کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

گرانی ماهی شب عید با استمرار فعالیت دلالان


کد خبر : ۱۰۵۸۷۱یکشنبه، ۲۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۸:۱۳:۵۸۲۰۶۶ بازدید

تقاضای خرید ماهی به‌طور معمول به عنوان یکی از محصولات مهم پروتئینی با نزدیک شدن به شب عید بالا رفته، اما رشد قیمت آن در سال‌های اخیر سرانه ...
گرانی ماهی شب عید با استمرار فعالیت دلالانگرانی ماهی شب عید با استمرار فعالیت دلالان

تقاضای خرید ماهی به‌طور معمول به عنوان یکی از محصولات مهم پروتئینی با نزدیک شدن به شب عید بالا رفته، اما رشد قیمت آن در سال‌های اخیر سرانه مصرفش را کاهش داده است. مشاهدات بازار حاکی از آن است که نوسان قیمت ماهی در طول امسال زیاد نبوده و گفته می‌شود بازار این محصول نیز درآستانه عید کمبودی نخواهد داشت.

تا پیش از گرانی انواع ماهی، قزل آلا جزو پرمصرف ترین و به صرفه ترین انواع ماهی ها محسوب می شد اما حالا گرانی هم به این ماهی خوش خوراک رسیده است. قزل‌آلا اکنون به طور میانگین در میادین میوه و تره‌بار کیلویی ۱۲۳هزار تومان، ماهی سفید ۱۸۵هزار تومان و شوریده کیلویی ۱۹۰هزار تومان به فروش می رسد، اما در سطح شهر قیمت‌ها بعضاً بالاتر از میادین عرضه می شوند.

هم اکنون در ایران سالانه 220 هزار تن قزل آلا و دیگر ماهیان سرد آبی تولید می شود که حدود 10 هزار تن آن صادر و مابقی نیز در داخل مصرف می شود؛ به این ترتیب کشورمان توانسته بعد از سال ها دوباره بالاتر از شیلی و ترکیه در رتبه نخست تولید ماهی قزل آلا قرار بگیرد. بخش عمده ای از تولیدات کشور ماهیان سردآبی است که شامل ماهی قزل آلا و سالمون می شود. طبق گفته فعالان در حوزه تولید و پرورش ماهی و قانون تولید تا مصرف سود منطقی 15 درصد می شود که با توجه به افزایش بعضاً 200 درصدی از مزرعه تا دست خریدار می توان دلال بازی را عامل اصلی در بازار عنوان کرد.

ارسلان قاسمی، مدیرعامل اتحادیه تکثیر، پرورش و صادرات آبزیان ایران در گفت‌وگو با «ایران» با اشاره به عدم وجود محدودیت در توزیع ماهی گفت: ما در عرضه هیچ کدام از انواع ماهی ها محدودیتی نداریم اما ماهی با قیمت های بالایی در حال فروش است. عرضه مستقیم ماهی یکی از راهکار‌های کنترل بازار ماهی شب عید است تا از سیستم دلال بازی خارج شویم.  قاسمی درباره دلایل گرانی ماهی قزل‌آلا در آستانه نوروز گفت: از مهمترین دلایل بالا رفتن قیمت ماهی افزایش هزینه های تولید مانند دستمزدها، گرانی نهاده‌ها، بیمه، افزایش آب بها، برق و حمل و نقل است. اما علاوه بر رشد هزینه های تولید سیستم توزیع نامناسب عامل مهمی در گران فروشی ماهی ها محسوب می شود. همچنین سودجویی عوامل واسطه و دلالان در نوسان قیمت ماهی به بازار شب عید دامن زده است که این موضوع ارتباطی به تولید ندارد.

وی ادامه داد: به علت سیستم توزیع نامناسب ماهی از زمان صید تا سفره مردم تا 200 درصد افزایش قیمت پیدا می کند و این اتفاق برای بسیاری از ماهی های دریایی در حال رخ دادن است. به عنوان نمونه ماهی کپور اکنون در مزرعه کیلویی 100 هزار تومان و برای فروش در مغازه به 170 هزار تومان می رسد.  

قاسمی درباره قیمت بالای ماهی در بازار نیز گفت: اختلاف منطقی ماهی از مزرعه تا بازار ۲۵ درصد است گرچه در برخی گونه‌های آبزیان اختلاف قیمت ۲۰۰ تا ۲۵۰ درصد می‌شود، اما درخصوص قزل آلا به‌عنوان پرتقاضاترین ماهی، اختلاف قیمت به ۲۵ درصد نزدیک است.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها