کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

بررسی علت گرانی شدید گوشت


کد خبر : ۱۰۴۷۲۶پنجشنبه، ۱۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۵:۴۵۱۴۰۵۱ بازدید

اين روزها قفسه اقلام پروتئيني در برخي فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي تنوع گذشته را ندارد و اين کالاي اساسي در حال حذف از سفره‌هاي مردم است اين درحالي است که ...
بررسی علت گرانی شدید گوشتبررسی علت گرانی شدید گوشت

اين روزها قفسه اقلام پروتئيني در برخي فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي تنوع گذشته را ندارد و اين کالاي اساسي در حال حذف از سفره‌هاي مردم است اين درحالي است که مسئولان علت اين گراني را افزايش قيمت نهاده‌هاي دامي دانسته‌اند و معتقدند که نرخ اين نهاده‌ها از ارز 4200 به ارز نيمايي تغيير کرده و از طرف ديگر باتوجه به اينکه در فصل سرما و يخبندان هستيم و دامداران نمي‌توانند از مراتع استفاده کنند طبيعي است که تا حدودي شاهد تغييرات قيمتي در توليدات دامي باشيم. از سوي ديگر مغازه‌داران مي‌گويند که قيمت‌ها به حدي بالا رفته که تقاضا براي خريد را به‌شدت کاهش داده است.

قيمت گوشت توليدي دامداران سرکوب مي‌شود

معاون برنامه‌ريزي و اقتصادي وزارت جهاد کشاورزي درخصوص دلايل گراني گوشت گفت: اين وزارتخانه برنامه‌هايي را براي تنظيم بازار گوشت قرمز از قبيل واردات گوشت گرم و عرضه گوشت داخلي دارد که اين امر باعث شده، قيمت‌ها در بازار در حال تعديل باشد. شاپور علايي مقدم بيان کرد: با توجه به اينکه منشاء تمام توليدات دامي، نهاده‌هاي دامي است و نرخ آنها نيز از ارز 4200 به ارز نيمايي تغيير کرده و از طرفي در فصل سرما و يخبندان هستيم و دامداران نمي‌توانند از مراتع استفاده کنند طبيعي است که تا حدودي شاهد تغييرات قيمتي در توليدات دامي باشيم و با افزايش نرخ ارز، مردم براي خريد خودرو با کارت ملي صف مي‌کشند اما قيمت گوشت توليدي دامداران همواره سرکوب مي‌شود.

معاون برنامه‌ريزي و اقتصادي وزارت جهاد کشاورزي ادامه داد: اين وزارتخانه برنامه‌هايي را براي تنظيم بازار گوشت قرمز از قبيل واردات گوشت گرم و عرضه گوشت داخلي دارد که اين امر باعث شده قيمت‌ها در بازار در حال تعديل باشد. علايي‌مقدم تصريح کرد: بايد توجه داشت که دامداران هر کيلو دام خود را حدود 99 تا 100 هزار تومان عرضه مي‌کنند، اما اين محصول توسط واسطه‌ها 140 هزار تومان به فروش مي‌رسد و لاشه آن نيز تا 300 هزار تومان عرضه مي‌شود اما نرخ اين محصول در سامانه 230 تا 240 هزار تومان عرضه مي‌شود و قيمت گوشت وارداتي گرم نيز که از روسيه وارد شده 180 هزار تومان است و اينکه مردم گوشت را از کجا بخرند متفاوت است. معاون برنامه‌ريزي و اقتصادي وزارت جهاد کشاورزي همچنين با اشاره به ثبت ميزان مجاز باقي‌مانده آفت‌کش‌ها بر روي 18 هزار محصول کشاورزي گفت: اين اقدام انقلاب بزرگي براي توليد محصولات کشاورزي و صادرات آنها به حساب مي‌آيد و بر اين اساس صادرات نيز از طريق سامانه سماک انجام مي‌شود.

علايي‌مقدم با بيان اينکه آمار در وزارت جهاد کشاورزي نهادينه شده است، افزود: آمار رسمي سال 1400 به زودي بر روي سامانه وزارت جهاد کشاورزي قرار مي‌گيرد. اين مقام مسئول همچنين در خصوص اقدامات اين وزارتخانه براي تنظيم بازار شب عيد و ماه مبارک رمضان گفت: هيچ کمبودي براي تامين نياز گوشت، مرغ، روغن، برنج و ساير کالاهاي اساسي مورد نياز مردم وجود ندارد. وي همچنين با اشاره به دلايل توقف موقت واردات برنج، اظهار کرد: با توجه به اينکه توليد برنج امسال 500 هزار تن افزايش يافته و از يک ميليون و 800 هزار تن به دو ميليون و 300 هزار تن رسيد، ورود اين محصول به‌طور موقت ممنوع شد. علايي مقدم اضافه کرد: مشکلي بابت واردات از هند، پاکستان، تايلند، اروگوئه وجود ندارد و در صورت نياز مي‌توانيم در هر مقطعي نياز خود را از اين کشورها وارد کنيم هر چند که امسال ذخاير مطمئني داريم و واردات 145 درصد بيشتر بوده است. اين مقام مسئول همچنين در ارتباط با وضعيت مکانيزاسيون بخش کشاورزي گفت: منظور از مکانيزاسيون تنها فروش تراکتور نيست. در زمينه دنباله‌بندها نيز بسته‌اي تهيه شده است تا در قالب يک پکيج بتوانيم آنها را به کشاورزان ارائه دهيم تا ميزان مکانيزاسيون در بخش کشاورزي افزايش يابد.

چرا گوشت گران شد؟

معاون امور توليدات دامي وزارت جهادکشاورزي نيز درخصوص دلايل گراني گوشت در بازار گفت: بازار گوشت قرمز درگير دلالي و واسطه‌گري شده بود که با واردات گوشت گرم، بازار به ثبات رسيده است و اين ثبات ادامه‌دار خواهد بود و قيمت‌ها نيز کاهشي خواهد شد. حسين دماوندي‌نژاد افزود: گوشت گوسفندي در دنيا کالاي لوکس است ولي در فرهنگ ما علاقه بسياري به گوشت گوسفند وجود دارد. گوشت گوسفندي در کشور ما درگير اقتضائات فصل است، ولي گوشت گوساله اين‌گونه نيست و دام سبک در شهريور و مهر آماده جفت‌گيري مي‌شود و دام آبستن ديگر به کشتار نمي‌رود تا در اسفندماه زايش را انجام دهد. زايش که صورت گرفت، بره‌ها وارد بازار مي‌شود. معاون وزير جهادکشاورزي تصريح کرد: دام سبک وابسته به مرتع است و سالانه مراتع 10ميليون تن علوفه رايگان در اختيار دام سبک مي‌گذارند.

امسال بارندگي‌ها بسيار خوب و از ميزان متوسط بالاتر بود اما متأسفانه در سالي که بارندگي بالاست، درگير سياه بهار مي‌شويم. 66 ميليون راس دام سبک در کشور داريم و وقتي بارندگي خوب است، دامداران رغبتي براي فرستادن دام به کشتارگاه ندارد و وقتي خشکسالي مي‌شود، دامداران بيشتر دام‌هايشان را به کشتارگاه مي‌فرستند.

دماوندي‌نژاد متذکر شد: افزايش تقاضا در نيمه دوم سال، کمبود دام سبک و وابستگي دام سنگين به سبک، تاخير در ارسال دام و گوشت به دليل سرما و يخبندان در جاده‌ها نيز از دلايل ديگر اين افزايش قيمت است. همچنين به گفته وي، اجازه داده‌ايم تعدادي دام اصلاح شده داراي مجوز که مبتني بر فصل نيستند و مي‌توانند در طول سال 2تا 3 بار زايش داشته باشند در ميان دام‌ها قرار بگيرند ولي اين امري زمانبر است. او در پاسخ به اينکه چرا به جاي واردات وزارت جهادکشاورزي اقدام به خريد دام از دامدار داخلي نکرد گفت: هدف ما به جاي واردات حمايت از توليدکننده داخلي است، ولي گاهي مجبور هستيم براي ساماندهي بازار اقدام به واردات کنيم. البته لازم به ذکر است که امسال يکي از بي‌نظيرترين سال‌هاي خريد دام بود. خريد را تا جايي ادامه داديم که بازار بهم نريزد. وظيفه ما اين بود که خريد را تا رسيدن توليدکننده و مصرف‌کننده به تعادل انجام دهيم که اين اقدام صورت گرفت و در حال حاضر خريد متوقف شد. او همچنين از توزيع شقه گرم گوسفندي با قيمت هر کيلو 180 هزار تومان خبر داد و گفت: توزيع گوشت منجمد به صورت گسترده و نامحدود براي تنظيم بازار گوشت صورت مي‌گيرد. دماوندي نژاد عنوان کرد: تاکنون 300 هزار راس دام سبک و 3000 راس دام سنگين در مقطعي که با مازاد دام مواجه بوديم صادرات صورت گرفت، ولي در حال حاضر اين صادرات متوقف شده است.

کاهش قيمت گوشت از هفته آينده؟

سيدمحمد آقاميري رئيس سازمان دامپزشکي، از آغاز روند کاهشي گوشت در کشور خبر داده و گفت: با توجه به تلاطم قيمت گوشت در بازار، طي هفته آتي به مقدار کافي گوشت و دام زنده از مرزها به کشور وارد خواهد شد. آقاميري با بيان اينکه قيمت کنوني گوشت به‌شدت کاهش پيدا خواهد کرد، عنوان کرده؛ به همه دامداراني که دام خود را به منظور افزايش قيمت و فروختن با سود بالاتر نگه داشته‌اند، توصيه مي‌کنيم هرچه سريعتر دام خود را به بازار عرضه کنند تا با کاهش قيمت گوشت دچار ضرر و زيان مالي نشوند. رئيس سازمان دامپزشکي کشور با اعلام اينکه در خصوص ضرر و زيان دامداراني که به منظور افزايش قيمت دام را روانه بازار نکرده‌اند، وزارت جهاد کشاورزي پاسخگوي ضرر و زيان آنها نخواهد بود، تصريح کرده؛ با واردات گوشت به کشور، طي هفته آينده قيمت گوشت به‌شدت کاهش پيدا خواهد کرد.

او با اشاره به اينکه کاهش قيمت بين 100 تا 150 هزارتومان طي هفته آينده خواهد بود، متذکر شده؛ در حال حاضر صادرات گوشت قرمز از کشور صورت نگرفته و ممنوع است و توليد در بازار داخلي بايد عرضه شود. در مقابل اما علي‌اصغر ملکي رئيس اتحاديه گوشت گوسفندي تاکيد کرد: جلسه‌اي با مسئولين داشتيم و تدابيري براي بازار شب عيد و ماه رمضان انديشيده شد. بازار شب عيد را با واردات پوشش خواهيم داد تا حداقل قيمت‌ها به همين ميزان کنترل شود و بالاتر نرود. به گفته او، گوشت منجمد هم وجود دارد تا افرادي که بودجه کمتر دارد بتوانند گوشت خود را خريداري کنند و با واردات گوشت قيمت‌ها کاهش پيدا نمي‌کند اما حداقل مي‌توان قيمت آن را کنترل کرد زيرا به آخر سال رسيده‌ايم و داشته‌هايمان رو به اتمام است. وي متذکر شد: انتظار مي‌رود مجموع اقدامات دولتي تاثير خود را به‌طور محسوس در قيمت‌هاي فعلي گوشت قرمز بگذارد و تداوم در عرضه اين محصولات محدوديت در عرضه اين کالاها را پوشش دهد.

مصرف گوشت کم شد

در اين شرايط، افشين صدردادرس، مديرعامل اتحاديه مرکزي دام سبک با اشاره به کاهش مصرف گوشت در کشور گفته؛ به‌طور مسلم وقتي قيمت‌ها به اين شکل افزايش پيدا مي‌کند، مردم توان خريد را از دست مي‌دهند و همين‌طوري هم مردم مشکل خريد داشتند. مديرعامل اتحاديه مرکزي دام سبک عنوان کرد: در طول دو سال گذشته براساس آنچه که در مرکز آمار ايران گزارش شده، سرانه مصرف گوشت کاهش پيدا کرده است و سرانه مصرف هم به اين دليل کاهش پيدا مي‌کند که مردم قدرت خريد ندارند و با افزايش قيمت‌هايي هم که اخيرا اتفاق افتاد و ديگر از ما بهتران مي‌توانند گوشت خريد کنند و ديگر مردم عادي و طبقه‌اي هم که يک مقدار وضع بهتري داشتند، امکان خريد ندارند و فقط ديگر از ما بهتران مي‌توانند گوشت بخرند./آرمان ملی



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها