کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

تعیین مزد 94 کارگران تا ساعتی دیگر


کد خبر : ۱۰۶۱۲جمعه، ۲۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۳:۵۷۵۸۳۹ بازدید

آخرین جلسه شورای عالی کار ساعتی دیگر با حضور شرکای اجتماعی آغاز به کار می‌کند، رایزنی‌ها حاکی است که سناریوها نیز بین افزایش 17 تا ...

آخرین جلسه شورای عالی کار ساعتی دیگر با حضور شرکای اجتماعی آغاز به کار می‌کند، رایزنی‌ها حاکی است که سناریوها نیز بین افزایش ۱۷ تا ۲۵ درصدی مزد است که امروز گروه‌ها بر سر یکی از سناریوها به تفاهم می‌رسند.

امروز (10 صبح, جمعه 22 اسفند ماه) آخرین جلسه شورای عالی کار در سال 93 به‌منظور تعیین دستمزد 11.5 میلیون کارگر با حضور شرکای اجتماعی و به‌ریاست علی ربیعی، وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی برگزار می‌شود.

در هفته‌های اخیر نشست‌ها و مذاکرات فراوانی بین گروه‌های کارگری، کارفرمایی و دولت انجام شد و مهمترین پیشنهاد کارگران جبران عقب ماندگی 73 درصدی حقوق طی سال‌های گذشته و جبران آن طی مدت 3 تا 5 ساله بوده است. اما در نهایت 3 گروه در رقم مزد که از ابتدای سال 94 باید از سوی بنگاه‌ها و واحدهای تولیدی مشمول قانون کار اجرا شود، به توافق نرسیده‌ بودند.

گزینه کارفرمایان افزایش دستمزد مطابق نرخ تورم که نهایت چیزی حدود 16 درصد است. گزینه کارگران افزایش 360 هزار تومانی قدرت خرید کارگران در سال 93 و در پایان گزینه دولت که در جلسه گذشته شورای عالی کار هم مطرح شد و آن افزایش 260 هزار تومانی دستمزد بر اساس آمارگیری دولت از عقب ماندگی مزدی کارگران در سال جاری است.

 به گزارش تسنیم‌، بررسی‌ها  و گفتگوهای زیادی بین نمایندگان کارگران، کارفرمایان و دولت در این باره صورت پذیرفته است و بررسی‌ها نشان می‌دهد افزایش حداقل مزد سال آینده نمی‌تواند از 17 درصد کمتر باشد. همچنین بررسی‌ها حکایت از آن دارد که سناریوهایی نیز بین 17 تا 25 درصد در جریان است و به‌زودی گروه‌ها بر سر یکی از این سناریوها توافق خواهند کرد.

اما از آنجایی که هر ساله دستمزد کارگران با چندین درصد تفاوت بیشتر از کارمندان تعیین و تصویب می‌شود، پیش‌بینی کارشناسان اقتصادی این است که در خوشبینانه‌ترین حالت علی‌رغم عقب ماندگی مزدی کارگران دستمزد امسال این قشر بیش از 17 تا 20 درصد نخواهد بود.

اگر دستمزد سال جاری 15 درصد افزایش یابد، کارگران سال آینده حداقل مزد 700هزار و 235 تومانی دریافت می‌کنند و اگر به‌میزان 17 درصد رشد در شورای عالی کار تصویب شود، دستمزد سال 94 کارگران 712 هزار و 413 تومان می‌شود. در نهایت اگر بخواهیم به‌صورت تقریبی محاسبه کنیم، با میزان محاسبات دولت، دستمزد سال آینده کارگران با افزایش حدود 30درصدی در حداقل مزد به‌مبلغی حدود 818هزار و 900 تومان خواهد رسید.

علاوه بر این حداقل مزد پایه سنوات از 500 تومان روزانه به 1000 تومان، حق مسکن از 20هزار تومان به 40هزار تومان، بن خواروبار از 80هزار تومان به 100هزار تومان نیز از سال 94 اعمال خواهد شد. این میزان محاسبه علی‌رغم اینکه خواسته کارگران نیست و از سوی دولت ارائه شده اما به‌صورت نسبی مورد رضایت کارگران و کارفرمایان است.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها