عبور از دریای جنوب چین و در حالی‌که تقریبا خالی بود دچار آتش‌‌‌‌‌‌‌سوزی شد. گویا این نفتکش در حال جابه‌جایی محموله‌‌‌‌‌‌‌های تحریم‌‌‌‌‌‌‌شده نفت بوده و قبلا هم سابقه انتقال نفت ایران را داشته است. این کشتی ۲۸خدمه بین‌المللی داشته که ۲۵‌خدمه آن توسط کشتی‌‌‌‌‌‌‌های در حال عبور نجات یافته‌‌‌‌‌‌‌اند و از سه خدمه دیگر خبری نیست.

این نفتکش کلاس افرامکس که پابلو نام دارد، سال‌گذشته در آب‌های ایران مشاهده شده‌بود. به گزارش بلومبرگ، اتفاقی که برای این کشتی افتاد، خطرات ناشی از گسترش ناوگان سایه متشکل از کشتی‌‌‌‌‌‌‌های فرسوده را که نفت تحریم شده را در سراسر جهان منتقل می‌کنند، مشخص می‌کند. از زمانی‌که تحریم‌ها علیه کرملین پس از حمله به اوکراین افزایش یافت، به‌خصوص از زمانی‌که گروه هفت برای نفت روسیه سقف قیمتی اعلام کرد تا نقدینگی واردشده به روسیه را محدود کند، ناظران در جامعه تجارت نفت اعلام کرده‌اند صدها خریدار نامعلوم، صدها نفتکش قدیمی را خریداری کرده‌‌‌‌‌‌‌اند. با جزئیات محدودی که درباره مسوول کشتی وجود دارد، هیچکس برای پاسخگویی ‌‌‌‌‌‌‌وجود ندارد. علت آتش‌‌‌‌‌‌‌سوزی هنوز مشخص نشده ولی ممکن است بخارات ناشی از نفت باقی‌مانده در کشتی در این آتش‌‌‌‌‌‌‌سوزی نقش داشته باشد. در مواردی که مالکان کشتی ناشناخته هستند، مقامات محلی اغلب خدمه کشتی را برای کسب اطلاعات بیشتر تحت‌فشار می‌گذارند.

هنوز مشخص نیست که در داستان اخیر، آیا از این طریق اطلاعاتی به‌دست آمده است یا خیر. این کشتی با پرچم گابن در حرکت بوده که یک مقصد بسیار کوچک برای ثبت کشتی است و خارج از تفاهم‌نامه پاریس برای ترویج حمل‌ونقل ایمن فعالیت می‌کرده‌است. داده‌‌‌‌‌‌‌های ردیابی کشتی که توسط بلومبرگ بررسی شده، نشان می‌دهد این نفتکش دو ماه در یک کارخانه کشتی‌‌‌‌‌‌‌سازی در نزدیکی شانگهای قرار داشته ولی قبل از آن برای تحویل نفت‌خام به بنادر استان شاندونگ استفاده شده‌است. شرکت تجزیه و تحلیل ورتکسا هر دو محموله را به‌عنوان نفت‌خام سنگین ایران شناسایی کرده که تحت تحریم بوده‌است. مقامات مالزی عصر جمعه عملیات جست‌وجو را به حالت تعلیق درآوردند./ دنیای اقتصاد



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها