کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

برندگان و بازندگان کاهش ارزش یورو در مقابل دلار


کد خبر : ۱۰۶۲۲شنبه، ۲۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۸:۰۷:۴۲۳۹۱۷ بازدید

از این پس خودرو و ماشین‌آلات صنعتی با قیمتی پایین‌تر از چند ماه پیش به بازار کشورهای آسیایی و آمریکایی عرضه می‌شود و خشنودی ...
برندگان و بازندگان کاهش ارزش یورو در مقابل دلاربرندگان و بازندگان کاهش ارزش یورو در مقابل دلار

ارزش یورو به پایین‌ترین حد خود به نسبت سال 2002 رسیده است. گرچه از این پس کالاهای تولیدشده در منطقه یورو با قیمتی مناسب‌تر روانه بازار جهانی می‌شوند، بسیارند کسانی که از کاهش ارزش یورو راضی نیستند. بسیاری از کارشناسان اقتصادی بر این نظرند که به زودی ارزش یورو از دلار کمتر می‌شود. کاهش ارزش یورو به صادرکنندگان کالاهای منطقه یورو کمک می‌کند کالاهای خود را در خارج از منطقه یورو با قیمتی مناسب‌تر از گذشته ارائه کنند.

خشنودی صادرکنندگان کالا در منطقه یورو

از این پس خودرو و ماشین‌آلات صنعتی با قیمتی پایین‌تر از چند ماه پیش به بازار کشورهای آسیایی و آمریکایی عرضه می‌شود و خشنودی خریداران این کالاها را به دنبال خواهد داشت. این امر به خصوص در مورد آلمان صدق می‌کند که در سال ۲۰۱۴ میلادی رکورد صادرات تاریخ خود را شکست. البته کاهش ارزش یورو زمانی برای صادرکنندگان کالاها سودآور است که این کالاها به کشورهایی صادر شوند که ارز رسمی‌شان یورو نباشد. اما از آنجا که بسیاری از کشورهای اروپایی منطقه یورو با یکدیگر دادوستد می‌کنند، مزایای کاهش ارزش یورو شامل حال آنها نمی‌شود.

طبق آمارهای رسمی موجود ۳۷ درصد کالاهای صادراتی آلمان به کشورهایی منتقل می‌شوند که در منطقه یورو قرار دارند. در چنین شرایطی کاهش ارزش یورو یا افزایش ارزش دلار چندان تاثیری برای فروشندگان و خریداران این کالاها ندارد.

کاهش ارزش یورو تاثیر مثبت جدی دیگری بر اقتصاد کشورهای منطقه یورو می‌گذارد. کارفرمایان این کشورها به خاطر ارزان‌تر شدن تولید کالاهای صادراتی، تولیدات خود را افزایش می‌دهند. این امر در طولانی مدت به افزایش نیروی کار جدید، ایجاد موقعیت‌های شغلی نو و شکوفایی اقتصادی می انجامد. اما شرکت‌هایی که در خارج از منطقه یورو، مثلا در چین یا آمریکا شعبه‌ای دارند و هزینه‌های خود را با ارز رایج آن کشورها می‌پردازند، در آینده مجبور به پرداخت هزینه‌هایی بیشتر خواهند شد.


زیان واردکنندگان کالا در منطقه یورو 

در این رابطه کاهش ارزش یورو برای واردکنندگان کالا در کشورهای منطقه یورو ناگوار است. شرکت‌ها و نهادهایی که در این کشورها مواد اولیه را از خارج وارد می‌کنند، مجبور به پرداخت مبلغی بیش از گذشته خواهند بود. قیمت نفت خام در جهان برمبنای دلار آمریکا محاسبه می‌شود. هنگامی که ارزش یورو به نسبت دلار کاهش یابد، واردکنندگان نفت خام مجبور به پرداخت هزینه‌ا‌ی بیشتر از گذشته می‌شوند.

اتحادیه فدرال تجارت داخلی، خارجی و خدمات آلمان موسوم به (BGA) بر این نظر است که کاهش ارزش یورو برای کشوری صادرکننده مانند آلمان نیز در نگاه نخست خشنودکننده است، اما این امر تاثیرات منفی شدیدی بر اقتصاد این کشور باقی می‌گذارد. در بیانیه اتحادیه فدرال تجارت داخلی، خارجی و خدمات آلمان در این باره آمده است: «در صورتی که نرخ مواد اولیه ارزان نباشد، واردات آلمان پرهزینه خواهد شد و همین امر تاثیر خود را بر افزایش قیمت کالاهای صادراتی می‌گذارد.»


تاثیر کاهش ارزش یورو بر صنعت گردشگری

کاهش ارزش یورو در صنعت گردشگری نیز اثرات فراوانی بر جای خواهد گذاشت. در گذشته شهروندان منطقه یورو با پول کمتری به آمریکا و دیگر کشورهای جهان سفر می‌کردند، اما با کاهش ارزش یورو چنین سفرهایی هزینه‌ای بیش از گذشته خواهد داشت. در برابر، مسافرت به منطقه یورو برای گردشگران دیگر کشورها ارزان‌تر شده است. سفر گردشگران آمریکایی به کشورهای اروپا هزینه‌ای کمتر از گذشته خواهد داشت و آنها با علاقه بیشتری برای گردش به اروپا سفر خواهند کرد. این امر خبر خوشی است برای کشورهایی مانند یونان که بخش مهمی از درآمد خود را از صنعت گردشگری به دست می‌آورند. يک پنجم درآمد يونان از راه گردشگری تامين می‌شود.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها